Kriebelt het om de stap te zetten naar het ondernemerschap? Ook hier geldt: een goede voorbereiding is het halve werk. Het komt erop aan om alle ideeën in je hoofd te structureren tot een volwaardig businessplan. De eerste cruciale stap is de bepaling van je value proposition: waarom kiezen klanten voor jou en niet je concurrent?
De value proposition – waardepropositie – is de toegevoegde waarde die je met je product of dienst biedt. En al is dit met voorsprong de moeilijkste vraag om te beantwoorden bij de start van je eigen zaak, het is tegelijk de meest cruciale.
Daarom ook dat dit veld centraal staat in het canvas, want je waardepropositie is niet minder dan de bestaansreden van je bedrijf. Vaak kom je in een eerste fase niet veel verder dan dooddoeners als ‘de beste kwaliteit’ of ‘topproduct’ of ‘prijsbreker’. Gelukkig bestaan er enkele manieren om dit niveau te overstijgen.
Waarom, waarom, waarom
Kleine kinderen hebben de neiging om tot vervelens toe dezelfde vraag te herhalen en je zo af en toe tot wanhoop te dwingen. Maar om je waardepropositie te bepalen, is het een ideale techniek. Door continu te blijven doorvragen, kom je immers steeds dichter bij de essentie van wat je zaak uniek maakt.
Voorbeeld: schrijnwerker Bart specialiseert zich in toegangspoorten. Aan de hand van opeenvolgende waaromvragen, komt Bart tot de waardepropositie van zijn bedrijf:
- Waarom moeten klanten bij jou aankloppen? “Omdat mijn poorten de beste zijn van de streek.”
- Waarom is dat zo? “Omdat ik het beste en meest duurzame materiaal gebruik.”
- Waarom ben je daar zo zeker van? “Omdat ik mijn leveranciers persoonlijk bezoek om verschillende materialen te vergelijken en te testen. Bovendien krijg ik hier positieve feedback over van mijn klanten.”
- De concurrentie gebruikt wellicht ook topmaterialen. Waarom zijn jouw poorten dan toch uniek? “Ik besef dat de poort het visitekaartje is van het huis van mijn klanten. Het is immers het eerste wat bezoekers te zien krijgen. Daarom zoek ik samen met hen actief naar de ideale poort in de materialen van hun voorkeur.”
Iedere ondernemer en zaak is uniek
Jouw zaak is sowieso anders dan die van je concurrenten. Uniek zelfs. Al zie je het misschien zelf niet meteen. Laat je daarom inspireren door het voorbeeld van Bart:
Als poortenmaker koos hij ervoor om maatwerk in samenspraak met de klant in de verf te zetten als unieke troef. Maar er zijn nog opties:
- Misschien maakt ook zijn vakmanschap het verschil, aangezien hij zich voortdurend bijschoolt?
- Of zijn het zijn medewerkers: voor elke deeltaak heeft hij een expert in huis?
Heb je intussen al je eerste klanten kunnen overtuigen, stel hen dan zeker de vraag waarom ze specifiek voor jou kozen in plaats van voor de concurrentie. Ook hun inbreng helpt om je waardepropositie verder scherp te stellen.
Bart deed ook de test. Wat bleek: klanten weten vooral zijn dienst-na-verkoop erg te appreciëren. Bart engageert zich immers om gedurende de eerste vijf jaar jaarlijks te controleren of de poort nog volledig naar behoren functioneert. Dat komt de levensduur van de poorten zeer ten goede.
Volgende stap: je klantenbenadering
Speel je met een lumineus ondernemingsidee en wil je dat in de praktijk brengen? Dan is de bepaling van je waardepropositie een eerste cruciale stap om je businessmodel vorm te geven. Het Business Model Canvas biedt hiervoor een handig raamwerk.
Eens je value proposition op punt staat, is het belangrijk om na te denken over hoe je je klanten concreet wil benaderen en een klantenrelatie opbouwen. Ook daar kan het canvas bij helpen.
Meer weten over hoe je je ondernemersidee in de praktijk brengt?
Download onze startersgids of neem contact op met een van onze ondernemerscoaches. Ze staan met raad en daad voor je klaar.