Share
Marketing en sales

Later lezen?

Wat zegt de wet over je webshop?

Wanneer je met online verkopen start, moet je rekening houden met een aantal wettelijke bepalingen. Zo geldt bij e-commerce de wet van de verkoop op afstand, tenminste wanneer je aan consumenten verkoopt.  Wat betekent dit?

wetgeving webshop

Je klant heeft 14 dagen bedenktijd

Bij een verkoop op afstand heeft je klant (consument) het recht af te zien van de aankoop binnen de 14 dagen na de levering van het product. Hij krijgt hiervoor geen boete en hij moet ook geen motief opgeven. Het is voldoende dat de consument zijn herroeping schriftelijk verzendt vóór het verstrijken van de termijn. Als verkoper moet je de consument overigens expliciet inlichten over dit recht, bijvoorbeeld door een duidelijke vermelding op je website. Je zet deze bepaling het beste bovenaan je algemene voorwaarden, in het vet en in een kader. Doet je dit niet, dan loop je het risico dat je geen betaling kan eisen.

 

Je bent verplicht om je duidelijk bekend te maken

Als aanbieder van producten op het internet bent je verplicht om je duidelijk te identificeren. Je mag zich dus niet ‘verstoppen’ achter je website. De identificatieplicht omvat het communiceren van onder meer:

  • de maatschappelijke benaming
  • het adres van de hoofdzetel
  • het btw-nummer
  • een telefoonnummer
  • een e-mailadres

Rechtspersonen (een BVBA of BV, een naamloze vennootschap, ...) moeten ook de zetel vermelden van de bevoegde rechtbank. Ook vanuit commercieel oogpunt is deze identificatie belangrijk. Het schept immers vertrouwen voor de consumenten als ze weten van wie ze kopen en waar ze terecht kunnen bij problemen. Lees hier ook meer info over in Hoe ziet een succesvol ontwerp van een webshop eruit?

 

Denk aan de algemene voorwaarden

Met de algemene verkoopsvoorwaarden kan je je als verkoper beter beschermen. De voorwaarden zijn niet verplicht. Maar als je er hebt, moet je ze duidelijk communiceren, bijvoorbeeld op je site of een document met aanvinkmogelijkheid, gelinkt aan de bestelknop.

Algemene voorwaarden kunnen nuttig zijn. Zo kan je voorwaarden opnemen over de levertermijn of de garantie. Bij het verzakingsrecht neemt je best een extra bepaling met de termijn waarbinnen de consument de goederen moet terugsturen. Enkel op het inroepen van het verzakingsrecht staat wettelijk een termijn, niet op het terugsturen van de goederen zelf.

Verkoop je aan klanten in het buitenland, dan is het ook nuttig om te stipuleren dat geschillen geregeld worden door een rechtbank in België. Zo niet riskeer je een proces in het buitenland.

 

Dek je in tegen (betaalkaart)fraude

Wanneer de klant zijn online aankopen bij je betaalt met een gestolen of vervalste betaalkaart, kan de kaartmaatschappij die bedragen bij je komen terugvorderen, ook al ging je zelf als webshopuitbater niet in de fout. Dek je daarom extra in tegen dit soort fraude. Je kan je klanten daarom het beste elektronisch identificeren via 3D secure oplossingen, zoals Verified-By-Visa en Secure Code van MasterCard. De consument moet dan naast een kredietkaartnummer en een vervaldatum ook nog een persoonlijke pincode ingeven. Het risico op fraude kan je verder gevoelig beperken met deze tips:

  • Installeer een anti-fraudemodule op je website. Deze toepassingen variëren van elementaire tools voor de authenticatie van de betaler tot de mogelijkheid om verdachte transacties te blokkeren.
  • Verplicht de klant om een leveringsbon te ondertekenen bij ontvangst van de goederen.
  • Wacht met het verzenden van dure goederen tot 48 uren nadat je de betaling hebt ontvangen. Dit is doorgaans de tijd waarbinnen je de fraude verneemt.
  • Wees alert voor transacties die afwijken van de gemiddelde aankoop, zoals extreem grote bestellingen, snel opeenvolgende betalingen, bestellingen uit landen waar je doorgaans geen klanten hebt...

 

Vervul je informatieplicht

De reglementering inzake de verkoop op afstand schrijft een dubbele informatie­verplichting voor (vooraf en achteraf). Doet je dit niet, dan loopt je het risico dat je de betaling niet kan eisen.

  • Je informatieplicht vooraf: Bij het aanbod van de overeenkomst moet de consument op heldere wijze ingelicht worden, onder meer over de identiteit van de verkoper, zijn geografisch adres, de kenmerken van het product of de dienst, de prijs, de leveringskosten, betaalmogelijkheden. De informatie kan opgenomen worden in het aanbod zelf, in een aparte hyperlink of in de algemene voorwaarden.
  • Je informatieplicht achteraf: Ten laatste op het moment van de levering of voor de uitvoering van de overeenkomst, moet de verkoper de consument opnieuw informatie verschaffen. je stuurt de consument best een mail met deze gegevens.

Naast bevestiging van gegevens van de info vooraf, dient de verkoper ook extra info te vermelden, zoals het adres waar de consument met zijn klachten terecht kan, de inlichtingen betreffende de bestaande diensten na verkoop en commerciële waarborgen.

 

Je webshop en de reclamewetgeving

Reclame op internet valt onder de algemene wetten van de reclame. Maar er zijn ook specifieke regels, bijvoorbeeld voor het versturen van elektronische post. De ‘opt-in’ regel stelt dat je eerst toestemming moet krijgen vooraleer e-mails te sturen. Zo wil men de consument beschermen tegen spam. Deze toestemming mag je niet vragen via e-mail of via opname in de algemene voorwaarden en mag je ook niet verkrijgen via derden. In de praktijk gebruik je het beste een webformulier op een website, waar potentiële klanten zich kunnen inschrijven om elektronische berichten te ontvangen. De wetgeving laat wel toe dat je je eigen klanten elektronische post stuurt over gelijkaardige producten of diensten. Ook voor generieke e-mailadressen (info@, sales@…) heb je geen voorafgaandelijke toestemming van de ontvanger nodig. Bij het versturen van elektronische post geldt ook een ‘opt-out.’ De ontvangers moeten zich makkelijk kunnen uitschrijven, bijvoorbeeld bij een nieuwsbrief.

Klik hier voor meer informatie over de wetgeving van e-commerce.

 

Download de startersgids!

Gerd Van Bergen
Door Gerd Van Bergen
17 oktober 2016

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.