Ik wil starten

Hoe scoor je als zelfstandig ondernemer met je handelsnaam?

Geschreven door Inge Logghe | 11 september 2018

Een duidelijke en goed klinkende handelsnaam is een belangrijk element van je eigen zaak. Een startende ondernemer moet hier dus best goed over nadenken. Waar moet je bij de keuze goed op letten?

 

Hoe kies je de ideale handelsnaam?

Een goede naam is als zelfstandige van essentieel belang voor de uitbating van je eigen zaak. Deze naam vormt immers het uithangbord naar (potentiële) klanten en geeft je onderneming haar identiteit. Het is dan ook belangrijk hier de nodige aandacht en tijd in te investeren. De naam moet goed klinken en commercieel sterk kunnen uitgespeeld worden. Je kiest ook het best voor een naam die in één oogopslag aangeeft welke producten of diensten je onderneming verkoopt.

Je mag als zelfstandig ondernemer je handelsnaam vrij kiezen, zolang die maar niet te sterk lijkt op die van je concurrenten. Dat zou immers tot verwarring kunnen leiden waardoor bepaalde concurrenten zich benadeeld kunnen voelen. Uiteraard wil je conflicten vermijden.

Denk hier alvast goed over na:

  • De benaming zelf: als je bedrijfsnaam (bijna) hetzelfde klinkt als die van je concurrent of als schrijfwijze en het logo aan je concurrent doen denken, mag je je aan problemen verwachten, ook al koos je niet exact dezelfde bedrijfsnaam.
  • De ligging van je ondernemingen: heel wat frituren en eethuisjes heten ‘De Lekkerbek’ en leven toch in onderlinge vrede omdat ze ver genoeg uit elkaar liggen om niet aan elkaars klantenkring te knagen. Zolang je uit andermans marktgebied blijft, zal een (min of meer) gelijkluidende bedrijfsnaam weinig problemen opleveren. Toch moet je opletten met een niet al te originele bedrijfsnaam. Vandaag start je misschien klein en lokaal, maar wat als je zaak groeit en je regionaal, nationaal of zelfs internationaal actief wordt, waarbij je op het terrein komt van concurrenten met een gelijkluidende naam? Omgekeerd kan een concurrent die vandaag nog ver weg lijkt, beginnen te groeien en je marktgebied inpalmen. Wie op dat ogenblik zijn naam als merk heeft gedeponeerd, trekt aan het langste eind.
  • De aard van je bedrijfsactiviteiten: heet je meubelzaak ‘Zeno’, dan zal horecagroothandel ‘Zenoë’ daar in principe weinig last van hebben en omgekeerd. Beide activiteiten situeren zich in een compleet andere branche en bedienen een totaal andere klantenkring, waardoor verwarring nauwelijks mogelijk is. Toch blijft het zelfs dan nog altijd veiliger om een niet gelijkende naam te kiezen.

 

Tips

  • Vul de handelsnaam die je in gedachten heeft eens in op Google. Je zal dan vlug merken of hij al wordt gebruikt.
  • Ook de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) kan je uitsluitsel geven.
  • Is de handelsnaam van je dromen al gedeponeerd bij het Benelux Merkenbureau, dan kiest je best meteen een andere.
  • Surf ook vooraf naar de door je gekozen bedrijfsnaam, met de meest voor de hand liggende extensies (.be, .com, .biz). Blijken die allemaal al ingenomen, dan weet je niet alleen dat je bedrijfsnaam al bestaat, maar ook dat je die naam zelf niet meer kan gebruiken in je bedrijfswebsite.

 

Waarop letten bij de keuze van je vennootschapsnaam?

Start je met een vennootschap, dan moet je een vennootschapsbenaming of firmanaam kiezen. Hoewel handelsbenaming en vennootschapsbenaming dikwijls gelijk zijn, kan je voor je vennootschap een andere naam kiezen. De bescherming van de vennootschapsnaam gaat evenwel verder dan die van de gewone handelsnaam. De vennootschapswet bepaalt immers dat een vennootschap een bijzondere benaming moet dragen die verschillend moet zijn van elke andere vennootschap. Concreet mag je voor je vennootschap dus onder geen beding een naam kiezen die al bestaat, zelfs al ligt de vennootschap met dezelfde naam aan de andere kant van het land en is ze binnen een heel andere sector actief. Ligt de naam van je vennootschap eenmaal vast, dan mag ook niemand anders dezelfde naam meer kiezen, of zelfs geen naam die dicht in de buurt komt.