Share
Ik wil starten als zelfstandige

Van je hobby je beroep maken: de droom van elke ondernemer - Comedyshows.be

Twee vrienden die hun vaste banen als leerkracht en maatschappelijk werker opzeggen om comedyshows te organiseren. Klinkt straf, toch? Maar het wordt nog straffer. Ze deden het omdat ze Freddy De Vadder graag live wilden zien, hoewel al zijn shows uitverkocht waren. Jammer zou je denken, maar de twee Bruggelingen organiseerden gewoon zelf een optreden. En sindsdien zijn Kristof De Block en Pieter De Wulf niet meer te stoppen.

Van je hobby je beroep maken: de droom van elke ondernemer - Comedyshows.be

Ondernemen is die eerste stap zetten

Zeven jaar geleden begon het comedyverhaal van Kristof en Pieter: twee mannen met een duidelijk doel voor ogen én een winnaarsmentaliteit. Ondertussen hebben de twee Brugse heren hun activiteiten serieus uitgebreid. Zo houden ze zich bezig met het organiseren van andere evenementen zoals tributes, het verspreiden van flyers en plakreclame en brachten ze zelfs een monopoliespel van Brugge uit.

Ondernemen is hard werken

De goedlachse vrienden vertellen hoe ze van hun hobby hun beroep wisten te maken. Pieter: “het is een cliché, maar dat is het leukste dat er bestaat. Hoe liever je iets doet, hoe meer goesting je hebt. Zo simpel is het eigenlijk.”

Maar verkijk je er niet op, ondernemen is ook hard werken. De sfeer is heel los bij comedyshows.be, en toch moet er op het einde van de dag wel resultaat zijn. Met de woorden van Kristof: “we zitten hier met een hele rock-en-rollsfeer.  Alles kan en mag hier, zolang er gewerkt wordt en zolang de doelen bereikt worden. Dat is het voornaamste.” Dit is meteen ook verschil tussen een hobby en je eigen zaak.

Ondernemen is durven

Van je hobby je beroep maken, is tof, maar houdt risico’s in. Dat beseften Kristof en Pieter ook. Al waren die risico’s volgens hen beperkt. Vanaf de start hadden ze een goed zicht op de markt voor hun product, want ze organiseerden shows waar ze zelf naartoe wilden gaan. En waar er volgens hen dus zeker vraag naar was.

Naast de comedyshows proberen ze regelmatig ook nieuwe projecten, al mislukt er af en toe eens iets. “Mocht alles lukken, zouden we meedoen aan de lotto en daar ook winnen”, grapt Kristof. “Nadien is het makkelijk om te zeggen waarom iets fout liep, of waarom iets wel lukte. Volgens mij moet je soms gewoon het risico durven te nemen.”

Ondernemen is zichtbaar zijn

Nog een laatste tip: vergeet niet dat je als bedrijf zichtbaar moet zijn. Kristof en Pieter namen dat letterlijk en begonnen een eigen reclamebedrijf (promobom.be). Zo bereiken ze direct hun publiek.

Een spontane ingeving, gecombineerd met passie, groeide door de nuchtere en hardwerkende mentaliteit van de oprichters uit tot een succes, met verschillende ondernemingen als gevolg. Heb jij ook die drive om zo’n mooi groeiverhaal te schrijven?

Download de startersgids

Timon Spiesschaert
Door Timon Spiesschaert
20 december 2018