Een opendeurdag is een interessant promotiekanaal waarmee je als handelaar je (potentiële) klanten letterlijk tot bij je kan lokken. Zeker als startende ondernemer kan het de moeite lonen om op deze manier je bedrijf in werking te tonen, ook aan de lokale pers. Hoe pak je dat als zelfstandige concreet aan? Enkele tips.
Toon wie je bent en waar je eigen zaak voor staat
Toon wie je bent en wat je doet als zelfstandig ondernemer. Doe het op een eerlijke authentieke manier die past bij je activiteit en markt. Zo zal een warme bakker communiceren over ambachtelijk vakmanschap, gezelligheid en authenticiteit. Dit in tegenstelling tot de concessiehouder van een high-class automerk. Hij praat over het dashboard in notelaar en over de zetels die bekleed zijn met zachtgenerfd leder van hertenkalveren.
De kostprijs bepaal je zelf
Een gesmaakte opendeurdag hoeft niet noodzakelijk veel te kosten. Een evenementenbureau inschakelen mag en is wellicht zelfs aangewezen wanneer je voor de grotere aanpak gaat, waarbij je veel gasten verwacht. Maar je kan ook heel veel zelf doen. Kies je voor die laatste aanpak, hou je opendeurformule dan eenvoudig en overzichtelijk. Zorg ervoor dat je de juiste klanten en prospects aantrekt. Ga voor een aantal bezoekers en een concept dat je zeker goed onder controle kan houden, want een opendeurdag waarop heel wat fout loopt, is tien keer erger dan géén opendeurdag.
Zorg dat er iets te beleven valt
Dat hoeft vaak niet meer te zijn dan het tonen van je bedrijf in werking. Mensen willen wel eens met eigen ogen zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat, hoe de productie verloopt, op welke manier de kwaliteit wordt bewaakt… en welke expertise daarbij komt kijken. Een drankje en een kleine versnapering als feestelijke kers op de taart en je opendeurdag wordt een feest. Geef hen ook een kleine attentie mee, zoals een handige gadget, zodat je bezoekers ook nog aan jou denken eenmaal ze terug thuis zijn.
Kies een geschikte datum
Dat het plots hard gaat sneeuwen op de dag van je evenement, waardoor veel genodigden zich niet buiten wagen, kan je niet voorzien. Maar een belangrijke andere happening op hetzelfde moment in de regio of een topvoetbalmatch die avond op tv kan je maar beter in je achterhoofd houden bij het vastleggen van de datum en het uur van je evenement. Realiseer je trouwens dat zelfs als je hier rekening mee houdt, je nog altijd moet beseffen dat het alsmaar moeilijker wordt om mensen te motiveren in hun vrije tijd naar een bedrijfsevent te komen.
Communiceer en promoot
Zorg ervoor dat je klanten en prospects op de hoogte zijn van je opendeurdag. Hang bijvoorbeeld affiches aan je deur en in de contreien van je zaak, deel flyers uit, stuur een doelgerichte uitnodigingsmailing, zet enkele leuke posts op sociale media of gebruik de geschikte (lokale)media om je doelgroep te bereiken. Iedereen moet het geweten hebben, kom dat zien, kom dat zien!
Noteer wie aanwezig was
Zorg tijdens je opendeurdag eventueel ook voor een registratiesysteem, zodat je na afloop weet wie er effectief aanwezig was. Stuur een opvolgingsmail of hou op een andere manier contact. Dit zijn je warme prospects!