Wanneer je je klanten of prospects als zelfstandig ondernemer rechtstreeks en doelgericht wil aanspreken, kan een direct mailing een krachtig promotiekanaal zijn. Concreet wil dit zeggen dat je hen een folder, brief, uitnodiging… gaat versturen (vaak met de post) die persoonlijk naar deze klanten of prospects in kwestie is gericht. Dit zijn de essentiële voorwaarden voor succes.
Kies de juiste doelgroep
Maak een selectie uit je klantenbestand. Wat interesseert hen? Waarom kopen ze al dan niet in je zaak?
Gebruik het juiste adres
Schrijf de juiste mensen op hun correcte adres aan. Zijn de adressen actueel? Eventueel kan je adressen aankopen bij een gespecialiseerd bureau.
Zorg voor een degelijk aanbod
Door bijvoorbeeld korting te geven bij een grotere aankoop of te wijzen op de beperkte voorraad interessante producten, spoort je potentiële klanten tot spoed aan.
Breng een duidelijke boodschap
Een onmiddellijk begrijpbare, geloofwaardige en helder geformuleerde tekst klinkt overtuigender dan een nietszeggende toelichting.
Schrijf één bepaalde persoon aan
Een gepersonaliseerde brief, door jezelf ondertekend en met een P.S. als toemaatje, maakt allicht het verschil.
Vraag om een snel antwoord
Maak het de bestemmeling makkelijk door duidelijke mogelijkheden aan te reiken om snel te antwoorden: e-mail, telefoon, via de website…
Probeer op te vallen
Dat kan door bijvoorbeeld een uit de band springend briefformaat of aparte kleur van briefpapier. Of stuur een leuke gadget mee om de aandacht te trekken.
Verzorg vorm en verpakking
Naast een keurige taal zijn ook een verzorgde vormgeving en –als je een attentie meestuurt– een degelijke verpakking (bijvoorbeeld doos) van belang.
Kies het ideale tijdstip
Eind augustus-begin september en februari-maart zijn de meest geschikte periodes om een mailing te versturen. Een actie van 50% korting op een paar nieuwe schaatsen in juli zal minder succesvol zijn dan in november bijvoorbeeld?
Volg nauwkeurig op
Volgt er na een reactie op een mailing een telefoongesprek of een bezoek aan een mogelijke klant, noteer dat zorgvuldig in je ‘database’ en/of agenda.
Laat je bijstaan door een reclamebureau
Een reclamebureau heeft grafische en creatieve die een meerwaarde bieden voor je direct mailing. Je vindt vast een leuk bureau of freelancer bij jou in de buurt!