Share
Slimmer werken

Later lezen?

Je bedrijf laten groeien zonder extra medewerkers

Je bevindt je in een luxepositie: je hoeft zelf niet actief op zoek naar nieuwe klanten. Zij vinden jou en nemen zelf contact met je op. Maar er is een keerzijde aan de medaille: je houdt soms te weinig tijd over om je bestaande klanten te bedienen. Je zou medewerkers kunnen aanwerven, maar daarover twijfel je nog. Dan zijn dit je opties:

groeien zonder personeel

 

Slimmer werken

Meer klanten betekent meer werk, dat is logisch. Hoe ga je om met die groeiende werklast? Je kan alvast starten met de volgende twee vragen te beantwoorden: "Hoe slim werk ik?" en "Wil ik medewerkers aanwerven?" Door slim te werken, verzet je meer werk in minder tijd. En dat doe je onder meer door afleiding te vermijden en je taken te bundelen. Ontdek hoe slim jij werkt of lees meteen onze tips om efficiënter aan de slag te gaan

 

Je klantenbestand evalueren

Ben je ervan overtuigd dat je al heel gestructureerd werkt en je tijd optimaal benut? Perfect! Maar hoe kan je dan groeien zonder medewerkers aan te werven? Start met een grondige evaluatie van je klantenbestand. Maak bij elke klant de afweging hoeveel tijd die klant je kost, en hoeveel de inspanning opbrengt. Is de weegschaal uit balans? Dan is die klant misschien niet je ideale klant. Een voorbeeld:

Ondernemingscoach Marianne van der Wielen vertelt: "In een bedrijf waar er veel verloop is, is de zaakvoerder gefrustreerd omdat er telkens nieuwe medewerkers moeten gezocht en opgeleid worden. De andere medewerkers geraken door het verloop bovendien gedemotiveerd. Toch is er te veel werk om het zonder extra medewerkers te doen. Mijn advies was om geen nieuwe medewerkers te zoeken zonder eerst het bestaande klantenbestand onder de loep te nemen, en de klanten te laten vallen die meer energie kosten dan ze opbrengen."

Hoe komt het dat klanten die veel aandacht en energie vragen zonder dat het opbrengt, toch in je klantenbestand blijven zitten? Vaak is dat organisch zo gegroeid. Als startende ondernemer kan je immers niet kieskeurig zijn. Je wilt klanten aantrekken om financieel vooruitgang te boeken. Heel begrijpelijk. Maar na verloop van tijd is het cruciaal om je klantenbestand grondig te evalueren en meer ideale klanten aan te trekken.

 

Je aanbod bijsturen

Een ander aspect om onder de loep te nemen, is je producten- of dienstenaanbod. Misschien trek je de verkeerde klanten aan omdat je aanbod niet voldoende duidelijk of specifiek is. Bijgevolg denken mensen ook bij jou terecht te kunnen voor producten of diensten die geen deel uitmaken van je corebusiness. Het is dus van belang goed na te gaan wat je precies verkoopt en wie je doelpubliek is. Het Business Model Canvas (BMC) kan je hierbij concreet helpen. Onthoud verder ook dat je businessplan iets dynamisch is en dat je het regelmatig kan bijsturen met behulp van het BMC om een antwoord te vinden op de volgende vragen:

  • Wie is mijn doelpubliek? Welke klanten zoek ik?
  • Is de communicatie over mijn aanbod voldoende duidelijk om die klanten aan te trekken?

Een voorbeeld: Boekhouders omschrijven hun aanbod vaak als "alle boekhoudkundige taken voor zelfstandigen". Maar dat is wel een heel algemene omschrijving. Ondernemingscoach Marianne stelt hen daarom altijd de vraag: "Wat maakt jou anders? Hoe onderscheid je je van je concurrenten?" Als ze hen vervolgens vraagt wie hun ideale klant is, blijkt er nagenoeg nooit een match te zijn tussen die ideale klant en hun aanbod. Een boekhoudbedrijf dat mikt op grote bedrijven, hoeft zich bijvoorbeeld niet te focussen op eenmanszaken.

 

Toch groeien met medewerkers?

Als je beslist om toch te groeien met de hulp van extra medewerkers, dan kan je uiteraard rekenen op ons advies om die stap te zetten en onder meer deze vragen te beantwoorden.

  • Heb ik voldoende budget voor aanwervingen?
  • Welk profiel heb ik precies nodig?
  • Is dit het juiste moment? Vandaag heb ik veel opdrachten, maar zal dat zo blijven?

Natuurlijk wil je alles overwegen bij zo een belangrijke beslissing. Een ondernemingscoach is het perfecte klankbord om samen met jou de beste oplossing te vinden. Aarzel niet om een vrijblijvend gesprek te plannen en te ontdekken hoe we jou kunnen helpen.

Doe je voordeel met het advies van een ondernemerscoach

Ik wil advies op maat
Anne Hallez
Door Anne Hallez
30 december 2019

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.