Kevin Bas licht toe hoe zijn thuiszorgpraktijk uitgroeide tot een succes, maar ook welke uitdagingen hij ervaart in zijn rol als ondernemer én werkgever. “Je kan niet verder met mensen die je onderneming niet genegen zijn.”De Ronde van Bas begon heel bescheiden: “We wilden een kleinschalige praktijk waar we zorg op maat konden aanbieden. Maar de vraag bleek zo groot te zijn, dat we na een maand of zes al een eerste medewerker moesten in dienst nemen. Na een jaar waren we al met z’n vieren en vanaf dan is het allemaal erg snel gegaan”, aldus Kevin, een van de twee bezielers van de thuiszorgpraktijk.
Zorgverleners in hart en nieren met een ondernemersmentaliteit
Dat de Ronde van Bas uitgegroeid is tot een succes, is geen toeval. Oprichters Kevin en Kurt zitten minstens twee keer per jaar samen om hun vooruitgang en strategie te evalueren en af te stemmen op hun nieuwe doelen. Kevin licht toe: “Thuisverpleging verandert erg snel. Elk jaar zijn er andere noden, dus moet je op tijd bijsturen. Je moet denken als een ondernemer en je onderscheiden, maar ook meedenken met de markt. We verlenen de klok rond zorg op maat van de patiënt. Dat doen we omdat we weten dat daar nood aan is.”
“Je strategie continue bijwerken en inspelen op de markt is enorm belangrijk om groei te realiseren. ” - Kevin Bas
Succesvol ondernemen in de zorg blijft omstreden
Kevin weet dat ondernemen in de zorg gevoelig ligt. “Mensen horen dat niet graag, maar zorg is eigenlijk een business als een ander. Natuurlijk draait het om mensen, maar net zoals in elke sector maak je het verschil door in te zetten op dienstverlening, op kwaliteit. En dat is wat wij als ondernemers in de zorg doen: goede zorg bieden, waarin we net dat extraatje bieden. Door bijvoorbeeld de voeten niet te vergeten bij het wassen of het bed op te maken. Als je de lat hoog legt in jouw aanbod, waarom zou je dan geen winst mogen maken?’
Wanneer de passie voor de zorg in het gedrang komt
Kevin heeft al een hele weg afgelegd als ondernemer. Zo was het niet altijd makkelijk om de balans te vinden tussen zorg verlenen en de praktijk leiden. “Mijn corebusiness is zorg verlenen en dat doe ik nog steeds het liefst. Maar ik heb de laatste jaren wel gemerkt dat je geen bedrijf kan leiden als je ook twaalf uur per dag patiënten verzorgt. Doordat ik mijn job heel graag doe, is dat besef pas later gekomen. Ik verzorg nu nog enkel de patiënten die zware zorg nodig hebben en bij wie mijn ervaring van pas komt.
“ Ondernemen is een beetje als wielrennen: je hebt een kopman en achter hem heel veel knechten die hem ondersteunen.” – Kevin Bas
“Ik vergelijk ondernemen een beetje met wielrennen: je hebt een kopman en achter hem heel veel knechten die hem ondersteunen. Daarnaast heb je ook een ploegleider nodig, iemand die de financiën beheert, een verzorger, mecaniciens … En dat is bij ondernemen ook zo. Als dat allemaal goed op elkaar is afgestemd, dan loopt het goed en zal je veel overwinningen behalen. Als één teamlid de tandwieltjes laat blokkeren, dan win je geen koersen.”
Een bonte mix van medewerkers als succesformule
“Intussen werken we met een team van 48 medewerkers. Het is een multidisciplinair team dat bestaat uit zelfstandigen en bedienden. Daardoor is onze kandidatenpoel veel groter geworden. Er zijn heel wat verpleegkundigen die in grote praktijken hun draai niet vinden, maar die liever niet aan de slag gaan als zelfstandige. Die mix is uiteindelijk onze redding geweest, want de poel van werkzoekende verpleegkundigen is niet erg groot”, legt Kevin uit.
Omdat de Ronde van Bas kwaliteit van de zorg hoog in het vaandel heeft staan, zweert Kevin bij een uitgebreide selectieprocedure én werkt hij met een kwaliteitscoördinator die waakt over de kwaliteit van de zorg voor de patiënten. We merken dat ondanks onze uitgebreide screening, niet iedereen met dezelfde ingesteldheid onze onderneming binnenloopt. Deins er in dat geval niet voor terug om afscheid te nemen van mensen die niet in jouw onderneming passen. Dat is niet makkelijk, zeker omdat er een tekort aan verpleegkundigen is. Maar je kan toch niet verder met mensen die je onderneming niet genegen zijn”, geeft hij als advies aan andere werkgevers.
Kevins grootste kopzorg als werkgever is een fijne werkplek bieden aan zijn team en een job waar ze voldoening uit halen: “Ik wil hen uitdagen om hun niveau op te krikken, maar ook perspectief bieden”, vertelt Kevin. “Het is niet de bedoeling om tien jaar lang energie in een bedrijf te steken en het nadien te zien kapotgaan. Ik hoop dat als ik of Kurt verdwijnen over twintig à dertig jaar, de Ronde van Bas kan voortbestaan. En dat het merk dan nog steeds voor kwaliteitszorg staat. Daarvoor proberen we nu al de nodige structuren op te zetten. Dat is een van onze grootste uitdagingen en doelstellingen.”
Terugblikken op een mooi parcours
Mocht hij het allemaal opnieuw doen, dan zou Kevin vroeger de stap gezet hebben. “Ik was pas 36 jaar toen ik begon. De kinderziektes waarmee we geconfronteerd werden toen we voor het eerst groeiden, hebben we heel snel moeten oplossen zonder daar grondig over te kunnen nadenken. Maar ik heb nergens echt spijt van. Ik ben erg blij met wat we al bereikt hebben. Bovendien zijn we nog altijd ambitieus. Ik wil dat mensen zeggen dat als je verzorgd wordt door de Ronde van Bas, je nooit iets tekortkomt.”
Wat brengt de toekomst: zorg over de landsgrenzen heen
Kevin en Kurt kijken steeds vooruit en de toekomst ziet er voor de Ronde van Bas rooskleurig uit. “We hebben plannen om in het buitenland een praktijk op te starten. In Tenerife verblijven heel veel Belgen die ook zorg nodig hebben. Dus we zijn aan het kijken om ook daar een praktijk uit de grond te stampen.”
Toch wil Kevin eerst werken aan de efficiëntere thuiszorg in z’n regio: “Waar ik van droom, is om zelfstandige verpleegkundigen in onze regio met elkaar in contact te brengen en met elkaar te laten samenwerken. Vergelijk het met een huisartsenwachtpost, waar tientallen huisartsen samenwerken. Dat is volgens mij ook mogelijk voor verpleegkundigen. Samen sta je altijd sterker.”