Share
Boekhouding en Btw

Welke boekhoudverplichtingen hebben zelfstandigen?

Een goede boekhouding voeren, is wettelijk verplicht. Het is voor zelfstandigen ook een echte must om op de hoogte zijn van de financiële gezondheid van je bedrijf of om de fiscus de nodige informatie kunnen voorleggen. We zetten de basisregels van een degelijke boekhouding voor jou op een rijtje. boekhoudverplichtingen

 

Vereenvoudigde versus volledige boekhouding

In een boekhouding staat informatie over alle verrichtingen die in je onderneming gebeuren. De soort boekhouding die je moet voeren, hangt af van de rechtsvorm en de omvang van je zaak:

  • Voor een eenmanszaak of vennootschappen met onbeperkte aansprakelijkheid (V.O.F. en Comm. V) met een jaaromzet van maximum € 500.000 volstaat een vereenvoudigde boekhouding.
  • Voor vennootschappen ((E)BVBA, Comm. V, NV…) of bedrijven met een jaaromzet vanaf € 500.000 is een dubbele (volledige) boekhouding. Dit houdt een aantal bijkomende zaken in, zoals het bijhouden van een rekeningstelsel en het neerleggen van een jaarrekening.

 

Wat houdt de vereenvoudigde boekhouding concreet in?

Bij een vereenvoudigde boekhouding moet je de volgende boeken bijhouden:

  • De financiële dagboeken geven een overzicht van alle contante verrichtingen (kasboek) en alle transacties via de bankrekening (bankboek).
  • In het aankoopboek hou je alle inkomende facturen bij.
  • In het verkoopboek noteer je alle uitgaande facturen.
  • Het inventarisatieboek is een gedetailleerde lijst van het werkelijke vermogen van een onderneming, die minimaal eenmaal per jaar moet worden opgemaakt.
  • Elk jaar wordt ook een interne jaarrekening opgesteld, maar je bent niet verplicht om deze openbaar te maken.

 

Wat komt er allemaal bij de dubbele boekhouding kijken?

Een volledige boekhouding omvat de volgende boeken:

  • In het dagboek of journaal schrijf je alle verrichtingen. Je kan ook hulpboeken gebruiken, zoals een aankoopboek of een verkoopboek, waarvan je maandelijks of per kwartaal de gegevens centraliseert in een centralisatieboek.
  • Het rekeningenstelsel is een gestructureerd plan waarin alle rekeningen worden ondergebracht. Je moet daarbij een vastgelegd rekeningenstelsel te volgen.
  • Je moet minstens elk jaar een inventaris opmaken en ook hier moet je de indeling van het rekeningstelsel respecteren.
  • Jaarlijks ben je ook verplicht om een jaarrekening neer te leggen bij de Nationale Bank, waarvan een afschrift wordt gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.

 

Overleg met je boekhouder

Een goede boekhouding voeren, is een tijdrovende klus. Maak daarom goede afspraken met je boekhouder over wat jij op jou neemt en wat je liever of beter door je boekhouder laat doen. Voor een lijst van boekhouders in jouw regio, kan je terecht bij de betrokken federaties: BIBF en IAB.

 

Download je e-book over de btw

Timon Spiesschaert
Door Timon Spiesschaert
28 januari 2019