Share
Slimmer werken

Later lezen?

Wat is het geheim van creatief innoveren?

Wanneer het over creativiteit gaat, denken veel mensen aan kunstenaars, schrijvers, theatermakers… Creatief zijn, is echter ook het aan de kant zetten van oude patronen, gewoontes en zekerheden om iets ‘anders’ te gaan doen. Starters zijn bij uitstek mensen die het ‘anders’ willen doen. Ze zien wat anderen niet zien: een gat in de markt, een behoefte die niet ingevuld raakt... Ook dat is creatief zijn.

creatief innoveren
Waarom is creativiteit noodzakelijk?

In een snel veranderende wereld is stilstaan achteruitgaan. Inspelen op deze verandering biedt ondernemers ook nieuwe opportuniteiten. Individualisering en vergrijzing worden vaak (en terecht) als maatschappelijke uitdagingen bekeken, maar voor de ondernemer betekenen ze vooral een opportuniteit. Bovendien zal je als starter onvermijdelijk te maken krijgen met enkele stevige concurrenten. Je zal dus creatief moeten zijn om je van hen te onderscheiden en iets aan te bieden dat de concurrentie niet aanbiedt.

Wat is creativiteit en innovatie?

Een nieuw product

Vaak wordt een nieuw product als de ultieme vorm van innovatie of creativiteit gezien. Zo’n spectaculaire uitvinding hebben en op de markt brengen is echter in veel gevallen niet nodig, want creativiteit gaat verder dan een nieuw product te bedenken om een behoefte in te vullen.

Een nieuwe dienst

Een nieuwe dienst is een vorm van creativiteit die vergelijkbaar is met het ‘uitvinden’ van een nieuw product. Alles wat een mens doet, kan een dienst zijn. Of het nu gaat over poetsen of shoppen, de baard trimmen of een feest organiseren. Altijd vertrekt het vanuit een behoefte. Zo kan je ook een dienstverlening uitbouwen op basis van of rond een bestaand product.

Kopiëren en verbeteren

Heb je altijd een nieuw product of een uitvinding nodig om succesvol creatief te zijn? Uiteraard niet! Je kan ook een bestaand idee op creatieve wijze aanpassen en verbeteren.

Nieuwe verdienmodellen

Het verdienmodel of het business model van een bedrijf is vaak een over het hoofd gezien potentieel voor innovatie. Vandaag verkoop je, waarom niet verhuren? Misschien kan je je product gratis aanbieden en geld verdienen met de diensten die je errond bouwt? Durven is hier de boodschap!

Creativiteit, hoe doe je dat?

Misschien heb je jouw creatieve talent nog niet (helemaal) ontdekt. ‘Train’ je creativiteit, want hoe vaker je het doet, hoe beter je er in wordt. Er zijn verschillende manieren om tot nieuwe ideeën te komen. Brainstormen is de bekendste methode, maar er zijn er ook andere...

Brainstormen: op zoek naar nieuwe ideeën

De bedoeling van een brainstorm is om, meestal samen met andere mensen, ideeën op te doen. Een goede brainstorm bestaat altijd uit twee fasen: eerst probeer je zo veel mogelijk ideeën te verzamelen, zonder rekening te houden met de haalbaarheid of de uitvoerbaarheid ervan. De ideeëngeneratie is het doel op zich en hoe meer ideeën, hoe beter. Het selectiewerk komt pas in de tweede fase, waarin je er de beste ideeën uithaalt en gaat uitwerken.

Trendwatching: op zoek naar nieuwe kansen

Trendwatchen is het in de gaten houden van maatschappelijke en technische evoluties. Vanuit die trends kan je dan proberen na te gaan hoe je jouw product, dienst of aanpak zou kunnen aanpassen. Het is niet nodig om zelf op zoek te gaan naar al die trends. Professionele trendwatchers brengen (vaak jaarlijks) rapporten uit en er bestaan ook websites die trends beschrijven. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je zelf de trends niet in de gaten kan houden. Deel kennis met anderen en publiceer zelf een trendrapport. Of schrijf mee aan een bestaand trendrapport. Zo blijf je alert voor maatschappelijke evoluties en – handig meegenomen –, je zet er jezelf mee op de kaart in je sector.

Haal de mosterd bij anderen

Als starter ken je je eigen vakgebied, want de vakliteratuur houd je scherp voor evoluties binnen de sector. Ook in andere sectoren zijn vaak inspirerende voorbeelden te vinden. Of het nu gaat over nieuwe verdienmodellen, de verdiensten van je product of over nieuwe trends, een geïnspireerd man/vrouw is er meer dan twee waard.

Kijk naar de klant

Klanten zijn vaak de bron voor nieuwe producten of methodes om diensten aan te bieden. Klanten zijn ook meestal bereid om te vertellen hoe ze het graag zouden willen. Er bestaat immers ook een opportuniteit voor hen. Met een vertrouwde leverancier is het altijd net iets beter werken.

Wanneer moet je creatief zijn?

Creativiteit en innovatie is een proces dat nooit ophoudt!  Als starter moet je  voortdurend alert blijven voor nieuwe kansen en mogelijkheden waarmee je creatief kan omgaan als bedrijf. Reclameman Guillaume Van der Stighelen gaf in zijn ‘Creativiteit’10 tips prijs om elke dag een beetje creatieve inspiratie op te doen. Eén van die tips is om een boekje bij te houden. Hij raadt aan daarin elke dag iets dat je is opgevallen, te noteren. Uit de toevallig opgepikte dingen, worden vaak de beste ideeën geboren.

Heb jij een goed idee? Lees dan snel hoe je van een goed idee je eigen zaak maakt!

 Download de startersgids!

Hye-Sook Vijls
Door Hye-Sook Vijls
30 november 2017

 Later Lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?
Laat hieronder je email-adres achter en we sturen je een handige link zodat je het snel kan terugvinden.
We sturen je enkel de link, geen spam.