Kurt De Bleecker is al 17 jaar zelfstandige in de isolatiesector en runt met succes zijn eigen bedrijf DB & Co. Hij getuigt over de uitdagingen van het leven als ondernemer: van de opstart over de voor- en nadelen tot ‘het geheim’ om het te maken als zelfstandige.
De stap van werknemer naar zelfstandige
Na 4 jaar ervaring in de isolatiesector besloot Kurt in 2003 te starten als zelfstandige. Wel nam hij die sprong geleidelijk. Hij begon als zelfstandige in bijberoep en schakelde na 3 jaar over tot zelfstandige in hoofdberoep. “Een belangrijke stap waarvan ik nog geen moment spijt heb gehad”, aldus Kurt.
De voor- en nadelen op een rij
Overweeg jij ook om te starten als zelfstandige? Weeg dan de voor- en nadelen goed af. Kurt: “Voor mij is het grootste voordeel dat je als zelfstandige je eigen baas bent. Nadelen zijn dan weer het financiële risico, de verantwoordelijkheid en het lagere pensioen. Toch zijn de voordelen, wat mij betreft, zeker groter dan de nadelen. Dat merk ik op latere leeftijd nog meer dan vroeger. Als zelfstandige stel je tenslotte je eigen prioriteiten – en dat is voor mij het belangrijkste.”
Beschik je als startende ondernemer over enige financiële en boekhoudkundige kennis, dan heb je volgens Kurt een streepje voor: “Op die manier heb je een beter zicht op de financiële stand van zaken en zet je de nadelen van het zelfstandige statuut schaakmat.”
Geen klein bier
De opstart van Kurts zelfstandige activiteit verliep in twee fasen: eerst in bijberoep en daarna in hoofdberoep. Kurt: “Een bedrijf oprichten is geen klein bier. Een goede boekhouder inschakelen is essentieel om alles vlot te laten verlopen. Zelf ondervond ik in levenden lijve hoe financieel uitdagend de opstart kan zijn. Ik moest beginnen met quasi nul euro aan kapitaal en beschikte alleen over een computer, een wagen en een thuisbureau. De rechtzetting van de sociale bijdragen 3 jaar na de opstart was ook een zware dobber. Toen heb ik toch even zwarte sneeuw gezien …”
Het geheim om het ondanks de uitdagingen toch te maken als zelfstandige? Kurt: “Voldoende doorzettings- en aanpassingsvermogen zijn een must. Er bestaat immers geen cursus ondernemen op maat van jouw zaak of activiteit. En zelfs al studeerde je marketing of financieel beheer, dan nog moet je bijsturen, aanpassen, verbeteren enzovoort naargelang de situatie … Niet opgeven is het belangrijkste. ‘De aanhouder wint’ is het motto van elke succesvolle zelfstandige.”
Groeien met personeel
Kurt heeft al enige tijd personeel in dienst en wil binnenkort iemand extra inschakelen. Een goed sociaal secretariaat als partner is volgens hem essentieel om je een weg te banen door het kluwen aan regels voor aanwervingen.
“Bij het aanwerven van personeel stoot ik vooral op twee drempels: de hoge loonkost en de onzekerheid of een nieuwe aanwerving wel positief zal uitdraaien. Belangrijk is dat je je sociaal secretariaat laat meedenken over de meest voordelige opties voor jouw bedrijf. Wat ik vooral wil te weten komen, is de optimale formule om iemand extra in dienst te nemen. Ik wil mijn nieuwe medewerker immers de beste kansen te geven, maar liefst tegen een zo laag mogelijke totaalkost. Vooral in het begin – wanneer zowel werkgever als werknemer nog niet 100% zeker zijn of de samenwerking wel optimaal zal lopen – is dat belangrijk.”
Rond de tafel met een ondernemerscoach
Kurt was een van de zelfstandigen die rond de tafel gingen zitten met ondernemingscoach Marianne van der Wielen. Aan de hand van het Business Model Canvas bekeken ze samen de volledige bedrijfsstructuur. Sindsdien heeft Kurt nieuwe inzichten in de waarden van zijn bedrijf en hoe hij zijn onderneming moet voorstellen aan zijn ideale klant.
Zit jij ook met vragen over het leven als ondernemer? Of wil je je businessplan (her)bekijken om je resultaten omhoog te krikken?