Share
Marketing en sales

Later lezen?

Volg deze vuistregels voor een krachtig logo

Tijd om een logo te kiezen en je creativiteit hélemaal los te laten. Tof! Maar al snel merk je dat het niet zo makkelijk is om dat ene logo te vinden dat perfect past bij je zaak (lees: je kindje). Hoe zorg je ervoor dat je logo tijdloos is? Kies je een afbeelding of houd je het bij letters? En wat met de kleuren? Voorkom keuzestress. Lees de vuistregels hieronder en realiseer het perfecte logo voor je zaak. 

krachtig logo ontwerpen

Eerst de grote keuze: woord, beeld of een combinatie?

Een woordmerk is dé manier op je naam duidelijk te maken aan je doelgroep. Bang dat je met een woordlogo niet veel kanten uit kan? Geen zorgen, een goede grafisch ontwerper is in staat om van een woordmerk een toplogo te maken. Naast het lettertype zijn er héél wat mogelijkheden om jouw letters een unieke look te geven, bijvoorbeeld door spiegelschrift toe te passen of de letters te bewerken. Zo trek je nog steeds de aandacht, zonder afbeelding. Kies voor een woordmerk als je jouw (eigen) naam in de verf wil zetten.

Als naamsbekendheid voor jou geen prioriteit is (omdat je die bijvoorbeeld al hebt) is een beeldmerk ook een optie. Je kiest eigenlijk voor een abstracte afbeelding die jouw onderneming samenvat in één beeld. Zorg ervoor dat jouw beeldmerk erg herkenbaar is in jouw markt maar dat je je onderscheidt van je concurrenten. Heb je plannen om ook over de grenzen heen zaken te doen? Zorg er dan voor dat je logo ook in het buitenland steek houdt. 

Hoewel je zeker wat beeldmerken kent, zijn ze vaak ontstaan als een combinatielogo. Eens de naamsbekendheid groot genoeg was, is de merknaam (geleidelijk) achterwege gelaten. Spiegel je dus niet meteen aan de gigantische bedrijven die beeldmerken hanteren. Een combinatielogo of woordmerk is ideaal als je graag werk wil maken van je naamsbekendheid.

Enkele vuistregels voor een geweldig logo

  • Koop nooit een voorgemaakt logo. Ja, dat zal je minder kosten, maar de eigenheid van je zaak gaat zo volledig verloren. Bovendien is het mogelijk dat ‘jouw logo’ ook elders opduikt omdat het ook aan andere ondernemingen verkocht werd.
  • Een logo hoeft niet ongelooflijk dubbelzinnig of ingenieus te zijn. Het moet echter wel steek houden, aantrekkelijk zijn en de aandacht van je doelgroep trekken. Doorgaans geldt de regel dat een goed logo amper uitleg vergt.
  • Bekijk veel portfolio’s voor je een grafisch ontwerper kiest. Zo krijg je een idee van de stijl die hij of zij hanteert. Hoe meer ontwerpen je bekijkt hoe meer je opvalt welke opties er bestaan en welke richting jij uit wil met jouw logo.
  • Stel een moodboard samen met beelden die bij je onderneming passen. Lukt het jou niet om in woorden te omschrijven welk gevoel of sfeer je wil oproepen met je logo?Verzamel logo’s die je zelf tof vindt en goed aansluiten bij je zaak. Niet met de bedoeling om ze na te apen, maar om aan te tonen welke stijlen je verkiest. Zo weet je grafisch ontwerper welke richting je uit wil.
  • Zorg ervoor dat je logo er consequent mooi uitziet op verschillende communicatiedragers. Fijn als het er prachtig uitziet op je etalage, maar vergeet je offertes, facturen en eventuele relatiegeschenken, zoals een balpen, niet.
  • Besef dat kleuren associaties met zich meebrengen. Stem af met je business en je markt. Blijf je in de lijn van wat er al bestaat of gooi je het over een radicaal andere boeg? Zorg ervoor dat je potentiële klanten wel snappen welke producten of diensten je levert.
  • Vertrouw je grafisch ontwerper. Hij is een expert in zijn vak en weet wat werkt en wat niet. Meer nog, hij weet waarom iets niet zal aanslaan. Een prachtig ontwerp dat onleesbaar is voor je klanten, schiet zijn doel voorbij. Bovendien heb je hem of haar zelf gekozen. Je vertrouwt jezelf, toch?
  • Bekijk alle versies van je logo eerst even alleen en noteer wat je ervan vindt. Als de ontwerper meekijkt, bestaat de kans dat je niet helemaal eerlijk bent of meteen begin te bespreken. Kijk eerst je briefing nog eens na. Eens je alle versies hebt beoordeeld overloop je met je ontwerper.
  • Vraag om feedback van je omgeving. Na een tijdje heb je zoveel versies gezien dat een frisse blik van anderen verhelderend is. Handig, als het tijd is om knopen door te hakken. Doe eventueel een blinde test, zodat niemand elkaar beïnvloedt.

Tip! Wil je meer dan enkel je logo onder handen nemen? Lees dan zeker “Hoe kies je als zelfstandig ondernemer een huisstijl voor je eigen zaak?”

Alles voor je opstart, gebundeld in één gids

Download de startersgids!
Nicolas Maes
Door Nicolas Maes
29 april 2019

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.