Share
Marketing en sales

Later lezen?

Google My Business: dé digitale tool voor starters

Start je binnenkort als zelfstandige? Verken dan zeker Google My Business. Het is voor starters een onmisbare tool om hun zaak op de kaart te zetten - letterlijk! Bovendien helpt het om je zaak bij mogelijke klanten bekend te maken, zonder een fortuin te betalen aan marketingcampagnes.Google My Business: dé digitale tool voor starters

Wat is Google My business?

Google My Business verzamelt alle bedrijfsgegevens, zoals openingsuren, foto’s en contactgegevens, en presenteert ze in een overzichtelijke fiche. Deze fiche, ofwel Google My Business, wordt automatisch ingesteld wanneer een nieuw bedrijf zich binnen een bepaald geografisch gebied vestigt.

Hoe gebruik je Google My business?

Als (potentiële) klanten naar je op zoek gaan in Google, krijgen ze, onder andere, de Google My Business-fiche te zien. Naast die basisinformatie kan je nog andere nuttige informatie aan het kaartje toevoegen. Denk maar aan:

  • Je telefoonnummer, e-mailadres, openingsuren, betaalmogelijkheden.
  • Een omschrijving van je zaak, producten of diensten (max. 750 tekens).
  • Foto’s en video’s die een beter beeld geven van je bedrijf en wat je aanbiedt. Horecazaken plaatsen bijvoorbeeld vaak foto’s van de menukaart, hun gerechten en het interieur. Zo weet een klant wat te verwachten bij een bezoek aan de zaak.

Je fiche op Google beheren kan heel gemakkelijk door je te registeren op deze pagina.

De voordelen van Google My Business

Gratis reclame

Google My Business is helemaal gratis. Behalve de tijd die je besteedt aan het toevoegen van je gegevens, hoef jij er niets in te investeren. Bovendien is het een efficiënte en duurzame manier om klanten te bereiken. Hoe meer gegevens over je zaak je toevoegt, hoe zichtbaarder je bent voor (mogelijke) klanten. Heel wat bedrijven, en dus ook je concurrenten, besteden er daarom de nodige aandacht aan. De juiste informatie, foto’s en reviews via Google My Business kunnen het verschil maken.

Meten is weten: meer inzicht door statistieken

Misschien gebruik je ook al Google Analytics om zicht te hebben op de prestaties van je website. Dan weet je al dat je heel veel leert door de statistieken te bestuderen. Waar haken je klanten op af? Welke producten worden gesmaakt? Zorgt je nieuwsbrief voor meer bezoekers of net niet?

Hetzelfde geldt voor Google My Business. Je kan zien wat bezoekers van je fiche bekijken en welke acties daarop volgen (doorklikken naar je website, een route naar je zaak opzoeken via Google Maps ...). Die informatie is ook erg waardevol als je gerichte reclamecampagnes wil lanceren op basis van zoekopdrachten in de buurt van je onderneming.

Interactie met klanten

Je klanten kunnen hun ervaringen delen en opmerkingen achterlaten op je Google My Business-pagina. Neem de tijd om hen te bedanken voor hun positieve én negatieve feedback. Kritiek kan soms hard aankomen, maar zie het als een kans om te verbeteren. Daarbij toon je dat je begaan bent met de mening van je klanten en dat versterkt het imago van je zaak.

Gebruik de tool ook om je klanten op de hoogte te brengen van nieuwe acties of promoties. Deel bijvoorbeeld je laatste creaties met je doelpubliek door een foto of een video te plaatsen.

Een boost voor je naamsbekendheid

Voor starters is het belangrijk dat mensen de naam van hun zaak leren kennen én onthouden. Je online imago speelt daarbij ook een rol. Mensen die op zoek zijn naar wat jij aanbiedt, zullen onder andere op basis van Google My Business proberen in te schatten hoe professioneel en betrouwbaar je bedrijf is. Google My Business helpt je daarbij door je zaak vanaf de opstart te certifiëren.

Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like A Pro.

Start Like A Pro
Door Aurelie De Cuyper
08 december 2020

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.