Je website is hét uithangbord van je onderneming. Veel mensen zoeken immers eerst online naar producten en diensten. Hoe zorg je ervoor dat potentiële klanten op jouw website terechtkomen? Om te beginnen met de juiste content! Volg deze vijf stappen voor een waardevolle website.
1. Doe het liever niet alleen
Een website levendig houden met de juiste inhoud en verhalen vraagt tijd en inspanning. Heb je geen marketing- of communicatieafdeling die je daarbij kan helpen? Denk dan goed na wie je zou kunnen ondersteunen. Misschien heb je enkele medewerkers met schrijftalent of kan je de hulp van een freelancer inschakelen? Neem het er sowieso niet gewoon eventjes bij, want zodra het te druk wordt, zal je website het eerste zijn wat erbij inschiet. Bovendien krijg je door de handen in elkaar te slaan veel meer ideeën en zal je met een extra paar ogen makkelijker fouten kunnen vermijden.
2. Weet voor wie je schrijft
Kriebelt het om te beginnen schrijven? Sta eerst nog even stil bij wie de klanten zijn die je wil bereiken en naar welke informatie zij dan hoogstwaarschijnlijk op zoek zijn. Verkoopt je bedrijf bijvoorbeeld isolatie, dan kan een blogpost over de verschillende soorten isolatie en de voor- en nadelen ervan een goed idee zijn.
3. Gebruik de juiste zoekwoorden
Iets waar je tijdens het schrijven ook beter op let, is het gebruik van de juiste zoekwoorden. Die zorgen er namelijk voor dat jouw interessante content ook wordt opgepikt door zoekmachines.
Denk eens na over welke woorden je klant zou kunnen intikken in Google om op jouw website terecht te komen. Voor een aannemer zal dat bijvoorbeeld ‘aannemer’ zijn, maar ook:
- Bouwen, verbouwen, verbouwing, een woning verbouwen
- Renoveren, renovatie
- Isoleren, isolatie
- Enzovoort
Verwerk die woorden dus ook in je teksten.
4. Maak een planning op
Vóór je vol goede moed met content begint te goochelen: maak eerst nog even een duidelijke planning op van wanneer je wat wil publiceren.
Bepaal hoe regelmatig je een nieuwe tekst online wil zetten en zorg bij voorkeur dat je meteen een voorraadje teksten hebt klaarstaan. Daar kan je dan op terugvallen tijdens drukke periodes.
5. Stuur bij
Als het enigszins kan – vraag desnoods even hulp aan iemand die er verstand van heeft – hou dan de statistieken van je website in de gaten. Zo ontdek je welke pagina’s op je website het populairst zijn en welke content minder in trek is bij je sitebezoekers. Als bepaalde teksten niet worden gelezen, is het weinig zinvol om ze te blijven schrijven. Je kan je energie en tijd dan beter investeren in de zaken die wel werken. Durf bij te sturen indien nodig, alleen zo zal je het beste uit je website halen.