Als startende zelfstandige wil je je zaak optimaal in de kijker plaatsen om de verkoop te stimuleren. Promotie voeren is dus de boodschap. Hoe doe je dit precies? In dit artikel gaan we even in op de concrete vragen die je je moet stellen bij het uitwerken van een degelijk promotiebeleid.
Wie wil je bereiken met je reclame? Dit is niet noodzakelijk de doelgroep die je in de marktanalyse hebt vastgesteld. Je reclamedoelgroep kan ook uit ontvangers bestaan die de boodschap doorgeven aan je daadwerkelijke doelgroep.
Wanneer je, bijvoorbeeld, speelgoed of kindermenu’s verkoopt, bestaat je reclamedoelgroep uit kinderen. Zij moeten de boodschap echter overbrengen aan je daadwerkelijke afnemers: de ouders.
Je moet van meet af aan bepalen welk effect je wil teweegbrengen bij je doelgroep:
Je kan hierbij verschillende boodschappen doorgeven:
De boodschap zal steeds betrekking hebben op het exclusieve verkoopargument. Dit is je concurrentievoordeel en maakt je product en/of dienst zo uniek. Je boodschap moet krachtig zijn, moet ‘blijven hangen’ en moet zeker geloofwaardig overkomen.
Bij de keuze naar het meest geschikte medium om je boodschap te verspreiden, moet je hier op letten:
Naast een goede en duidelijke communicatie en de keuze van de geschikte media om je boodschap over te brengen, is je imago van cruciaal belang. In een ideale wereld komt het imago waar je van droomt overeen met het beeld dat klanten van je onderneming en producten hebben, maar dat is helaas lang niet altijd het geval. Je zal permanent aan je imago moeten bouwen door wat je als bedrijf doet en laat, maar ook door wat en hoe je promotie voert.
Zorg ervoor dat je bedrijf een duidelijke identiteit heeft. Kies van meet af aan een huisstijl. Hiermee bedoelen we een logo, de kleuren, het lettertype van je eigen zaak, je website, visitekaartje… moeten allemaal in dezelfde lijn liggen, zodat je eigen zaak makkelijk herkenbaar is. Een goede huisstijl geeft meteen weer waar de onderneming voor staat en welk gevoel het aan zijn klanten wil meegeven.
Een promotie is tijdelijk en biedt een gunstige verandering van de prijs/kwaliteit-verhouding van een product met de bedoeling de verkoop te stimuleren. Enkele vaak toegepaste technieken: