Eens je langs het ondernemingsloket geweest bent en je aangesloten bent bij een sociaal verzekeringsfonds kan je starten met je activiteit. Heb je al eens nagedacht hoe je je eigen zaak naar buiten wil brengen? Hoe zullen je (toekomstige) klanten je onderneming herkennen? Kies niet overhaast een huisstijl, die verander je immers niet zomaar en zal je ook geld kosten. Houd dus rekening met de onderstaande zaken.
Wanneer heb je als ondernemer nood aan een (nieuwe) huisstijl?
Het zal je als zelfstandig ondernemer al opgevallen zijn dat een huisstijl veel over een onderneming zegt. Kleuren, lettertypes, een logo en een baseline, waar begin je? Toch moeten niet enkel starters zich vragen stellen over de huisstijl die met hun eigen zaak gepaard gaat.
Zelfstandigen die al wat ondernemerservaring hebben, weten dat een huisstijl gemiddeld 10 jaar meegaat. Bovendien kan van huisstijl veranderen noodzakelijk zijn wanneer je bijvoorbeeld een zaak overneemt, een nieuwe vestiging opent, je productgamma of dienstverlening uitbreidt en aanpast. Misschien is er zelfs sprake van een fusie of heb je de strategische koers van je onderneming gewijzigd en hoort daar een nieuwe stijl bij.
Hoe begin je keuzes te maken?
Een huisstijl die bij het DNA van je eigen zaak past, is essentieel voor het beeld dat je naar je klanten toe uitdraagt. Je communiceert via je huisstijl ook waarom klanten het beste bij jou komen aankloppen. Neem daarom de tijd om na te denken over wat je wil, welk effect je wil teweegbrengen en wie je doelgroep is.
Stel daarna al eens een creatieve briefing op. Je zal merken dat het niet altijd makkelijk is om te beschrijven wat je voor ogen hebt. Neem een grafisch ontwerper of een grafisch bureau onder de arm om een aantal voorstellen uit te werken en knopen door te hakken. Een grafisch ontwerper zal als geen ander kunnen zeggen wat mogelijk is en welke ideeën je het beste kan laten varen. Zoek wat inspiratie op het internet en toon hen vervolgens welke stijlen je aantrekkelijk en passend vindt. Bespreek welke elementen er voor jou absoluut in moeten en wat voor jou echt niet kan.
Hou rekening met de kosten die je zal hebben bij het ontwerpen van een huisstijl en verwerk ze in je financieel plan. Zeker als je van plan bent om te investeren in drukwerk.
Waar let je op bij het kiezen van je lettertype(s) en kleur(en)?
Logo, naam, kleur, beeld en lettertype zijn vaste onderdelen van de huisstijl. Ze horen elkaar aan te vullen en te versterken. Hou wel in je achterhoofd dat kleuren en lettertypes bepaalde associaties kunnen oproepen.
Kies een lettertype dat je handelsnaam eer aandoet
De uitstraling van het lettertype (modern, klassiek, strak) moet aansluiten bij de identiteit van je eigen zaak, dat spreekt voor zich. Vermijd echter te complexe of erg krullerige lettertypes. Ze halen de leesbaarheid van je tekst naar beneden. Je mag natuurlijk wel een (duidelijk) lettertype ‘met schreef’ gebruiken, maar voor al je digitale teksten kies je best een lettertype zonder schreef. Krullige lettertypes lijken soms te dansen op je scherm.
Wil je graag een uniek lettertype? Dan zal je een font-pakket moeten aankopen. Denk eraan dat je in jouw communicatie waarschijnlijk wel eens zal onderlijnen, of de nadruk zal leggen met tekst in het vet. Als je geen volledig lettertype-pakket koopt zal je dat niet kunnen. Bedenk ook dat anderen je uniek lettertype niet zullen hebben. Dat zorgt ervoor dat je tekst voor hen in een standaard lettertype (bijvoorbeeld Times New Roman) zal verschijnen. Je kan eventueel een uniek lettertype aankopen voor je logo en baseline en voor de overige teksten op een standaard font terugvallen.
Kies de juiste kleur(en) voor je eigen onderneming
Heb je je nog geen kleurenpallet voor ogen, maar heb je wel al een logo in gedachten? Laat het dan in de eerste plaats in zwart-wit ontwerpen. Als het logo zonder kleur al prima is, zal het met de gepaste kleuren een schot in de roos zijn. Bepaal vervolgens hoeveel kleuren je zal gebruiken terwijl je in je achterhoofd houdt dat dit ook je kosten voor je drukwerk kan ophoog drijven. Meestal is beslis je over een hoofdkleur en een steunkleur. Laat je niet verleiden door de laatste kleurentrends. Ze zijn namelijk niet tijdloos. Het is jammer als je kleur na 2 jaar helemaal ‘uit’ is, terwijl je huisstijl makkelijk 10 jaar zou moeten meegaan.
Je logo: een beeld– of woordmerk… of een combinatie van beiden?
Je logo kan bestaan uit een figuur, beeld, symbool of tekening, zoals het leeuwtje van Delhaize of het appeltje van Apple. Dat zijn beeldmerken. Een woordmerk met je naam bestaat natuurlijk ook. Kies een naam die kort is en je toekomstige klanten makkelijk kunnen onthouden, uitspreken en schrijven. Let op als je de naam van een product of je plaatsnaam in je logo verwerkt. Wat als je onderneming of assortiment doorheen de jaren verandert? Een combinatie van een woord- en beeldmerk, hetgeen het geval is bij Nike, bestaat ook.
Misschien ben je wel een franchisenemer of een exclusiever verdeler van een merk. In dat geval informeer je best naar wat je verplicht bent te verwerken in je huisstijl en waarover je zelf mag beslissen.
Bewaar steeds zorgvuldig de verschillende bestandsformaten van je logo (JPEG, EPS). Je zal ze nog vaak gebruiken en aanleveren voor je drukwerk en advertenties.
Klaar om je drukwerk te bestellen?
Eens je huisstijl ontworpen is, kan je jouw drukwerk (laten) ontwerpen. Aangezien drukwerk niet goedkoop is, besteed je er ook best de nodige aandacht aan. Je mag gerust je drukwerk zelf ontwerpen, maar voor je eerste drukwerk raden wij je toch een grafisch ontwerper of extern bureau aan. Die investering loont zeker de moeite. Een grafisch ontwerper kent alle technische en creatieve mogelijkheden en kan het drukwerkproces begeleiden.
Als je een andere zelfstandig ondernemer, zoals een freelancer, inschakelt, ondersteun je een collega-ondernemer en bouw je meteen je netwerk als startende ondernemer uit. Bovendien beschikken heel wat drukkerijen over een eigen ontwerpafdeling.
Goed drukwerk staat en valt met een duidelijke briefing voor je ontwerper en drukker. Deze elementen neem je alvast op in je briefing:
- Het doel van je drukwerk. Wil je je imago versterken? Klanten uitnodigen voor je opendeurdag?
- Alle elementen die je er koste wat kost in verwerkt wil zien.
- De drager ofwel waarvoor het drukwerk gebruikt zal worden, zoals een schrijfblok papier, facturen, balpennen, enveloppes, brochures,…
- De oplage
- Het formaat: kies voor een handig formaat dat niet buiten de standaard valt. Je minimaliseert zo ook je papierverlies.
- De papierkwaliteit: vraag altijd eerst wat stalen van papier op. Er is geen vast ‘standaardpapier’ en elke drukker heeft meestal zijn eigen papiervoorkeuren. Te dun papier kan ervoor zorgen dat je pagina’s doorschijnen en de leesbaarheid daalt.
- Details van de afwerking, zoals een ‘letterpress’ of een glanzende laag over je drukwerk.
Laat je als zelfstandige niet verrassen, let op voor deze valkuilen!
Het is de bedoeling dat je je onderscheidt van je concurrenten. Wees dus creatief in het bedenken van je huisstijl, maar vergeet niet dat je huisstijl ook een functie heeft als communicatiemiddel. Een eigenzinnig naamkaartje is prima zolang het niet buiten formaat is en ervoor zorgt dat niemand je kaartje in zijn portefeuille kan bewaren. Hetzelfde geldt voor ander drukwerk. Het kan erg duur zijn om bijvoorbeeld steeds enveloppes in buitengewone formaten aan te kopen omdat je folder niet in een standaardformaat past. De functionaliteit gaat dus steeds voor op je ontwerp.
Het kan verleidelijk zijn om een humoristisch element in je huisstijl te verwerken. Besef wel dat niet iedereen (jouw) humor kan appreciëren en het zelfs klanten tegen de borst kan stoten. Je huisstijl mag er nooit voor zorgen dat je klanten verliest.
Denk je op termijn internationaal te ondernemen, misschien wel met je webshop? Denk in dat geval zeker goed na over hoe je naam, logo en huisstijl internationaal ontvangen zullen worden.
Wat als iemand je stijl imiteert of zelfs kopieert? Bedenk hoe erg je het zou vinden als je jouw (huis)stijl in de zaak van een andere ondernemer zou zien opduiken. Vraag eventueel een patent aan om je merk te beschermen tegen na-apers.
Er bestaat een kans dat je gecontacteerd wordt door mensen die je tegen een spotprijs advertenties aanbieden. Het kan verleidelijk zijn om hier op in te gaan omdat je graag je nieuwe huisstijl naar buiten wil brengen. Ga echter altijd grondig na of het niet om oneerlijke reclameronselaars gaat. Wil je als ondernemer toch wat extra publiciteit voor je zaak? Lees dan zeker de blogpost 4 tips voor gratis reclame.
Als je al een huisstijl had maar voor opfrissing of volledig nieuwe stijl kiest, gooi dan alle oude overschotten waar je vorige huisstijl op staat weg. Laat geen twee verschillende huisstijlen circuleren. Het zorgt alleen maar voor verwarring bij (potentiële klanten) en leveranciers. Trek dus je nieuwe huisstijl over de hele lijn door en gebruik die voor alle communicatie.