Online kopen en verkopen is ‘big business’. Een webshop starten kan voor jou als zelfstandig ondernemer het verschil maken. Het geheim van een succesvolle webshop is een overzicht en duidelijkheid. We sommen enkele vuistregels op.
Hoe ontwerp je een e-commerce-site?
Een webshop is gemaakt om producten te verkopen, bij het ontwerp van een webshop moet de klant dus centraal staan. Het gemak waarmee de klant een product kan terugvinden, de duidelijke communicatie over en rond het product zijn minstens even belangrijk als een stijlvolle presentatie.
Plaats je logo bovenaan (bij voorkeur linksboven)
Zet achter je logo een link naar de homepage. De naam van je eigen zaak moet duidelijk zichtbaar zijn en/of eenvoudig terug te vinden zijn.
Communiceer duidelijk wat je verkoopt
‘De shop voor de doe-het-zelver’ is beter dan ‘shop Jansens BVBA’. Indien je een erg breed gamma van producten verkoopt, voorzie dan een duidelijke indeling op de voorpagina.
Plaats duidelijke contactgegevens
Zet er liefst ook een telefoonnummer bij, dit schept vertrouwen. Eventueel kan je bovenaan de shop een kort overzicht plaatsen van de belangrijkste contactgegevens. Aarzel niet om de contactgegevens aan te vullen met een echte naam. bv. ‘Bel naar Karel voor meer informatie’.
Zorg ervoor dat de voorpagina producten bevat
Maak bij voorkeur een selectie uit de verschillende categorieën en voorzie een duidelijke zoekfunctie (vaak rechtsboven). Die zoekbalk biedt een oplossing, zelfs voor wie in de overige navigatie zijn of haar weg niet vindt.
Bewaar het overzicht
Een broodkruimel toont waar de klant zich bevindt op de webshop, bijvoorbeeld ‘De Bouwshop > Elektrisch gereedschap > boormachines > draadloos’.
Zorg dat het winkelmandje permanent in beeld is
Een klant die op het punt staat te kopen, maar te lang moet zoeken naar het winkelmandje, haakt wellicht af. Je klant raakt gefrustreerd, bijgevolg loop je als zelfstandige ook wat omzet mis.
Foto’s zijn erg belangrijk
Tracht elk product te voorzien van een foto. Voor bepaalde producten zijn meerdere foto’s noodzakelijk (bijvoorbeeld detailfoto van de binnenkant van een kast).
De betaalmethoden en de verzendkosten moeten duidelijk vermeld worden
Zet ze liefst op de voorpagina en met de gekende logo’s (Bancontact, Visa, MasterCard…).
Hou steeds voor ogen dat alles wat niet helemaal duidelijk is, iemand kan doen afzien van zijn aankoop. Anders dan in de winkel heb je geen kans om dit bij te sturen tijdens het online verkopen. Op een webshop heeft de gebruiker op elk ogenblik de mogelijkheid om te stoppen zonder toelichting.