Ik wil starten

Hoe doe je als startende zelfstandige aan promotie?

Geschreven door Barbara De Loor | 04 februari 2019

Als startende zelfstandige wil je je zaak optimaal in de kijker plaatsen om de verkoop te stimuleren. Promotie voeren is dus de boodschap. Hoe doe je dit precies? In dit artikel gaan we even in op de concrete vragen die je je moet stellen bij het uitwerken van een degelijk promotiebeleid.

Wie is je reclamedoelgroep?

Wie wil je bereiken met je reclame? Dit is niet noodzakelijk de doelgroep die je in de marktanalyse hebt vastgesteld. Je reclamedoelgroep kan ook uit ontvangers bestaan die de boodschap doorgeven aan je daadwerkelijke doelgroep.

Wanneer je, bijvoorbeeld, speelgoed of kindermenu’s verkoopt, bestaat je reclamedoelgroep uit kinderen. Zij moeten de boodschap echter overbrengen aan je daadwerkelijke afnemers: de ouders.

 

Wat wil je bereiken bij je doelgroep?

Je moet van meet af aan bepalen welk effect je wil teweegbrengen bij je doelgroep:

  • Wil je een consument nog meer van je product gebruik laten maken?
  • Wil je je merkentrouw vergroten?
  • Of wil je niet-gebruikers overtuigen om je product wel te gebruiken?

Je kan hierbij verschillende boodschappen doorgeven:

  • Informeren: over een nieuw product, een prijswijziging, de dienstverlening, de functionaliteiten van het product…
  • Overtuigen: om nu het product te kopen, een merkenwissel aan te moedigen…
  • Laten herinneren: dat het product nog steeds bestaat, waar je het product kan kopen, eraan herinneren dat het product in de nabije toekomst wel eens van pas zal kunnen komen…

 

Welke boodschap verspreid je daarvoor?

De boodschap zal steeds betrekking hebben op het exclusieve verkoopargument. Dit is je concurrentievoordeel en maakt je product en/of dienst zo uniek. Je boodschap moet krachtig zijn, moet ‘blijven hangen’ en moet zeker geloofwaardig overkomen.

 

Welke media passen het best bij je doelgroep?

Bij de keuze naar het meest geschikte medium om je boodschap te verspreiden, moet je hier op letten:

  • Het communicatievermogen: Is het medium geschikt om de boodschap over te brengen?
  • Het bereik van het medium: Hoeveel luisteraars kan je ermee bereiken?
  • De dekking: Welk percentage van je doelgroep kan je hiermee bereiken?
  • De kosten en het beschikbare budget

 

Welk imago wil je uitstralen?

Naast een goede en duidelijke communicatie en de keuze van de geschikte media om je boodschap over te brengen, is je imago van cruciaal belang. In een ideale wereld komt het imago waar je van droomt overeen met het beeld dat klanten van je onderneming en producten hebben, maar dat is helaas lang niet altijd het geval. Je zal permanent aan je imago moeten bouwen door wat je als bedrijf doet en laat, maar ook door wat en hoe je promotie voert.

 

Geef je bedrijf een herkenbaar gezicht: de huisstijl

Zorg ervoor dat je bedrijf een duidelijke identiteit heeft. Kies van meet af aan een huisstijl. Hiermee bedoelen we een logo, de kleuren, het lettertype van je eigen zaak, je website, visitekaartje… moeten allemaal in dezelfde lijn liggen, zodat je eigen zaak makkelijk herkenbaar is. Een goede huisstijl geeft meteen weer waar de onderneming voor staat en welk gevoel het aan zijn klanten wil meegeven.

 

Welke promo-acties kan je voeren?

Een promotie is tijdelijk en biedt een gunstige verandering van de prijs/kwaliteit-verhouding van een product met de bedoeling de verkoop te stimuleren. Enkele vaak toegepaste technieken:

  • Sampling: je geeft gratis monsters (stalen) aan je (mogelijke) afnemers.
  • Cash refund-acties: de consument ontvangt korting op bepaalde producten door bijvoorbeeld een streepjescode op te sturen. Het aankoopbedrag wordt op de rekening teruggestort.

  • Waardebonnen: met de waardebon kan de afnemer het product aan verminderde prijs kopen bij een meewerkende handelaar.

  • Premiums: je geeft proefartikelen mee, samen met andere producten. Dit kan ook bestaan uit geschenken na de aankoop van een bepaald product. Ook mogelijk zijn spaaracties voor speciale geschenken.

  • Prijsacties: je geeft korting voor de aankoop van grote hoeveelheden.

  • Vermelden van recepten op de verpakking of receptenboekjes: hierbij worden alternatieve gebruiksmogelijkheden aangegeven.