Share
Marketing en sales

Later lezen?

10 snelle tips voor een prima persbericht

Door in de krant, een weekblad of online nieuwsmedia te verschijnen, zet je je zaak extra in de kijker. Met een pasklaar persbericht vergroot je de kans dat jouw nieuwsfeit opgepikt wordt. Je bespaart journalisten namelijk heel wat werk door je boodschap in de juiste vorm te gieten. Vaak kan je al met enkele kleine aanpassingen je persbericht naar een hoger niveau tillen.tips voor een prima persberichtJournalisten krijgen veel mails. Opvallend, duidelijk en overtuigend communiceren is dus de boodschap. Ontdek 10 tips die je meteen kan toepassen op jouw persbericht:


1. Steek van wal met een krachtige titel

Maak verschillende kladversies van je titel en doe dit pas wanneer de rest van je persbericht helemaal af is. Leg het persbericht even opzij en beslis daarna welke versie de definitieve wordt. De belangrijkste vraag: nodigt de titel uit tot lezen?

Voorbeeld: voor dit blogartikel overwogen we titels zoals ‘Meer publiciteit: stel het perfecte persbericht op’, ‘Stel het ideale persbericht op’ en ‘10 snelle tips voor een perfect persbericht’.


2. Focus op één hoofdonderwerp

Veel te melden? Houd het toch op één onderwerp en werk dit grondig uit. Anders verwatert de rest van je nieuwsfeit onvermijdelijk en verliest je boodschap aan kracht. Bedenk hoe je de overige boodschappen op een andere manier naar buiten kan brengen. Misschien wacht je het best even tot je op de actualiteit kan inspelen en de nieuwswaarde groter is. Of stem je boodschap af op andere perskanalen. De lokale nieuwsredacties en vakbladen pikken bijvoorbeeld op andere onderwerpen in dan de nationale pers.


3. Pas het oprolprincipe toe

Dat betekent dat je het belangrijkste feit eerst vermeldt (meteen na je inleiding). De lezer is immers ongeduldig. Ook journalisten lezen niet altijd je volledige persbericht van a tot z. Zorg ervoor dat ze meteen de kern van de boodschap meehebben, ook als ze niet verder lezen.


4. Beantwoord de zes hamvragen

Je persbericht moet steeds deze zes vragen beantwoorden: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe? Meer nog, je inleiding geeft hier al kort een antwoord op. De volgende alinea werk je uit door meer info over je inleiding te geven. In de laatste alinea – de ‘boilerplate’ – geef je meer informatie over je onderneming, zoals je missie, je vestigingen enzovoort. 


5. Pak uit met feiten

Laat alle overbodige adjectieven zoals ‘uniek’ en ‘prachtig’ varen en hou de bewoordingen objectief. Schrijf over je bedrijf in derde persoon, alsof de journalist zelf het persbericht geschreven heeft. Vermijd bovendien vakjargon, je wil immers dat zoveel mogelijk mensen je nieuws begrijpen. Handig uitgangspunt: probeer je in te beelden dat een tiener jouw tekst leest. Begrijpt die het persbericht zoals het nu geschreven is, dan zit de leesbaarheid juist.


6. Werk met objectieve cijfers

Groeit je bedrijf als kool en breid je daarom uit? Dat is zeker voer voor een persbericht. Maak je succes en groei concreet door bijvoorbeeld je oude en nieuwe verkoopcijfers of het stijgende aantal aanvragen voor je dienst te vermelden. Je boodschap wordt meteen een pak objectiever met dergelijk cijfermateriaal, wat de nieuwswaarde alleen maar ten goede komt.


7. Voeg relevant fotomateriaal toe

Zorg voor een degelijke foto met een hoge resolutie en stuur die mee in je e-mail naar je perscontacten. Vernieuwde je bijvoorbeeld jouw winkel, site of pand? Stuur dan goede voor-en-na-foto’s mee: transformaties zijn altijd inspirerend om te zien. Houd de foto wel relevant, het moet een verlengde van je boodschap zijn.


8. Stuur geen persbericht in bijlage

Plaats je persbericht in de mail naar je perscontact, steek de tekst dus niet in de bijlage. Journalisten worden overstelpt met mails, bijlagen zorgen voor vertraging. Extra info mag je wel toevoegen in de bijlage. Vermeld ook steeds het thema en de nieuwswaarde in het onderwerp van je e-mail. Zo vind de journalist je bericht snel terug en wordt hij of zij extra geprikkeld om je bericht te lezen.


9. Waak over de leesbaarheid en wees consequent

Zorg ervoor dat je persbericht aangenaam leesbaar is. Gebruik een standaard puntgrootte en regelafstand en een makkelijk te lezen lettertype (zonder schreef). Tussentitels zorgen voor structuur en verhogen de leesbaarheid, maar probeer je bericht kort te houden. Wees ook consequent in je opmaak en schrijfstijl. Zo bepaal je de tone-of-voice van je onderneming.


10. Geef een duidelijke timing mee

Vertel de journalist altijd wanneer het nieuws mag verschijnen. Timing is immers cruciaal om de nieuwswaarde optimaal te benutten. Heb je spectaculair nieuws dat als een bom zal inslaan en waarmee de journalist dus voorzichtig moet omspringen? Maak dan duidelijk dat er een embargo geldt. Dat betekent dat het nieuws pas vanaf een bepaalde datum mag worden gepubliceerd. Omgekeerd: stel dat de journalist het persbericht onmiddellijk mag oppikken, dan is ook dat nuttig om te vermelden.


Drie ‘quick wins’ om meteen uit te proberen

Door deze drie basisadviezen toe te passen, til je jouw persbericht meteen een niveau hoger:

  1. Kies één onderwerp (en hou het daar bij).
  2. Vermeld het belangrijkste nieuws eerst (oprolprincipe).
  3. Stel je bericht objectief op, alsof de journalist het schreef.

Klaar voor de volgende stap? Ontdek hoe je het best met je zaak in de media komt.

Klaar om de wereld te veroveren met je eigen zaak?

Download de gratis startersgids
Anne Hallez
Door Anne Hallez
10 april 2019

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.