Speelt jouw ondernemersdroom zich af in de horeca? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord dat er een aantal vergunningen voor je onderneming bestaan die je op zak moet hebben voor je jouw deuren opent. We overlopen hieronder welke je nodig hebt en waar je hiervoor terecht kan.
Klik hier meteen door naar het onderwerp waar je graag wat meer informatie over krijgt.
Documenten die over jouw capaciteiten als ondernemer gaan
Documenten over de veiligheid in je zaak
Documenten rond de hygiënische vereisten
Vergunning voor de uitbating van je onderneming
- Exploitatievergunning
- Vergunning sterke dranken
- Reclame en opschriften aanbrengen
- Machtiging voor terrassen
- SABAM en Billijke vergoeding
- Kansspelen drankgelegenheid vergunning C
- Afvalstoffen (Ovam)
Vereisten als ondernemer
Moraliteitsattest
Een moraliteitsattest doet je misschien denken aan een bewijs van goed gedrag en zeden, maar dit attest geeft aan dat je geschikt bent om gegiste en sterke dranken te schenken. Hiervoor ga je met je identiteitskaart langs bij de gemeente waar je inschreven staat in het bevolkingsregister.
Opgelet: iedereen binnen je onderneming die dranken schenkt, moet dit attest op zak hebben. Heb je een vennootschap? Dan hebben je medezaakvoerders er ook één nodig.
Beroepskennis en basiskennis bedrijfsbeheer
In Vlaanderen is de vestigingswetgeving sinds 1 september 2018 veranderd. Wie in Vlaanderen een (horeca)zaak start, hoeft geen bedrijfsbeheer of beroepskennis meer te bewijzen. In Brussel en Wallonië geldt de oude regeling wel nog.
TIP! Lees het artikel ‘Moet je nog bedrijfsbeheer bewijzen of niet ?’ voor meer details. Meer weten over je opstartformaliteiten? Je leest er alles over op de blog!
Veiligheid
Brandweerattest
Of je nu kiest voor een café of restaurant, je zal altijd een brandweerattest moeten aanvragen voor je de deuren van je zaak opent. Hiervoor richt je je tot de gemeente waar jouw zaak zich bevindt. Via een aangetekende brief vraag je jouw attest aan.
De burgemeester beslist op basis van het verslag dat de brandweer opstelt bij een controle, of je het attest ontvangt. Als je zaak niet voldoet aan de eisen, zal je eventueel wat moeten investeren in verbeteringen vooraleer je mag openen.
Opgelet! Je moet je attest zelf na zeven jaar vernieuwen. Je ontvangt dus geen waarschuwing. Start je zonder attest, dan riskeer je een geldboete en een gedwongen sluiting.
Aangifte voor camerabewaking
Voor je camera’s installeert, ben je verplicht een aangifte in te dienen. Vroeger deed je dat bij de Privacycommissie, maar sinds de intrede van de GDPR-wetgeving op 25 mei 2018 is de procedure wat veranderd. Voortaan kan je aangifte doen via aangiftecamera.be.
Wie al een aangifte deed via de vorige website, zal die opnieuw moeten invoeren. Daarvoor heb je tijd tot 25 mei 2020.
TIP! Wil je meer weten over hoe je de GDPR respecteert als zelfstandige? Lees meer over de GDPR.
De hygiënische toestand van je zaak bewijzen
Toelating of registratie FAVV
Het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen) kijkt toe op de voedselveiligheid. Het agentschap levert de toelating voor de verkoop of levering van levensmiddelen (drank valt hier ook onder) aan de eindverbruiker.
Afhankelijk van je sector moet je een van de volgende soorten vergunning behalen:
- Een registratie krijg je wanneer je levensmiddelen serveert die voorverpakt zijn en een houdbaarheidsdatum hebben van 3 maanden en niet koel bewaard worden, zoals chips of conserven.
- Wanneer je een toelating krijgt, betekent dit dat je voedsel verkoopt dat je eerst bewerkt hebt of niet-voorverpakt is, zoals een maaltijd in een restaurant.
- Als je een industrieel bedrijf start dat levensmiddelen produceert, zoals vis of vlees, heb je een erkenning nodig.
TIP! Vraag je voedselvergunning aan via het ondernemingsloket. Zij weten aan de hand van je zelfstandige activiteit in welke categorie je hoort en welk soort vergunning je nodig hebt.
Hygiëneattest
Dit attest staat los van de vergunning die het FAVV verstrekt. Het FAVV controleert namelijk ook de ruimtes die niet publiek toegankelijk zijn en waar je met levensmiddelen werkt, zoals de keuken of de bar.
De publieke ruimtes, bijvoorbeeld waar je klanten eten, zal de horecacoördinator van je regio komen onderzoeken om vervolgens een attest af te leveren. Je moet dit attest voorleggen vooraleer je jouw zaak opent of heropent. Bekijk hier wanneer dat van toepassing is.
Voor je aanvraag kan je terecht bij de gemeente waar je zaak gelegen is. De vereisten verschillen soms per gemeente. Of je een vergoeding moet betalen voor de controle door de brandweer of politie zal ook afhangen van de gemeente.
Je zaak uitbaten
Exploitatievergunning
Wie een horecazaak wil openen, vraagt best eerst een exploitatievergunning aan bij de gemeente. Voor je de toelating krijgt, moet je zaak voldoen aan de voorwaarden die jouw gemeente bepaald heeft rond veiligheid, verzekeringsplichten, etc. Die vind je via de website van je gemeente.
Eens je de vergunning hebt verkregen, is die voor een onbepaalde duur geldig. Let wel: als de uitbater verandert of je een zaak overneemt, dien je de vergunning opnieuw aan te vragen.
Vergunning sterke dranken
Als je graag sterke dranken wil serveren aan je klanten (of wil verwerken in maaltijden), heb je eerst de toelating van de gemeente nodig. Daarvoor moet je eerst twee andere attesten voorleggen: het hygiëneattest en je moraliteitsattest.
Opgelet! Het spreekt voor zich dat je geen alcoholische dranken mag schenken wanneer je vergunning nog niet in orde is. Wist je echter dat het ook verboden is om al alcoholische dranken in huis te hebben voor je de toelating hebt?
Reclame en opschriften aanbrengen
Al starter wil je graag reclame maken voor je zaak. Het lijkt misschien vanzelfsprekend dat je een sticker of een reclamepaneel vrij op je raam of gevel mag aanbrengen. Toch informeer je het best eerst bij de gemeente. Afhankelijk van de omvang heb je soms een vergunning nodig.
Machtiging voor terrassen
Denk je eraan om een terras op te stellen? Ook dan moet je eerst toelating van de gemeente krijgen. Elke gemeente heeft namelijk zijn eigen reglement rond terrassen.
SABAM en billijke vergoeding
In praktisch elke horecazaak galmt er wel wat muziek door de boxen. Je weet waarschijnlijk dat je een vergoeding moet betalen om muziek af te spelen, maar weet je hoe dat precies in zijn werk gaat? Lees er alles over in het artikel ‘Moet je betalen voor muziek in je zaak?’.
Kansspelen drankgelegenheid vergunning C
Je mag als café-uitbater kansspelen beschikbaar stellen voor je klanten. Toch zijn er slechts twee toegelaten: Bing en One-ball. Hiervoor heb je de toelating nodig van de Kansspelcommissie.
Afvalstoffen (Ovam)
Het is belangrijk dat je afval zoveel mogelijk sorteert. Dat is zeker het geval voor bedrijfsafval. Daarom moeten afvalinzamelaars een contract opstellen waarin staat welk afval gesorteerd opgehaald wordt en vervolgens laten ondertekenen door horeca-uitbaters. Heb je geen overeenkomst, dan riskeer je een geldboete.
Meer weten? Bekijk dan zeker de brochure “Selectieve inzameling bij bedrijven: wat en hoe" of kijk eens op de website van OVAM.
Zoveel vergunningen … wat moet je onthouden?
Er zijn veel vergunningen en attesten om aan te vragen en op te volgen. Daarom nog deze tips:
- Vraag zoveel mogelijk vergunningen en attesten aan wanneer je jouw opstart via het ondernemingsloket in orde brengt. De medewerkers in het loket weten welke toelatingen je nodig hebt wanneer je jouw toekomstige beroepsactiviteit uitlegt. Bovendien neemt het ondernemingsloket in jouw plaats contact op met de verschillende instanties. Aanvragen bij je gemeente zal je wel zelf moeten regelen.
- Begin op tijd met het versturen van je aanvragen. De ene instantie is al wat sneller dan de andere met het afleveren van je documenten. Reken dus voldoende tijd in, zodat je alle toelatingen tijdig hebt en je opening vlekkeloos verloopt.
- Wijzigingen aanbrengen of vergunningen vernieuwen kan je ook via het ondernemingsloket regelen.