Share
Businessplan opstellen

Later lezen?

Hoe pitch je als ondernemer jouw idee?

Als ondernemer leg je jouw idee regelmatig kort en krachtig uit aan je omgeving. Je wil mensen overtuigen om te investeren, een samenwerking aan te gaan of klant te worden. Vaak krijg je hiervoor ook de kans op een evenement of een vergadering met (toekomstige) klanten of investeerders. Hoe je zo’n pitch goed aanpakt, lees je hieronder.pitchen als ondernemer

First things first: hoe begin je eraan?


Hallo, hoe gaat het?

Voor je van wal steekt met je geweldige ondernemersplannen, neem je het best eerst de tijd om je publiek te begroeten. Leid even in waarom je er staat en hoe lang je pitch zal duren (kort!), en bedank hen al een eerste maal om tijd vrij te maken om naar jou te luisteren.


Het begon op een dinsdagochtend…

Een pitch hoort kort en simpel te zijn. Een zogenaamde ‘elevator pitch’ is hooguit twee minuten lang (omdat je meestal maar een paar minuutjes in een lift staat met diegene die je wil aanspreken). Een ‘gewone’ pitch mag iets langer zijn, maar probeer op maximum tien minuten jouw idee op een overtuigende manier over te brengen.

Steek zeker de volgende elementen in je pitch:

  • Het probleem dat je wil oplossen.
  • Wie met het probleem kampt.
  • Hoe je het probleem zal oplossen.
  • Waarom je oplossing zal werken.

Met deze elementen breng je een logisch verhaal, dat gemakkelijk te vatten is.


De vragenronde

Eens je de laatste letter uitgesproken hebt, zal je waarschijnlijk al wat opluchting voelen. Zet je echter schrap, want je publiek heeft gegarandeerd wat vragen over je concept. Geen paniek: vragen zijn een blijk van interesse. Reageer dus niet defensief, maar neem hun twijfels weg met solide argumenten. Je hebt jouw volledige businessplan nog niet uit de doeken gedaan, maar slechts hun aandacht gevraagd om een gloednieuw idee te introduceren.


The after pitch

Wanneer je publiek geen vragen meer heeft, is het woord terug aan jou. Heb jij nog vragen voor je publiek? Stel ze! Eens je aanvoelt dat iedereen zijn zegje heeft gedaan, bedank je hen nogmaals voor hun aandacht. Laat daarna weten dat je graag nog van hen hoort en hoe ze jou kunnen bereiken als er nog vragen zouden opduiken.


Het oog wil ook wat

Een pitch mag dan maar een aantal minuten duren, niemand houdt zijn aandacht erbij als het om een saaie presentatie gaat. Trek de aandacht van je publiek en probeer ze vast te houden tot het einde. Wek tijdens je slot interesse op zodat je luisteraars meer wil horen over je plannen.

Maak daarom je pitch zo concreet mogelijk. Heb je al een prototype, demo of een moodboard? Neem het (indien mogelijk) mee en breng je idee tot leven. Zorg er ook voor dat je de probleemsituatie die je product oplost verhalend toelicht en niet louter beschrijft. Wanneer mensen zich herkennen in een verhaal of uitleg, heb je hun aandacht écht beet.


Voorbereiding zorgt voor zelfvertrouwen

Wanneer je jouw idee voorstelt, moet je er graag en vol zelfvertrouwen staan. De makkelijkste manier om dat voor mekaar te krijgen? Oefenen en je grondig voorbereiden.

Je zal tijdens je voorbereiding snel merken waar je extra aandacht aan moeten besteden en waarover je vragen zal krijgen. Presenteer de eerste keren aan je familie en je vrienden. Let op welke zaken je moeilijk uitgelegd krijgt. Waarom is dat zo? Schort er is iets aan je uitleg of aan je concept?

Zorg ook voor een uitgewerkt businessplan en financieel plan. Je businessplan is de leidraad voor je pitch. Bovendien zullen investeerders hier gegarandeerd naar vragen als ze geïnteresseerd zijn in je ondernemersplannen.

Soms schuilen de grootste kansen in een klein hoekje. Wees daarom altijd klaar om van wal te steken met je verhaal. Je zou je concept op elk moment, voor eender wie moeten kunnen uitleggen. ‘Voor eender wie’ betekent echter niet dat je hetzelfde tekstje klakkeloos herhaalt. Stem je pitch steeds af op je publiek en zorg dat iedereen mee is met je verhaal. Zorg voor een aantal versies: een elevator pitch van maximaal 2 minuutjes en een langere van hooguit tien minuten die je vertelt wanneer je merkt dat er interesse is. Wissel ook je woordgebruik af naargelang wie je gesprekspartner is.

TIP! Ga naar een netwerkevenement om je pitch te oefenen.


Pitchproblemen

Vlot je pitch niet? Dat kan wijzen op een probleem in je idee. Kijk nog eens na waar je obstakels zich bevinden. Pas je businessplan eventueel aan en probeer je pitch opnieuw te formuleren.

Niet helemaal zeker van je stuk? Laat je bijstaan door één van onze ondernemerscoaches.

Stel je pitch op punt!
Inge Logghe
Door Inge Logghe
22 juli 2019

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.