Grote kans dat jij al eens reclame te zien kreeg via een influencer op sociale media. Heb jij al eens geklikt of geswipet voor meer info? Steeds meer bedrijven schakelen zogenaamde influencers in om hun merk op de kaart te zetten. Uit onderzoek bleek zelfs dat 80% van de bevraagde marketeers het een doeltreffende methode vindt om verkoopcijfers de hoogte in te jagen. België hinkt een beetje achterop, al zie je het fenomeen hier ook meer en meer opduiken. Heb jij het al eens overwogen? We overlopen alvast de voor- en nadelen van influencer marketing.
Wat is influencer marketing?
Vroeger was een ‘invloedrijke persoon’ meestal een bekende acteur of sporter, maar dat is de laatste jaren wat veranderd. Met de komst van sociale media werd de term ‘influencer’ geboren. Het zijn mensen die zich profileren op sociale media en een sterke relatie proberen op te bouwen met hun volgers. Het doel is vooral om een zo groot mogelijk publiek aan te trekken door interessante berichten, foto’s, video’s, enzovoort te plaatsen.
Influencer marketing is een marketingstrategie die bestaat uit een samenwerking tussen een merk en een influencer. Je vergoedt de influencer om jouw product of dienst te testen, aan te prijzen of uit te leggen aan zijn of haar fans. Zo heb je de kans om een (groot en) erg betrokken publiek te bereiken via mond-aan-mond reclame. Op die manier verhoog je de kennis over je merk of zorg je bijvoorbeeld voor meer bezoekers op jouw website.
De voordelen: waarom is influencer marketing de moeite waard?
Het is doeltreffend
Heel wat marketeers zijn overtuigd van de impact die influencer marketing kan hebben op je verkoop. Meer nog, uit een onderzoek bleek dat bij 71% van de bevraagden zowel de kwaliteit van de klanten als het online verkeer hoger was dan die afkomstig uit andere bronnen. Volgens 89% is de return on investment bovendien hoger of gelijk als je vergelijkt met resultaten uit andere marketingkanalen.
Het is geloofwaardiger
Mensen vertrouwen de mening van andere mensen meer dan reclame of informatie die bedrijven over hun producten vertellen. Influencers steken erg veel tijd en moeite in de opbouw van hun online gevolg. Goede influencers hebben een erg betrokken publiek. Daardoor zijn mensen sneller geneigd om een product te kopen als het aangeprezen wordt door een influencer. Bovendien kunnen ze rechtstreeks vragen stellen over hun ervaringen met het product, wat heel wat twijfels meteen wegneemt. Influencers die het niet oprecht menen en die gewoon reclame publiceren vallen snel door de mand.
Het geeft je toegang tot niches
Wil je jouw boodschap brengen aan een heel specifieke doelgroep, maar je hebt geen e-maillijst, vakblad of andere manier om ze te bereiken? Dan is een micro-influencer misschien dé oplossing. Net omdat zo’n influencer zich beperkt tot een subgroep, heeft die vaak heel loyale fans en is de afstand tussen influencer en publiek heel erg klein. Van hondenspeelgoed tot een wasmiddel voor sneakers, voor elke specifieke doelgroep bestaat er minstens één influencer met een geïnteresseerd publiek.
Meer waar voor je geld
Tenzij je erg beroemde influencers wil inschakelen, zijn gesponsorde berichten een zeer betaalbare optie. Zeker als je de prijzen vergelijkt met reclameboodschappen via traditionele kanalen. Daardoor heb je de mogelijkheid om op meerdere influencers tegelijk in te zetten en te experimenteren met je strategie. Je kan ook afspreken dat je bijvoorbeeld het filmpje dat de influencer creëerde mag gebruiken op jouw socialemediakanalen. Zo bespaar je ook weer wat op de creatie van reclameboodschappen.
De keerzijde: wat zijn de nadelen van influencer marketing?
De verkeerde influencer kiezen kan je zuur opbreken
Als je een kledinglijn wil promoten doe je dat best via een influencer die voornamelijk over outfits communiceert. Dat past. Maar een foodblogger die plots een elektrische auto aanprijst, komt niet authentiek over. Volgers knappen af op misleidende of verdoken reclameboodschappen, waar zij niets aan hebben. Het gevolg? Voor de influencer een daling in het aantal volgers. Jij verliest er geld aan en wordt onherroepelijk als ongeloofwaardig bestempeld.
Kies zorgvuldig met wie je gaat samenwerken, want je verbindt zowel je naam als merk aan die persoon. Zijn of haar gedrag straalt dan af op jou. Als je vraagt om je product eerlijk te beoordelen, bestaat de kans dat het niet in de smaak valt. Houd er rekening mee dat je product dan mogelijk in een slecht daglicht gesteld wordt. Bovendien zijn er al heel wat influencers ten schande gemaakt voor ongelukkige uitspraken of controversiële uitspattingen. Jammer genoeg kom je als merk hier niet ongeschonden uit. Maak dus zeer duidelijk afspraken.
Tip: Schakel eventueel een influencer agency in. Zij kunnen je een portfolio voorleggen met influencers die het beste aansluiten bij je doelen en je bedrijf.
Hoe meet je de resultaten?
Uiteraard wil je weten wat je investering opbrengt en laat dat nu niet zo transparant zijn. Een online campagne waarbij je een influencer inschakelt, uit zich in verschillende resultaten: clicks, shares, reacties, enzovoort. Hoe ken je daar een waarde aan toe? Want je wil uiteindelijk nieuwe klanten aantrekken voor je zaak. Als je graag duidelijke cijfers wil, kan je een expert vragen om je resultaten te analyseren. Je kan natuurlijk zelf ook de meetbaarheid van je campagne verhogen. Ontwikkel bijvoorbeeld een kortingscode die gelinkt is aan de influencer. Zo zie je hoeveel mensen via die influencer richting je webshop komen. Of zorg eventueel voor een speciale ‘vanity’ URL die je bezoekers naar een landingspagina leidt die je enkel voor een campagne gebruikt. Het verkeer dat zich hier verzamelt is dan rechtstreeks gelinkt aan je campagne.