Share
Boekhouding en btw

Later lezen?

Zelfstandige in bijberoep? Vergeet niet om je beroepskosten in te brengen!

Ben je recent gestart als zelfstandige in bijberoep en vraag je je af of het de moeite waard is om beroepskosten in te brengen? Het antwoord is ja. Ook als zelfstandige in bijberoep is het een goed idee om bonnetjes en facturen van je uitgaven bij te houden en in te brengen. In dit artikel lees je waarom. 

De progressieve personenbelasting 

Als je naast je hoofdactiviteit in loondienst ook een bijberoep uitoefent, voer je zelfstandige activiteit hoogstwaarschijnlijk uit onder het statuut van een eenmanszaak. In dat geval wordt het inkomen van je bijberoep bij je normale loon opgeteld. Op dat totaalinkomen word je vervolgens belast via de progressieve personenbelasting. Hierdoor beland je al snel in de hoogste belastingschijf van 50%. 

Een goede manier om de hoge belastingdruk te verminderen is het inbrengen van beroepskosten. Door op een gerichte manier kosten in te brengen, kun je je nettowinst verlagen, waardoor je in een lagere belastingschijf terechtkomt. Het gevolg? Je betaalt minder belastingen. En het goede nieuws is dat ook jij, als zelfstandige in bijberoep, het recht hebt om die fiscaal aftrekbare kosten te maken. 

Welke beroepskosten mag je inbrengen als zelfstandige in bijberoep? 

Als zelfstandige in bijberoep mag je in principe dezelfde onkosten inbrengen als een zelfstandige in hoofdberoep. Er zijn echter wel twee zaken waar je rekening mee moet houden:

  1. De kosten moeten een duidelijk professioneel karakter hebben en bijdragen aan de groei van je onderneming.
  2. De kosten mogen alleen worden ingebracht in verhouding tot het professionele gebruik ervan. 

 Zorg er daarom altijd voor dat de beroepskosten binnen redelijke grenzen vallen en dat je die zaken daadwerkelijk nodig hebt om je bijberoep  te kunnen uit oefenen 


Werkmateriaal 

Zo mag je bijvoorbeeld je werkmateriaal inbrengen. Als je start als zelfstandige in bijberoep, heb je al snel zaken zoals een smartphone, laptop of printer nodig. Hetzelfde geldt voor je internetverbinding en gsm-abonnement 

Als je die items uitsluitend voor je werk gebruikt, kan je de volledige kosten aftrekken (100%). Gebruik je ze ook privé, dan kan je een percentage van de kosten aftrekken op basis van het zakelijk gebruik. Een voorbeeld: je gebruikt je gsm twee dagen per week in functie van je bijberoep. Dan mag je 2/7 van de aankoop van je gsm en het bijhorende telefoonabonnement inbrengen als beroepskost. 

 

Werkplek

Hetzelfde principe geldt voor je (thuis)werkplek. Naast meubilair en kantoorartikelen, mag je ook kosten zoals verwarming, water en elektriciteit aftrekken. Voor die laatste kosten breng je een percentage in dat gelijk is aan de ruimte die je voor je bijberoep gebruikt. Stel dat je 10% van de totale oppervlakte van je huis hebt ingericht als kantoor of praktijkruimte, dan mag je ook 10% van je energie-, water-, gas- en internetfactuur inbrengen. Over het algemeen accepteert de Belgische belastingdienst voor deze kosten een inbreng van maximaal 15%. 

Er kunnen ook nog andere kosten verbonden zijn aan je werkplek. Denk maar aan decoratie, bloemen, een geluidsisolerende hoofdtelefoon of zelfs je koffie. Zorg er wel altijd voor dat het professioneel gebruik ervan te rechtvaardigen is. 


Andere beroepskosten 

Alle kosten die duidelijk aan je bijberoep kunnen worden toegeschreven, kan je (gedeeltelijk) aftrekken. Vergeet daarom niet om je facturen van de boekhouder, drukwerk voor promotie, speciale software, cursussen en opleidingen, abonnementen op relevante tijdschriften of de brandstofkosten van je wagen in te brengen. 

De mogelijkheden zijn eindeloos en daarom kan het soms gebeuren dat je bepaalde beroepskosten over het hoofd ziet. Om ervoor te zorgen dat je geen belangrijke optimalisatiemogelijkheden misloopt, hebben we samen met Accountable een zoekmachine voor beroepskosten in België gelanceerd. Navigeer eenvoudig tussen meer dan 115 aanbevolen beroepskosten en ontdek de maximale aftrekbaarheid ervan. 

Is het toegestaan om kosten die vóór de startdatum zijn gemaakt in te brengen? 

Jazeker.  Bij de belastingdienst weten ze ook dat je voor je officiële startdatum in de meeste gevallen al bepaalde onkosten hebt moeten maken. Daarom is het toegestaan om beroepskosten in te brengen met een terugwerkende kracht tot drie maanden voor de start. 

Hoe zit het met de aftrekbare btw? 

Als je btw-plichtig bent, mag je naast de kosten voor inkomstenbelasting ook de btw (gedeeltelijk) aftrekken. Het aftrekpercentage wordt bepaald op basis van het aantal dagen per week dat je aan je bijberoep besteedt.  

Hou je bonnetjes en facturen goed bij 

Door kosten in te brengen als zelfstandige in bijberoep wordt het mogelijk om je belastingen te optimaliseren. Om te kunnen profiteren van dit fiscaal voordeel is het wel belangrijk dat de kosten een duidelijke link met je professionele activiteit hebben en dat je de aankoopbewijzen goed bijhoudt. Boekhoud- en belastingapps voor zelfstandigen, zoals Accountable kunnen je hier een handje bij helpen. 

 

Benieuwd welke beroepskosten jij kan inbrengen?

Ontdek alle aanbevelingen
Door Sharon Vandenbossche
08 november 2023

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.