In België was vergelijkende reclame lang verboden. Vandaag is het toegestaan, maar onder strikte voorwaarden. Wat mag je wel en wat mag niet doen als zelfstandig ondernemer?
Vergelijkende reclame mag…
Een specifieke vorm van reclame is de vergelijking van je producten en/of diensten met die van je concurrenten. Tot voor een aantal jaren was deze vorm van reclame bij ons verboden, maar nu is hij al enige tijd toegelaten, zij het onder strikte voorwaarden.
Vergelijkende reclame is toegelaten als die…
- niet misleidend is;
- goederen of diensten vergelijkt die in dezelfde behoefte voorzien of voor hetzelfde doel bestemd zijn;
- objectief één of meer relevante, controleerbare en representatieve kenmerken (waaronder ook de prijs) van goederen of diensten met elkaar vergelijkt;
- er niet toe leidt dat het adverterende bedrijf en/of diens producten, diensten, merken… verward wordt met die van de concurrentie;
- niet de goede naam van de concurrent schaadt. De reclame mag met andere woorden niet afbrekend zijn. Objectiviteit is de boodschap.
- geen oneerlijk voordeel oplevert;
- goederen of diensten niet voorstelt als imitatie of namaak van een ander merk of beschermde handelsnaam.
…misleidende reclame mag niet
Elke vorm van reclame die misleidt omtrent de kenmerken van het product, de prijs, de hoedanigheid van de verkoper… is verboden. Soms zijn de overdrijvingen in reclame echter zo overduidelijk dat ze onmiddellijk door het publiek worden doorzien. Deze vorm van reclame (hyperbolische reclame) is in principe toegelaten, op voorwaarde dat deze reclame gemakkelijk te ontmaskeren is. Bijvoorbeeld de suggestie dat een auto van een bepaald merk over de autostrade vliegt, terwijl de wagen in werkelijkheid natuurlijk niet kan vliegen.
TIP! Lees ook onze tips voor buitenreclame als zelfstandige en de reclameregels voor artsen!