Share
Slimmer werken

Later lezen?

Efficiënter werken: pak de moeilijkste taken eerst vast

Heb je de neiging om lastige of moeilijke taken uit te stellen? Omdat ze een berg werk lijken, bijvoorbeeld, of je twijfelt hoe je eraan moet beginnen. Je bent zeker niet de enige. Het nadeel is echter dat je op het einde van de rit in een race tegen de klok terechtkomt en je deadlines in het gedrang komen. Met de ‘slik de kikker’-methode maak je hier definitief komaf mee.

Efficiënter werken

“Eat a live frog first thing in the morning and nothing worse will happen to you the rest of the day”, schreef de Amerikaanse schrijver Mark Twain ooit.

De kikker in het beroemde citaat is die lastige taak op je to-dolijst die je misschien al enkele keren voor je uit schoof, maar die nu superdringend afgewerkt moet worden.

Terwijl je dit leest, heb je ongetwijfeld een of meerdere van die dobbers voor ogen. Zaak is om die kikkers te identificeren en ze bij het begin van je dagtaak zo snel mogelijk door te slikken. En wel om die redenen:

 

1. Hoe vroeger op de dag, hoe meer wilskracht

Van joggen over de facturatie tot je kwartaalplanning: de eerste uren van een werkdag zijn perfect om taken vast te pakken waar je tegenopziet. Je staat immers nog sterker in je schoenen om nee te zeggen tegen je onderbewustzijn dat de taak liever links laat liggen.

Tip: maak elke ochtend werk van een to-dolijst. De lastigste of moeilijkste taken komen bovenaan, de makkelijkste en/of leukste onderaan.

 

2. Elke doorgeslikte kikker is een overwinning

Die vervelende taak van je to-dolijst schrappen voelt geweldig. Meer nog, door die overwinning werk je met een betere focus en volharding ook de rest van je taken af. Want na het doorslikken van de kikker, is de rest een eitje!

 

3. Je creëert tijd voor wat je wél graag doet

Al ben je zelfstandig geworden om je passie te botvieren, sommige taken zijn gewoon een noodzakelijk kwaad. Door die vervelende klussen eerst aan te pakken, ligt de rest van je dag wel open voor je corebusiness.

 

Geruststelling: iedereen stelt dingen uit

Of met de woorden van Brian Tracy, auteur van ‘Eat that frog’:

“Everyone procrastinates. The difference between high performers and low performers is largely determined by what they choose to procrastinate on.”

Efficiënt en productief werken komt er dus op aan om slim om te springen met je uitstelgedrag. Eenvoudige of minder belangrijke taken kan je eventueel nog wat voor je uitschuiven, maar de echte kikkers slik je best meteen door.

Als ondernemer efficiënter werken? Download de gratis toolkit

Ik wil slimmer werken
Door Barbara De Loor
13 januari 2020

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.