Start je binnenkort als zelfstandige? Verken dan zeker Google My Business. Het is voor starters een onmisbare tool om hun zaak op de kaart te zetten - letterlijk! Bovendien helpt het om je zaak bij mogelijke klanten bekend te maken, zonder een fortuin te betalen aan marketingcampagnes. Waarom het precies zo’n meerwaarde is, lees je in deze blog.
Wat is Google My business?
De kans is groot dat je zelf ook al Google My Business hebt gebruikt toen je op zoek was naar iets in je omgeving. De tool verzamelt alle bedrijfsgegevens, zoals openingsuren, foto’s en contactgegevens, en presenteert ze in een overzichtelijk kaartje aan al wie op zoek is naar een bepaalde dienst, bedrijf of er toevallig op stuit. Dit kaartje, ofwel Google My Business, wordt intussen automatisch ingesteld wanneer een nieuw bedrijf zich binnen een bepaald geografisch gebied vestigt.
Hoe gebruik je Google My business?
Als (potentiële) klanten naar je op zoek gaan in Google, krijgen ze, onder andere, de Google My Business-fiche te zien. Naast die basisinformatie kan je nog andere nuttige informatie aan het kaartje toevoegen. Denk maar aan:
- Je telefoonnummer, e-mailadres, openingsuren, betaalmogelijkheden.
- Een omschrijving van je zaak, producten of diensten (max. 750 tekens).
- Foto’s en video’s die een beter beeld geven van je bedrijf en wat je aanbiedt. Horecazaken plaatsen bijvoorbeeld vaak foto’s van de menukaart, hun gerechten en het interieur. Zo weet een klant wat te verwachten bij een bezoek aan de zaak.
Je fiche op Google beheren kan heel gemakkelijk door je te registeren op deze pagina.
De voordelen van Google My Business
Gratis reclame
Google My Business is helemaal gratis. Behalve de tijd die je besteedt aan het toevoegen van je gegevens, hoef jij er niets in te investeren. Zie het dan ook als gratis reclame voor je bedrijf: een soort van online uithangbord waar je niet voor hoeft te betalen. Bovendien is het een efficiënte en duurzame manier om klanten te bereiken. Heel wat bedrijven, en dus ook je concurrenten, besteden er daarom de nodige aandacht aan.
Hoe meer gegevens over je zaak je toevoegt, hoe zichtbaarder je bent voor (mogelijke) klanten. Daarom is het voor nieuwe ondernemingen dé ideale manier om snel naamsbekendheid bij hun doelpubliek te creëren. Je weet zelf ook wel hoe vaak je naar Google grijpt om informatie over een bepaalde zaak te vinden, dat is voor je klanten niet anders. De juiste informatie, foto’s of reviews via Google My Business kunnen zeker het verschil maken.
Meten is weten: meer inzicht door statistieken
Misschien gebruik je ook al Google Analytics om zicht te hebben op de prestaties van je website. Dan weet je al dat je heel veel leert door de statistieken te bestuderen. Waar haken je klanten op af? Welke producten worden gesmaakt? Zorgt je nieuwsbrief voor meer bezoekers of net niet?
Hetzelfde geldt voor Google My Business.
Je kan zien wat bezoekers van je fiche vinden, wat ze precies bekijken en welke acties daarop volgen (doorklikken naar je website, een route naar je zaak opzoeken via Google Maps ...). Die informatie is ook erg waardevol als je gerichte reclamecampagnes wil lanceren op basis van zoekopdrachten in de buurt van je onderneming. Het is dus een belangrijke tool om je marketing te optimaliseren.
Interactie met klanten
Je klanten kunnen hun ervaringen delen en opmerkingen achterlaten op je Google My Business-pagina. Die zijn dan ook zichtbaar voor jou en potentiële klanten. Neem de tijd om ze te bedanken voor hun positieve én negatieve feedback. Kritiek kan soms hard aankomen, maar zowel jij als je zaak zijn niet perfect. Zie het als een kans om jezelf te verbeteren. Daarbij toon je dat je begaan bent met de mening van je klanten en geeft om het imago van je zaak.
Gebruik de tool ook om je klanten op de hoogte te brengen van nieuwe acties of promoties. Deel bijvoorbeeld je laatste creaties met je doelpubliek door een foto of een video te plaatsen.
Een boost voor je naamsbekendheid
Voor starters is het belangrijk dat mensen de naam van hun zaak leren kennen én onthouden. Je online imago speelt daarbij ook een rol. Mensen die op zoek zijn naar wat jij aanbiedt, zullen bijvoorbeeld op basis van je website proberen in te schatten hoe professioneel en betrouwbaar je bedrijf is. Google My Business certifieert je zaak vanaf de opstart en draagt daartoe bij.
Dankzij de registratie van je locatie binnen de tool, weten klanten ook meteen dat je in de buurt en bereikbaar bent. Bovendien verbeter je de zichtbaarheid van je zaak op Google, waardoor je website snel een hoop bezoekers zal aantrekken en consumenten je zaak sneller zullen onthouden.