Ik wil starten

Hoe bereken je je tarief als freelancer?

Geschreven door Andy Hens | 15 november 2021

Het bepalen van een juist tarief als freelancer is geen gemakkelijke opdracht. Vooral voor startende freelancers kan het een uitdaging zijn om dit voor de eerste keer te moeten doen. Een goede prijszetting is immers van elementair belang om jouw toekomst te verzekeren. In dit artikel geven we jou dan ook graag een aantal tips.

Wat wil je zelf verdienen?

Hou in het algemeen een inkomen voor ogen dat enerzijds jouw kosten dekt en waarvan je ook comfortabel kan leven. Veel freelancers werken met een uurtarief. Hiervoor kan je gebruik maken van de volgende formule.

1. Bepaal wat je op jaarbasis wil verdienen

De eerste vraag die je jezelf moet stellen, is wat jij wil verdienen als zelfstandig freelancer. Het is erg belangrijk om dit netto-inkomen correct in te schatten, omdat dit de basis vormt voor jouw tariefberekening.

2. Maak een overzicht van alle extra kosten

Je zal ongeveer 25% sociale bijdragen op je netto belastbaar jaarinkomen moeten betalen. Daarnaast wordt op dat bedrag ook jouw personenbelasting berekend. Hierop valt geen vast percentage te plakken, omdat dit sterk afhangt van jouw persoonlijke situatie (gehuwd of samenwonend, het aantal kinderen dat je ten laste hebt, fiscale aftrekposten...). Als zelfstandige zal je ongeveer de helft van jouw inkomsten moeten afdragen aan sociale bijdragen en personenbelasting.

Vergeet daarnaast ook de bijkomende kosten niet die je als freelancer zelf moet dragen:

  • kosten voor verplaatsingen,
  • een wagen,
  • je boekhouding,
  • verzekeringen,
  • opleidingen,
  • je materiaal zoals een gsm,
  • een computer met de juiste software,
  • een kantoorruimte (of op zijn minst een degelijk bureau),
  • een budget voor marketing en reclame
  • ...

3. Bedenk het aantal uren dat je per jaar als freelancer zal werken

Hoeveel weken zal je actief zijn als freelancer en hoeveel uren zal jouw werkweek tellen? Probeer dit zo realistisch mogelijk op te stellen en hou rekening met periodes waarin het misschien rustiger zal zijn. Denk ook aan het aantal weken dat je verlof zal nemen en de wettelijke feestdagen. Calculeer eventueel ook enkele ziektedagen in.

4. Deel de som van je netto inkomen en je kosten door het aantal uren op jaarbasis

Tel je nettojaarinkomen en de kosten op en deel dit bedrag door het aantal uren dat je op jaarbasis zal werken. Deze berekening geeft jou dan een uurtarief.

Voorbeeld: Wil je 19.200 euro netto per jaar (1.600 euro per maand) verdienen, dan zal je ongeveer 38.400 euro moeten factureren. Reken daarbij bijvoorbeeld nog 6.000 euro bijkomende kosten en je komt tot een bruto jaaromzet van 44.400 euro. Neem dat je gedurende 46 weken 40 uur per week zal werken, dan moet je uurtarief minimum 24,1 euro bedragen.

Reken dit met de hulp van je boekhouder zorgvuldig uit, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Freelancers die al aan de slag zijn, doen  oefening best jaarlijks!

Opgelet! Een uurtarief is niet voor elke freelancer relevant. Zo werken vertalers of copywriters vaak met een prijs per woord of per regel. Grafisch ontwerpers hanteren meestal een projectprijs.

 

Wat kan je prijs beïnvloeden?

1. Jouw ervaring

Er zijn een aantal zaken die je prijs mee zullen bepalen. In de eerste plaats is dit ervaring. Het is logisch dat als je reeds 5 jaar ervaring kan verzilveren, dit zich ook in de prijs mag vertalen.

2. De opdracht

Geen enkele opdracht is gelijk. Een uitdagende en complexe opdracht, korte deadlines, … verantwoorden een hoger tarief dan een relatief gemakkelijke en uitvoerende klus. Communiceer hierover op een transparante manier met jouw opdrachtgever en licht de reden van eventuele prijsverschillen toe.

3. De klant

Ook het soort klanten kan je meenemen in je prijsbepaling. Grote bedrijven beschikken vaak over een uitgebreider budget dan een kmo. Durf ook te vragen wat hun budget is en speel hierop in!

4. De regio

Dit brengt ons tot een vierde factor, namelijk de regio waarin je klanten zich bevinden. Je prijs kan gerust wat hoger zijn voor klanten in ‘kapitaalkrachtigere’ regio’s, zoals Brussel.

5. De sector

Vervolgens is de sector waarin je actief bent van belang. Gemiddeld variëren de tarieven van 30 euro per uur voor freelance telemarketing, over 50 euro voor freelance copywriters tot 70 euro per uur voor freelance IT'ers, coaches en fotografen. Door vergelijking kan je zien of jouw gewenste uurtarief in de lijn ligt van wat gangbaar is binnen jouw sector. Bekijk daarom ook eens de tarieven van jouw concurrenten. Op freelancenetwork.be kan je de resultaten van een onderzoek naar prijszetting bij freelancers terugvinden. Dit schetst een mooi beeld van wat gebruikelijke tarieven zijn voor jouw activiteiten.

6. Je service

Een ander aspect dat jouw tarief als freelancer kan begunstigen, is wanneer jij dat tikkeltje meer doet voor jouw opdrachtgever. Dit is geen verplichting, maar het kan wel het verschil maken. Afhanke

Ten slotte speelt jouw  of wat jou onderscheidt van je concurrenten, een rol. Ben jij een echte expert ter zake of lever je kwaliteit van de bovenste plank? Misschien is dit dan wel de reden waarom je klanten met jou willen samenwerken! Doe daarom aan personal branding om jouw meerwaarde in de verf te zetten. Je kan dit doen door jouw kennis te delen – en zo jouw expertise en naam binnen de sector kracht bij te zetten – door te bloggen, artikels of een boek te schrijven. Deel dit zeker en vast via sociale media, zodat zowel je netwerk als je potentiële klanten dit kunnen oppikken.

Afhankelijk van jouw activiteit kan dit verschillen, maar courante mogelijkheden zijn: je kan sneller werken, je kan in het weekend werken, je eerste uur is gratis, je werkt op locatie bij de opdrachtgever (of net niet)... Doe je iets meer, zorg dan dat je klant dit weet.

7. Jouw meerwaarde

Ten slotte speelt jouw unique selling proposition (USP) of wat jou onderscheidt van je concurrenten, een rol. Ben jij een echte expert ter zake of lever je kwaliteit van de bovenste plank? Misschien is dit dan wel de reden waarom je klanten met jou willen samenwerken! Doe daarom aan personal branding om jouw meerwaarde in de verf te zetten. Je kan dit doen door jouw kennis te delen – en zo jouw expertise en naam binnen de sector kracht bij te zetten – door te bloggen, artikels of een boek te schrijven... Deel dit zeker en vast via sociale media, zodat zowel je netwerk als je potentiële klanten dit kunnen oppikken.

 

Last but not least…

Overdrijf niet, want zowel een te hoge prijs als een te laag tarief kan prospects afschrikken. Onderschat bijvoorbeeld het negatieve effect van 'te goedkoop' niet, de kans bestaat immers dat je de verkeerde opdrachtgevers aantrekt of dat je al helemaal geen opdracht te pakken krijgt, aangezien geanticipeerd kan worden op minderwaardige kwaliteit. Een tarief dat marktconform is en rekening houdt met jouw ervaring en aanbod, is niet evident, maar het is wel essentieel.

En tot slot nog dit: hoe goed je ook bent, hoe snel je ook werkt of voor welke prijszetting je ook kiest, het blijft onontbeerlijk om jezelf te verkopen en om te durven te onderhandelen!

Bronnen