Als ondernemer wil je zonder twijfel graag je klantenbestand uitbreiden, je winstmarges opkrikken en je naamsbekendheid verhogen. Maar zijn je doelen ook duidelijk gedefinieerd en meetbaar opgesteld? En hoe weet je met zekerheid of je ze allemaal behaald hebt? Leer hoe je slimme doelen bepaalt om je vooruitgang op te volgen.
Wat zijn SMART-doelstellingen?
Je hebt een businessplan en een plan om te groeien. Nu is het tijd om de juiste en vooral meetbare doelen te kiezen. Met de SMART-methode maak je je doelen concreet en zorg je dat je op schema blijft. SMART staat voor:
1. Specifiek: maak je doel concreet
Definieer je doelstelling zo concreet mogelijk. Een specifiek doel vermeldt:
- wat je wil bereiken;
- wie hiervoor verantwoordelijk is;
- wanneer het doel behaald is.
Voorbeeld: “Een stijging van de verkoopcijfers met 2% in mijn winkel in Brugge” is een duidelijker geformuleerde doelstelling dan pakweg “meer verkopen”. Dankzij een specifiek doel als dit weet je of je ‘on target’ bent of eventueel moet bijsturen. Al kan het nog specifieker door bijvoorbeeld toe te voegen welke producten het Brugse team meer aan de man moet brengen.
2. Meetbaar: zorg dat je het kan meten
Om doelen te bepalen die ook daadwerkelijk kan opvolgen, stel je jezelf volgende vragen:
- wat wil ik precies behalen?
- hoe ga ik de resultaten meten?
Je plakt best niet alleen een cijfer op het einddoel, maar ook op enkele tussentijdse mijlpalen. Als je bijvoorbeeld je verkoopcijfer wil verhogen tot € 120.000 per jaar, dan bepaal je idealiter ook een maandelijkse target van € 10.000. Nadien volg je iedere maand de verkoopcijfers op, of je plant een periodiek overleg in met je boekhouder.
3. Acceptabel: is het doel haalbaar?
Stel, je draait een omzet van € 10.000 per maand. Dan is het weinig realistisch om een stijging tot € 100.000 per maand na te streven. Wees zeker ambitieus, maar zorg dat je doelstelling haalbaar is.
4. Relevant: draagt het bij tot de groei van je bedrijf?
De doelen die je kiest, moeten passen bij je bedrijf, missie en visie. Denk dus goed na of de doelen een meerwaarde zijn én je bedrijf helpen te groeien op langere termijn. Wil je als groeiend bedrijf bijvoorbeeld een betere naambekendheid? Dan kan de opstart van een nieuwe marketingcampagne met een nieuwe radiospot, of meer online adverteren een goed volgend doel zijn.
5. Tijdgebonden: zet een duidelijke deadline
Stel een harde (maar realistische) deadline in voor het behalen van ieder doel. Zo vermijd je uitstelgedrag door een vage deadline. Tijdsdruk help om doelgericht te werken.
Heb je één groot doel dat je op lange termijn wil bereiken? Splits het dan op in kleinere doelen met kortetermijndeadlines. Voor bijvoorbeeld een event dat je volgend jaar organiseert, begin je vast deze maand al met het zoeken naar een geschikte locatie.
Voorbeeld van een SMART-doelstelling
Hoe zet je die SMART-doelstellingen in de praktijk? Onderstaand voorbeeld helpt je op weg.
Algemeen doel: ik wil groeien met mijn tuinaanlegbedrijf.
- Specifiek: ik wil 100 nieuwe klanten werven door te adverteren.
- Meetbaar: via mijn klantendatabase kan ik het aantal nieuwe klanten bijhouden.
- Acceptabel: vorig jaar bereikte ik 80 nieuwe klanten, momenteel heb ik maandelijks nog ruimte voor een 10-tal nieuwe opdrachten.
- Relevant: nieuwe klanten dragen rechtstreeks bij tot de groei van mijn bedrijf.
- Tijdsgebonden: ik wil deze maand 8 nieuwe klanten, binnen een half jaar 50 en volgend jaar 100 nieuwe klanten. Ik zal ook maandelijks mijn vooruitgang bijhouden.
Slimmer werken met SMART-doelen
Als je doelen SMART zijn, kan je er duidelijker naar toewerken. Bovendien vormen ze zo de perfecte maatstaf om je productiviteit te evalueren: door meetbare objectieven op te volgen, zie je meteen of je al dan niet vooruitgang boekt.