Share
Ondernemingsplan

Hoe schrijf ik een passende missie, visie en bedrijfsstrategie?

In je ondernemingsplan of businessplan is het onder andere de bedoeling om te bepalen waar je met je bedrijf naartoe wil en hoe je daar zal raken. Dit kan je formuleren aan de hand van je missie, visie en strategie. We helpen je op weg!

missie, visie en bedrijfsstrategie

Wat is een missie, visie en bedrijfsstrategie?

Je missie vormt de bestaansreden van je eigen zaak. Wat wil je met je bedrijf bijdragen aan de maatschappij en de economie en vooral, wat wil je je klanten bieden?

Vooraleer je je bedrijfsstrategie kan bepalen, moet je eerst je visie formuleren. Waar zie je je onderneming binnen 3 à 5 jaar? Een visie is dus steeds een meetbare doelstelling en geeft de richting van je onderneming aan.

Je bedrijfsstrategie bepaalt op welke manier je je visie zal nastreven. Je stippelt de koers van je bedrijf uit en zo vermijd je om acties te ondernemen die van geen of weinig belang zijn. Je strategie gaat gepaard met concrete doelstellingen, zoals ‘hoeveel wil ik bereiken?’. De doelstellingen moeten duidelijk en meetbaar zijn. Denk aan:

  • Ik wil na 1 jaar 10% van de markt inpalmen.
  • Ik wil na 9 maanden break-even draaien.

Voorbeeld: de missie, visie en strategie van een interieurarchitect

Missie: Mijn bedrijf wil wellnesscentra en haar gebruikers alle mogelijk comfort bieden, steeds met respect voor mens en zijn omgeving.

Visie: Het bedrijf binnen de 5 jaar uitbouwen tot marktleider in België, specifiek voor de inrichting van wellnesscentra.

Strategie: Via meetbaar onderzoek zullen we nagaan welke de kritische succesfactoren zijn voor een wellnesscentrum en waar gebruikers het meeste belang aan hechten. Voor de wellnesscentra willen we steeds een oplossing op maat bieden, in persoonlijk overleg met de klant-uitbater.

 

Evalueer jaarlijks

Een missie is een vrij vast gegeven dat niet voortdurend wijzigt. Je strategie, daarentegen, zal wel wijzigen door de economische veranderingen en de veranderingen in je omgeving waar je op moet inspelen. Het kan zijn dat je klanten plots geen behoefte meer hebben aan je product en/of dienst. Daarom is het belangrijk om als zelfstandige jaarlijks je ondernemingsplan te herbekijken en aan te passen waar nodig. Je missie, visie, strategie en bijkomende doelstellingen vormen de basis voor je marketingplan.

Zelf ook starten? Download jouw startersgids hieronder

Download nu je 76 pagina's vol informatie
Nicolas Maes
Door Nicolas Maes
13 maart 2019