Share
Ondernemers aan het woord

Later lezen?

Florejo, flowers for every (e)motion

Maak kennis met Mart: een dynamische onderneemster die recent haar eigen bloemenzaak, Florejo, startte. Op een originele manier gaat zij aan de slag met bloemen en materialen uit de natuur om voor elke gelegenheid een bloem- of decoratiestuk op maat te kunnen bieden. Haar motto is dan ook “flowers for every (e)motion”.Florejo flowers


Hygge als bron van inspiratie

Mart studeert in 2018 af als florist en is helemaal gefascineerd door al het moois dat de natuur te bieden heeft. “Florejo is Esperanto voor bloemenwinkel. Met mijn zaak wil ik bloemen bieden voor elke (e)motie. Mensen geven elkaar immers niet alleen bloemen bij emotionele gebeurtenissen zoals een begrafenis of huwelijk, maar ook bij belangrijke mijlpalen zoals bijvoorbeeld het afstuderen of de aankoop van een eerste huis”, vertelt Mart. “Er gebeurt zoveel in een mensenleven en ik ben ervan overtuigd dat elk moment een unieke bloemencreatie verdient.”

Haar stijl gaat van natuurlijk tot extravagant. Daarnaast haalt ze ook veel inspiratie uit het Deense concept ‘hygge’. Die term verwijst naar een sfeer van gezelligheid, genieten van de fijne dingen in het leven met lieve mensen om je heen, lekker eten … Iedereen heeft hygge vast en zeker ook al eens ervaren in zijn eigen leven. Denk maar aan zachte plaids, leuke familiemomenten, de warme gloed van kaarsen of een haardvuur, een tas dampende chocolademelk… Haar bloemcreaties en boeketten zijn dan ook een mix tussen mooi en functioneel en stralen stuk voor stuk rust en gezelligheid uit.

  mart-florejo

 

Springplank naar zelfstandige

Mart start haar eigen zaak als zelfstandige in bijberoep. Ze doet hierbij een beroep op het principe van de “Springplank naar zelfstandige”. Dat is een maatregel die het mogelijk maakt om als werkloze een zelfstandige activiteit op te starten en tegelijk gedurende twaalf maanden je recht op werkloosheidsuitkeringen te behouden. Ideaal dus om haar droom in vervulling te laten gaan. Nu ze haar ondernemingsnummer op zak heeft, gaat ze zich toeleggen op de uitwerking van haar concept. De eerste grote stap voor Mart is het aantrekken van klanten. Ze heeft een eigen website en verschillende socialmediakanalen waarop ze haar creaties deelt, maar het is nog wat zoeken naar een manier om die kanalen ook commercieel uit te bouwen. “Vrienden en familie reageren ontzettend enthousiast. Nu is het afwachten om te zien wat buitenstaanders van Florejo vinden”, aldus Mart.

Via Google kwam ze bij Liantis terecht en na een telefoontje met het ondernemingsloket, besloot ze zich ook aan te sluiten. “Ik had heel wat vragen over de opstart van mijn eigen zaak waarop ik online geen antwoord vond. Aan de telefoon werd ik erg goed geholpen door één van jullie medewerkers en ik twijfelde dan ook niet om mij als zelfstandige in te schrijven bij Liantis. Die vriendelijke aanpak maakt echt het verschil.”


Ontdek de creaties van Mart

Ben je benieuwd naar wat Mart zoal doet met bloemen of vindt er binnenkort een speciale gebeurtenis in jouw omgeving plaats die een passend bloemstuk verdient? Neem dan zeker eens een kijkje op haar Instagram -, Facebook - of Twitterpagina . Wij wensen Mart alvast heel veel succes met haar zaak en geven je binnen een paar maanden met plezier een update over hoe ze de eerste maanden als zelfstandige beleefd heeft.

Mart, zaakvoerder Florejo

 

Heb je zin om, net zoals Mart, je eigen zaak te starten?

Download de startersgids
Thomas Torcq
Door Thomas Torcq
28 juni 2018

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.