Share
Personeelsbeleid

Later lezen?

“Praten met medewerkers is zó belangrijk”: zo pakt Herman Nijs zijn personeelsbeleid aan

Voor Herman Nijs is 2021 alvast goed begonnen. Hij was al zaakvoerder van vier Carrefour-winkels in Oost-Limburg. Na een overname kwamen er op 1 januari nog eens drie winkels bij. Hoe pakt hij zijn personeelsbeleid aan?

 

Automatische loonadministratie

“Op mijn 28ste begon ik mijn eerste supermarkt. Vier jaar later kwam daar een tweede winkel bij. In 2008 nam ik een derde winkel over en in 2014 een vierde. Begin dit jaar rondde ik samen met mijn vennoot de overname af van nog eens drie winkels. Ik had al een 100-tal mensen op de payroll staan en daar komen nu zo’n 50 medewerkers bij.”

“Om de loonadministratie vlot te laten verlopen, hebben we een centraal tijdsregistratiesysteem. De registraties komen via de cloud binnen in het hoofdkantoor in Maasmechelen. Daar zorgt één medewerker ervoor dat alle gegevens correct zijn. Hij past verkeerde of vergeten registraties aan en voert ook verloven en andere afwezigheden in. Een keer per maand bezorgt het systeem alle gegevens volledig automatisch aan Liantis, ons sociaal secretariaat. Zij kunnen op die manier makkelijk de lonen uitbetalen, de eindejaarspremie en het vakantiegeld berekenen enzovoort. Om de twee systemen, het onze en dat van Liantis, vlot met elkaar te laten werken was er wat overleg nodig. Maar dat was snel in orde.”

HermanNijs_def_miescosemans_1

Foto: Mies Cosemans

Financiële en persoonlijke motivatie

“Wat het loonpakket betreft, zijn we natuurlijk gebonden aan het paritair comité. Maar daarnaast proberen we, binnen het wettelijk kader, de premies volledig te benutten. Naast financiële motivatie, vind ik het belangrijk om met mensen te praten. We nemen daarom regelmatig de tijd voor een motivatiegesprek. Je merkt dat medewerkers daar veel aan hebben. Het kan ook over de thuissituatie gaan, over de kinderen. Ik krijg ook graag feedback van de medewerkers: wat loopt voor hen minder goed, of juist heel goed. Want het hoeft niet negatief te zijn, natuurlijk.”

 

Coronatijden in de winkel

“Praten met medewerkers hebben wij in coronatijden nog meer gedaan dan anders. In die eerst golf was er wel wat ongerustheid. Logisch, want iedereen moest binnen blijven en onze medewerkers zaten constant tussen de mensen. Dan is het normaal dat minder weerbare medewerkers wat bijstand kunnen gebruiken. Ik heb de winkelverantwoordelijken gevraagd om zoveel mogelijk rond te lopen in de winkel om signalen op te pikken. Tegelijk creëerde die heftige periode ook wel een soort ‘survival’-groepsgevoel.”

HermanNijs_def_miescosemans_5

Foto: Mies Cosemans

“De ondersteuning zat vooral in kleine dingen. Met Pasen hebben we iedereen een bloemetje toegestuurd en er was altijd snoep à volonté. Ook op het vlak van veiligheid hebben we snel geschakeld. We hadden al een modern hygiënestation en schermen aan de kassa vóór het door de overheid verplicht werd. We hebben ook jobstudenten ingeschakeld om de vaste medewerkers wat ademruimte te geven. Vooral tijdens de eerste golf hadden we veel zieken en als geluk bij een ongeluk waren de scholen op dat moment gesloten. Op die manier konden we een massa overuren vermijden.”

 

Externe ondersteuning

“In 2018 hebben we de weloverwogen keuze gemaakt om naar Liantis over te stappen. Ik heb daar twee vaste klantenadviseurs die zeer accuraat werken, snel reageren en altijd beschikbaar zijn. En ook tijdens corona was dat niet anders. Er waren veel nieuwe steunmaatregelen waarin we onze weg moesten zoeken. Gelukkig kon de juridische dienst van Liantis ons snel een juist advies geven. Ik ben nog altijd een heel tevreden ondernemer. Het komt erop aan de goede periodes zolang mogelijk te rekken en de mindere periodes zo kort mogelijk te houden.”

Een vraag over jouw personeelsbeleid?

Contacteer ons
Anne Hallez
Door Anne Hallez
02 maart 2021

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.