Wanneer je je klanten of prospects als zelfstandig ondernemer rechtstreeks en doelgericht wil aanspreken, kan een direct mailing een krachtig promotiekanaal zijn. Concreet wil dit zeggen dat je hen een folder, brief, uitnodiging… gaat versturen (vaak met de post) die persoonlijk naar deze klanten of prospects in kwestie is gericht. Dit zijn de essentiële voorwaarden voor succes.
Maak een selectie uit je klantenbestand. Wat interesseert hen? Waarom kopen ze al dan niet in je zaak?
Schrijf de juiste mensen op hun correcte adres aan. Zijn de adressen actueel? Eventueel kan je adressen aankopen bij een gespecialiseerd bureau.
Door bijvoorbeeld korting te geven bij een grotere aankoop of te wijzen op de beperkte voorraad interessante producten, spoort je potentiële klanten tot spoed aan.
Een onmiddellijk begrijpbare, geloofwaardige en helder geformuleerde tekst klinkt overtuigender dan een nietszeggende toelichting.
Een gepersonaliseerde brief, door jezelf ondertekend en met een P.S. als toemaatje, maakt allicht het verschil.
Maak het de bestemmeling makkelijk door duidelijke mogelijkheden aan te reiken om snel te antwoorden: e-mail, telefoon, via de website…
Dat kan door bijvoorbeeld een uit de band springend briefformaat of aparte kleur van briefpapier. Of stuur een leuke gadget mee om de aandacht te trekken.
Naast een keurige taal zijn ook een verzorgde vormgeving en –als je een attentie meestuurt– een degelijke verpakking (bijvoorbeeld doos) van belang.
Eind augustus-begin september en februari-maart zijn de meest geschikte periodes om een mailing te versturen. Een actie van 50% korting op een paar nieuwe schaatsen in juli zal minder succesvol zijn dan in november bijvoorbeeld?
Volgt er na een reactie op een mailing een telefoongesprek of een bezoek aan een mogelijke klant, noteer dat zorgvuldig in je ‘database’ en/of agenda.
Een reclamebureau heeft grafische en creatieve die een meerwaarde bieden voor je direct mailing. Je vindt vast een leuk bureau of freelancer bij jou in de buurt!