Bekwame loodgieters zijn zeer gegeerd. Als jij graag zelfstandig loodgieter wil worden, is de kans groot dat je overstelpt wordt met opdrachten. Vooraleer het zover is, moet je natuurlijk nog starten. Dat begint bij een solide businessplan en brengt je naar een ondernemingsloket voor je vergunningen, btw- en ondernemingsnummer en je effectieve opstart. We overlopen alles samen met jou.
Starten doe je met een businessplan
Succesvol ondernemen begint bij een grondige voorbereiding. Die voorbereiding, dat is in de eerste plaats je ondernemingsplan. Daarin beschrijf je hoe jij van plan bent je zaak op te starten, draaiende te houden en uit te laten groeien tot een succes.
Stel jezelf de volgende vragen:
- Hoe ziet de markt eruit?
- Hoe en waar vind ik klanten?
- Hoe onderscheid ik me van mijn concurrenten?
- Hoeveel moet ik werken om genoeg te verdienen?
- …
Een degelijk businessplan is meer dan een voorbereiding voor jezelf. Het overtuigt eventuele investeerders, zoals de bank of je familie, dat je plannen doordacht en haalbaar zijn.
Je tarief bepalen als loodgieter
Je zaak moet geld in het laatje brengen, zodat jij ervan kan leven, maar ook terug in je onderneming kan investeren. Het financiële luik is, met andere woorden, een essentieel hoofdstuk van je ondernemingsplan.
Heb je al eens nagedacht over hoeveel je wil aanrekenen? Loodgieters hanteren zelden vaste prijzen. De totaalprijs wordt steeds beïnvloed door verschillende factoren:
- Omvang van het project: het spreekt voor zich dat een klant die een volledige badkamer wil laten installeren, meer betaalt dan een klant die een klein lek wil laten dichten.
- Het gebruikte materiaal: uiteraard reken je het gebruikte materiaal aan, zoals een nieuwe boiler.
- Afstand: de kosten die je aanrekent voor je transport heen en terug naar je opdracht worden voorrijkosten genoemd.
- Urgentie: als je een klant snel uit de nood moet helpen, mag je daarvoor meer aanrekenen. Hetzelfde geldt voor weekendwerk.
- Ervaring: doorgewinterde loodgieters mogen wat meer vragen omdat ze meer kennis en ervaring hebben dan starters.
Andere kosten
Maak ook een overzicht van al je bijkomende uitgaven, zodat je kan berekenen hoeveel geld je best opzij zet voor andere kosten.
Denk aan:
- je werkmateriaal
- een (bestel)wagen
- je boekhouding
- verzekeringen
- een kantoorruimte of atelier (als dat nodig is)
- belastingen
- sociale bijdragen
- …
Neem een boekhouder onder de arm als je zeker wil zijn dat je je inkomsten en uitgaven juist inschat. Een correcte boekhouding is trouwens ook één van je verplichtingen als ondernemer. Maak in ieder geval duidelijke afspraken over wat je verwacht van je boekhouder.
Next stop: het ondernemingsloket
Basiskennis bedrijfsbeheer en beroepsbekwaamheid
Als je wil starten als zelfstandige, dan moet je bewijzen dat je de nodige kennis hebt om jouw onderneming goed te beheren. Dat doe je door een getuigschrift basiskennis bedrijfsbeheer, een gelijkwaardige akte of relevant kennis voor te leggen. Deze regel geldt voor wie een onderneming met zetel in het Brusselse Hoofdstedelijke of Waalse Gewest heeft. In Vlaanderen werd deze regel afgeschaft. Je hoeft dus geen basiskennis bedrijfsbeheer aan te tonen als je aan de slag wil als zelfstandige in Vlaanderen.
Er bestaan ook zogenaamde gereglementeerde beroepen die je enkel mag uitoefenen als je beroepsbekwaamheid kan bewijzen. Dat willen zeggen dat je bijvoorbeeld al een opleiding gevolgd hebt of een attest hebt dat stelt dat je genoeg kennis hebt om het beroep uit te oefenen. Dat geldt voor beroepen in de bouwsector, dus ook voor jou als loodgieter.
Opgelet: Naast de basiskennis bedrijfsbeheer is beroepsbekwaamheid ook geen vereiste meer om in Vlaanderen te ondernemen. In Brussel en Wallonië geldt de verplichting wel nog steeds.
Een eenmanszaak of vennootschap?
Weet je al welke rechtsvorm je wil kiezen? In mei 2019 veranderde het vennootschapsrecht waardoor het aantal vennootschapsvormen verminderde. Geraak je er niet aan uit? Vraag dan eventueel raad aan je boekhouder.
→Lees hier meer over de nieuwe vennootschapswetgeving
Je zaak opstarten
Zijn de bovenstaande zaken in orde? Dan kan je langs gaan bij een erkend ondernemingsloket of je opstart volledig online regelen.
Het ondernemingsloket brengt de volgende zaken ook voor jou in orde:
- je ondernemingsnummer
- je btw-hoedanigheid
- de inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO)
- je aansluiting bij het sociaal verzekeringsfonds, zodat je sociale rechten opbouwt.
Je bent ook verplicht om bij te dragen aan het studiebureau Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (kortweg WTCB). Die verplichting geldt voor alle bouwprofessionals, behalve elektriciens. Het WTCB neemt hierover zelf contact op jou na je inschrijving in de KBO.