Het business model canvas (BMC) is een handige manier om te ontdekken of je bedrijfsidee levensvatbaar is. Aan de hand van 9 in te vullen velden laat een BMC je nadenken over de meerwaarde die je aan je klanten wil leveren, maar ook over de praktische kant van je bedrijf. Twee van deze praktische velden overlopen we hier: via welke activiteiten bedien je jouw klanten en welke middelen heb je nodig?
Wat voorafging
Alvorens je met de praktische kant van start gaat, bepaal je het best eerst je waardepropositie of ‘value proposition’. Doe dat vóór je de volgende stappen in deze blogpost doorloopt. Vervolgens werk je uit hoe je je bedrijfsidee waarmaakt via het veld ‘key activities’ in het BMC. Verder ga je na welke middelen je daarvoor nodig hebt.
Bedien je klanten via ‘key activities’
Zodra je hebt bepaald hoe je meerwaarde levert voor je klanten aan de hand van je waardepropositie, is het zaak om na te gaan hoe je jouw idee concreet realiseert. Zo ontdek je welke activiteiten cruciaal zijn voor je bedrijf en welke eerder bijzaak.
Voorbeeld: Spotify benoemt zijn kernactiviteit als ‘het makkelijk bijhouden en organiseren van je online muziekbibliotheek’. Die van Netflix is soortgelijk: videocontent aanbieden op een gebruiksvriendelijke manier. Alleen gaat Netflix nog een stap verder: om echt waardevolle content te leveren, beschouwt het mediabedrijf ook het produceren van content als een kernactiviteit.
Wanneer je je idee uitwerkt, merk je al snel dat er heel wat activiteiten mogelijk zijn. Om structuur aan te brengen, kan je die kernactiviteiten onderverdelen in drie categorieën:
- Een aanbod produceren – van brood over schoenen tot tekst.
- Problemen oplossen voor klanten – bijvoorbeeld het juiste personeel aantrekken of processen verbeteren.
- Een platform of netwerk aanreiken – denk aan Airbnb, dat zelf geen toeristische accommodatie beheert maar het indirect wel aanbiedt via zijn applicatie. In België biedt tweedehands.be zelf ook niets aan, maar zijn ze gewoon het platform.
Vragen als leidraad
Ben je dit veld van je BMC aan het invullen, hou dan deze drie vragen in gedachten:
- Welke activiteiten zijn noodzakelijk om mijn idee uit te voeren?
- Welke acties moet ik ondernemen om mijn klanten te bereiken, overtuigen en bedienen?
- Aan welke activiteiten verdien ik geld?
Key resources: welke middelen doen je zaak draaien?
Nadat je je belangrijkste activiteiten in kaart hebt gebracht, is het tijd om te bepalen welke middelen je daarvoor nodig hebt.
- Fysieke middelen – zoals een winkelpand of een computer;
- Kennis of intellectuele eigendom;
- Menselijk kapitaal;
- Financiële middelen.
Voorbeeld: Stel, je wil een schoonheidssalon beginnen. Dan heb je onder andere een locatie nodig, apparatuur en de juiste kennis om je klanten te adviseren. Heb je ook meteen een medewerker nodig om verschillende klanten tegelijk te bedienen, dan vul je dit tevens in.
Je kan het veld ‘middelen’ erg in detail uitwerken, maar dat hoeft niet. Hou het doel van het BMC voor ogen: in een oogopslag duidelijk maken hoe (een deel) van je bedrijf werkt.
Voorbeeld: als freelancer noteer je best je laptop, want daarop voer je het werk uit en die gebruik je waarschijnlijk ook om je klanten te contacteren. Indien nodig neem je cruciale softwarelicenties best ook op. Een extra muis of toetsenbord dan weer niet.
Afsluitende tips
- Verlies jezelf niet in details.
- Wees uniek: als je met geen van je kernactiviteiten het verschil maakt met je concurrenten, dan sta je waarschijnlijk voor een grote uitdaging.
- Wees doelgericht: probeer niet alles voor iedereen te doen. Vul per doelgroep of bedrijfsidee een BMC in om na te gaan welke het meeste kans heeft om te slagen. En werkt dan (enkel) dat idee goed uit.
Vergeet tot slot niet dat een business model canvas vooral het ideale plaatje weergeeft. Er is altijd nog werk aan de winkel en alles kan altijd beter. Zelfs als je al even bezig bent met je zaak, doe je er goed aan om af en toe terug te grijpen naar dit canvas om te kijken of je nog goed bezig bent.