Met een job als freelancer gaan er een aantal voordelen gepaard, die het zeker de moeite waard maken om als zelfstandige aan de slag te gaan. We geven je vier waardevolle tips mee die je laten nadenken over je strategie als freelancer. Zo begin jij doordacht aan je nieuwe carrière als zelfstandige.
1 . Bepaal wat je onderscheidt van je concurrenten
Het is belangrijk dat je vooraf nadenkt over je ‘DNA’ als freelancer. Over welke expertise beschik je? Welke diensten bied jij precies aan en welke meerwaarde lever jij je klanten ten op zichte van andere freelancers? Je zogenaamde value proposition. Wat is jouw specifiek kenmerk en je talenten die je onderscheiden van je concurrenten. Misschien horen jouw talenten thuis in een bepaalde niche.
Je value proposition bepalen, heeft twee voordelen: Ze maken het gemakkelijker om je boodschap – wie je bent, wat je doet en waarvoor je staat – te personaliseren en te communiceren naar potentiële klanten. Bovendien is het een dankbaar selectiecriterium voor het al dan niet aannemen van verschillende opdrachten.
Lees meer over hoe je met een duidelijke profilering meer succes hebt.
2. Stel altijd een contract op
De basis van een goede samenwerking is een contract. Maak vanaf het begin duidelijke afspraken en zet ze op papier. Ook als je voor vrienden of kennissen een opdracht uitvoert. Zo weet elke partij wat ze mogen verwachten en vermijd je misverstanden en problemen achteraf.
In een goed contract mogen de volgende zaken alvast niet ontbreken:
- De opdracht: je beschrijft zo volledig mogelijk de opdracht die jij zal gaan uitvoeren en je legt de tijdspanne en de deadlines vast.
- Aansprakelijkheid en confidentialiteit: je legt vast dat je werk origineel van jou is , geen plagiaat is en dat de bedrijfsinformatie die je hebt gebruikt voor je opdracht confidentieel blijft.
- De betalingsvoorwaarden: je prijs of tarief, wanneer de betaling in orde moet zijn en eventueel richtlijnen rond voorafbetaling en wat de gevolgen zijn van laattijdige betalen.
- De voorwaarden om de samenwerking te beëindigen.
- De handtekeningen van jou en van je klant.
Het contract slaat terug op je samenwerking, maar vaak wil je klant op voorhand al voorbeelden van je werk zien of al wat ideeën van je horen. Je wil natuurlijk voorkomen dat deze potentiële klant zelf met je ideeën aan de slag gaat, of erger, door een concurrent laat uitvoeren. Vermeld eventueel in je contract dat dit niet toegelaten is. Dat volstaat meestal.
Wil je 100% zeker zijn dat je werk niet door een ander paar ogen gezien wordt, kan je een non-disclosure agreement (NDA) in je contract te vermelden. Eens de tegenpartij ondertekend heeft, wordt die informatie als confidentieel beschouwd. Met een contract (en NDA), kom je professioneler over en je hebt iets om op terug te vallen wanneer er strubbelingen zouden zijn. Schakel een advocaat in als je hierbij hulp wil.
→ Overtuig meer klanten met een sterke offerte.
3. Maak een realistische planning
Hoewel de vrijheid en de flexibiliteit één van de grote troeven zijn van je job, blijft een organisatie en planning onontbeerlijk. Een retroplanning, waarbij je vanaf de deadline terugtelt, is zeer handig en overzichtelijk, maar zoek vooral uit wat voor jou het beste werkt: een maand-, week- of dagplanning, een digitale agenda of zijn papieren variant.
4. Hanteer een eerlijk tarief
Het is niet eenvoudig om een correcte prijs te bepalen voor je werk. Je zal toch, op voorhand al, moeten bepalen wat je minimumprijs is. Dat is de prijs waar je niet onder gaat. Alles wat erboven ligt kan je nog afstemmen op de hoeveelheid, moeilijkheid, de klant, …