DELEN
Ik ben zelfstandige

Wat gebeurt er met de doorgestorte btw van onbetaalde facturen?

Hopelijk overkomt het je nooit als zelfstandig ondernemer, maar soms worden er facturen niet betaald door je klanten. In de eerste plaats kan je zelf al tijdig je facturen versturen met duidelijke algemene verkoops- en betalingsvoorwaarden, je kan een precieze betalingstermijn opgeven of er kan gewerkt worden met een voorschot en het is mogelijk om op regelmatig een betalingsherinnering te sturen. Wanneer je echter onbetaalde facturen hebt, kan je dan de doorgestorte btw terugvorderen?

 

Kan ik de doorgestorte btw recupereren van facturen die nooit betaald worden?

Ja, je kan het reeds betaalde btw-bedrag terugvorderen. Er geldt echter de strikte voorwaarde dat het ‘definitief, zeker en vaststaand’ is dat de betrokken factuur niet meer geïnd kan worden. Jammer genoeg knelt daar vaak het schoentje. Is jouw schuldenaar failliet of wordt hij beschermd door de Wet Continuïteit Ondernemingen (WCO), dan is daar meestal weinig discussie over.

In alle andere gevallen zal je spijkerhard aan de btw-administratie moeten aantonen dat je al het mogelijke hebt gedaan om de schuld in te vorderen. Enkel een overboeking naar de post ‘dubieuze vorderingen’ volstaat dus niet.

 

Hoe los ik dit als zelfstandige op?

Ben je zeker dat je niet meer betaald wordt, dan kan je voor het openstaande bedrag een creditnota uitschrijven. Dat is een rechtsgeldige manier om de betaalde btw terug te krijgen.

Je kan de overeenkomst met jouw klant ook via een minnelijke schikking of via de rechtbank ontbinden. Bij een gerechtelijke ontbinding moet je wel het definitieve vonnis van de rechtbank (waartegen geen beroep meer mogelijk is) afwachten om de btw terug te vorderen. Blijft een openstaande factuur definitief onbetaald, dan kan je het verloren bedrag inbrengen als beroepskost.

Weet je niet meteen hoe je hier exact aan begint, vraag dan raad aan je boekhouder.

 

Tip! Zet een eigendomsvoorbehoud in jouw factuurvoorwaarden of leveringsbonnen. Dit wil zeggen dat je eigenaar blijft van de geleverde goederen, tot de factuur volledig wordt betaald. Legt je klant dan de boeken neer, heb je het recht om je goederen terug op te eisen en op te halen. Zo ben je iets meer ingedekt bij een faillissement van een klant. 

Let wel: Een leverancier van diensten (bv. accountantskantoor, softwareleverancier, communicatiebureau,…) kan onmogelijk een eigendomsvoorbehoud formuleren.

 

Heb je zelf een adviesvraag? Bel de UNIZO Ondernemerslijn op 0800 20 750 of stuur een mailtje naar ondernemerslijn@unizo.be.

 

Download je e-book over boekhouding, btw en fiscaliteit!

Nicolas Maes
Door Nicolas Maes
23 juli 2018