Je mag nog de beste producten of diensten leveren aan de meest interessante voorwaarden, als jouw klanten dat niet weten, zal je weinig verkopen. Onbekend maakt onbemind, dus zal je reclame en promotie moeten voeren om klanten te overtuigen en orders binnen te halen. Wat zijn interessante promotiekanalen voor jou als zelfstandig ondernemer?
Je (winkel)interieur als promotiekanaal?
Hoe belangrijk het interieur van je eigen zaak is als promotiekanaal, hangt af van je beroepsactiviteit, positionering en klantenprofiel. Zo zal de klant in een interieurzaak zich makkelijker tot de aankoop van een nieuw bankstel laten verleiden in een huiselijke, gezellige sfeer dan in een fantasieloos, kil magazijn. Wie als klant een zaak in bouwmaterialen binnenstapt, zal daarentegen weinig boodschap hebben aan mooie aankleding, maar wel een overzichtelijke indeling en een compleet assortiment verlangen.
In welke sector je als zelfstandige ook actief bent, vrijwel altijd kan je de aankoopbeslissing van je klanten beïnvloeden met je winkelinterieur. Dat geldt zeker in die branches waar aankoopbeslissingen voornamelijk op de winkelvloer worden genomen. Denk maar aan de supermarktsector.
Enkele winkelvloerelementen die je verkoop kunnen stimuleren:
- Een aantrekkelijke etalage
- Kortingen
- Displayuitstallingen
- Winkelaffiches
- Sfeerscheppende achtergrondmuziek
- Aangepaste verlichting
- Een lichtkrant
- Videopromoties
- Extra productinfofiches
- Een kinderhoekje waardoor ouders ongestoord kunnen shoppen
Kruip in de huid van de klant en steel met je ogen. Laat je bijvoorbeeld inspireren door de succesvolle voorbeelden van je concurrenten. Wat zou werken in je zaak en wat niet? Bekijk ook je eigen zaak door de ogen van je klant en maak een kritische analyse. Laat je ook adviseren door je (ervaren) leveranciers die je op vlak van winkelvloerpromotie vaak heel waardevolle ideeën hebben.
Al gedacht aan reclame op je voertuigen?
In tegenstelling tot reclame op je bedrijfsgebouwen is promotie op bedrijfs- of privévoertuigen geheel vrij. Met je voertuigen kom je overal, waardoor je heel wat visibiliteit genereert. Dat maakt hen tot heel interessante reclamedragers.
Je kan heel ver gaan in het bekleden van je voertuigen. Gespecialiseerde firma’s helpen je met creatieve, in het oog springende ontwerpen voor ondernemers. Toch hoef je er niet meteen, vanaf dag één, de grote middelen tegenaan te gooien. Een eenvoudige, voldoende grote sticker op de achterruit van je (bestel)wagen, met daarop je website, je telefoonnummer en – in een paar woorden – je activiteit, biedt je zaak al heel wat zichtbaarheid in het verkeer. Zo’n sticker hoeft niet veel te kosten en is makkelijk aan te brengen.
Is het adverteren in regionale bladen en kranten interessant voor een zelfstandige?
Om je bedrijf te promoten, kan je opteren om te adverteren in bladen en kranten. Daarbij zal je echter goed vooraf moeten bepalen welk publiek je met de advertentie wil bereiken en wat het effect van de advertentie moet zijn.
Heel veel bladen en kranten hebben een spreiding over gans Vlaanderen en zijn voor jou dus meestal enkel interessant wanneer je ook effectief in het ganse gewest actief bent, of op zijn minst ambities in die richting koestert.
Regionale katernen van nationale kranten bieden wel een oplossing, als je wervingsgebied een groot deel van die regio bestrijkt. Het aantal regionale edities van nationale (dag)bladen blijft echter relatief beperkt. De bewuste regio’s zullen vaak nog altijd een te groot advertentiegebied bestrijken. En wat als je bedrijvigheid zich situeert in beperkte stukjes van twee of meerdere krantenregio’s? Dan wordt het voor je wel erg duur om al je potentiële kranten te bereiken.
Geen wonder dat de meeste kleine en middelgrote ondernemingen vooral in regionale en lokale huis-aan-huisbladen en -kranten terug te vinden zijn. Vaak blijkt dat ook de juiste keuze. In tegenstelling tot wat je misschien dacht, worden regionale huis-aan-huisbladen wel degelijk door de overgrote meerderheid van de Belgen gelezen, ook al vallen ze ongevraagd en gratis in hun bus. Regionale bladen komen qua verspreiding vaak ook veel beter overeen met het wervingsgebied van de gemiddelde KMO en de kostprijs van kleinere advertenties is in principe voor elke zelfstandige ondernemer betaalbaar. Die laagdrempelige kostprijs maakt het voor de meeste KMO’s ook mogelijk om geregeld te adverteren en op die manier een grotere bekendheid te verwerven. Verder lenen regionale bladen zich uitstekend voor het plaatsen van publi-reportages.
Voor een overzicht van de bestaande print- en online media waarin je kan adverteren, met uitleg over hun doelpubliek en bereik, kijk je op de website van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).
En wat met reclame op (regionale) radio en tv?
Regionale radio
Wanneer je snel en op een doordringende manier een grote groep mensen wil bereiken, kan regionale radio een interessante optie zijn. Folders en huis-aan-huisbladen, bijvoorbeeld, werken minder snel. Radio is heel toegankelijk. Luisteraars moeten geen bewuste inspanning doen om je boodschap te horen. je advertentie ‘overkomt’ hen, wanneer hun radio op het juiste ogenblik op de juiste zender staat afgestemd.
Daar tegenover staat dat je op de radio niets kan tonen. Je boodschap moet dus plastisch, heel helder en eenvoudig klinken om duidelijk over te komen. Merknamen, websiteadressen en telefoonnummers moeten heel makkelijk te onthouden zijn om de nodige respons te genereren. Wil je een behoorlijk resultaat halen, dan moet je spot meermaals per dag worden uitgezonden, gedurende enkele weken.
De advertentietarieven op de regionale radio variëren naargelang de zender, het bereik, het uur, de periode… Bovenop de uitzendkosten komen nog de creatiekosten voor de spot zelf. Dit laat je het beste aan professionals over.
Klik hier voor een overzicht van de regionale radiozenders in Vlaanderen.
Regionale tv
Adverteren op tv heeft een heel grote impact, maar is enorm duur. Regionale tv-reclame is al een stuk goedkoper, maar nog steeds kunnen de kosten heel hoog oplopen. Ook al liggen de uitzendtarieven lager, de productiekost van de spot zelf kan nog altijd hoog oplopen. Niets om je bij voorbaat door te laten afschrikken en veel hangt natuurlijk af van wat je precies wil, maar je moet wel weten waar je aan begint.
Als je de stap naar regionale tv-reclame zet, onderhandel dan zeker over de prijs. Kortingen op de officiële tarieven zijn veeleer regel dan uitzondering, als je ernaar vraagt tenminste. Ga naar de website van de Regionale TV Media (RTVM) voor meer uitleg en voor de tarieven.