Marva’s Coiffure doet het goed. En dat succes wil zaakvoerder Marva dan ook blijven waarmaken. Maar ooit zal ze wat gas moeten terugnemen. Hoe verenig je ambitie met minder werken? Dat vraagstuk loste ze op door ondernemerscoaching te volgen.
Marva groeide op in de kapperszaak van haar vader. Ze trad in zijn voetsporen en opende haar eigen kapperszaak. Een verhuis en verbouwing later vind je Marva’s Coiffure in het hart van Oosterzele. Als doorgewinterd zelfstandige besloot ze om ondernemerscoaching te volgen, want “stilstaan is achteruitgaan”, aldus Marva.
Bijleren met het oog op de toekomst
Marva volgde drie jaar geleden een cursus ondernemen gericht op zelfstandigen met een kapperszaak. Zo werd duidelijk dat ze haar omzet moest opkrikken om de stijgende loonkosten te kunnen opvangen. Maar de echte ‘eyeopener’ kwam er toen ze de vraag ‘Waar zie je jezelf en je zaak over tien jaar?’ moest beantwoorden. “Plots besefte ik dat ik niet eeuwig zoals nu kan blijven meedraaien in de zaak. En dat mijn zaak moet kunnen voortbestaan”, vertelt Marva.
Op aanraden van haar nicht, die als startende zelfstandige ondernemerscoaching volgde, trok ze met het tienjarenplan dat ze had opgesteld richting Liantis.
Evolueren als zaakvoerder
Bij ondernemerscoach Marianne kon Marva vrijuit spreken over haar uitdagingen, bekommernissen en toekomstplannen. “Ik voelde me meteen op mijn gemak en kon ronduit vertellen, wat op zich al oplucht. Als zaakvoerder en werkgever bots je vaak op uitdagingen die je met niemand kan delen. Jij moet altijd de beslissingen nemen en dat is soms zwaar”, aldus Marva.
Na enkele (persoonlijkheids)testen en gesprekken werd duidelijk waarrond Marva’s traject zou draaien: groeien als zaakvoerder en als werkgever. “Dat omvat voor een groot deel vertrouwen hebben in je medewerkers en leren loslaten. Erg moeilijk als je gewoon bent om dag in, dag uit zelf hard te werken in je zaak”, geeft ze toe.
De impact van verandering
Het tienjarenplan werd omgevormd tot een haalbaar vijfjarenplan, opgedeeld in fases. Grote veranderingen moet je niet op de lange baan schuiven, maar voer je ook niet in een handomdraai door. Je personeel moet ook kunnen volgen, wat geen sinecure is volgens Marva: “De veranderingen waren soms moeilijk voor de medewerkers. Ze kenden de achtergrond niet. Bovendien moet je omgaan met verschillende karakters, visies en gewoontes. De gesprekken verliepen soms moeizaam, maar Marianne heeft me daar gelukkig veel advies rond gegeven.”
Niet alleen Marva’s medewerkers moesten zich aanpassen aan de nieuwe manier van werken. “Je klanten schrikken als iemand anders plots hun coupe onder handen neemt, terwijl jij dat altijd deed. Zulke aanpassingen moeten geleidelijk aan gebeuren.” Via de ondernemerscoaching werkte ze ook een socialemediacampagne uit om nieuwe, jongere klanten aan te trekken, die vanaf hun eerste bezoek werden verzorgd door haar medewerkers.
Werken aan je zaak tijdens de lockdown
Zoals heel wat ondernemers werd Marva tijdens de coronacrisis geconfronteerd met verplichte sluitingen. “Vooral die eerste verplichte sluiting was erg moeilijk. Maar ik heb van die periodes gebruikgemaakt om me toe te leggen op mijn rol als zaakvoerder”, vertelt Marva.
Ondanks de onzekerheid, was het fijn om vooruit te blikken met Marianne. “We hebben concrete acties uitgewerkt voor de klanten en nog meer ingezet op het digitale. Dat deed ik al, maar door de coaching werd het weer duidelijk waar ik naartoe wilde en hoe ik dat het best kon aanpakken. Ik kreeg weer zoveel zin om ervoor te gaan.”