Share
Slimmer werken

Later lezen?

Hoe efficiënt werk jij? Doe de test

Als zelfstandige stop je niet wanneer de kantooruren voorbij zijn, maar wanneer het werk af is. Maar wat als dat werk nooit af is? Heb je het al een lange tijd erg druk door de hoeveelheid opdrachten die op je afkomen, dan is het wellicht tijd voor versterking. Maar het zou ook kunnen dat je niet altijd even slim werkt. Met deze 3 vragen achterhaal je hoe het met je efficiëntie gesteld is.

Efficiënt werken

Deadlines volgen elkaar in een hels tempo op en je stressniveau gaat door het dak. Eigenlijk heb je het al veel te lang veel te druk. Maar een oplossing voor dat probleem is niet meteen in zicht. Tenzij je efficiëntiewinst kan boeken natuurlijk, want dan doe je meer in minder tijd. Stel jezelf 3 vragen en leg de vinger op de oorzaken van je druktegevoel:

 

Vraag 1: hoe komt het dat je het te druk hebt?

Gaan de zaken goed, dan is het logisch dat je het druk hebt. Meer nog, kan je het niet langer bolwerken, dan is het misschien tijd voor versterking. Maar natuurlijk is het ook mogelijk dat je het vooral lastig hebt door een overdosis aan e-mails, telefoons of vergaderingen. In dat geval zullen extra handen niet echt soelaas brengen.

 

Vraag 2: op welk moment voel je je precies overmand?

Stroomt het over omdat je veel nieuwe opdrachten tegelijk binnenkrijgt? Of is het eerder omdat je ’s avonds nog opgebeld wordt door klanten of leveranciers, net op het moment dat je probeerde om de knop even om te draaien?

 

Vraag 3: hoe pak jij de dingen concreet aan?

Ga jij strategisch te werk en blokkeer je tijd in je agenda om de dringendste zaken eerst vast te pakken? Of blijf je gewoon nieuwe dringende dingen tussennemen en altijd maar doorploeteren?

Blijkt echter uit je antwoorden dat vooral de overdosis aan administratie, e-mails en vergaderingen dodelijk voor je productiviteit, dan wordt het tijd om je werk efficiënter te organiseren. Zo krijg je meer tijd om je te focussen op je corebusiness.

 

Slimmer werken: minder afleiding en meer organisatie

De belangrijkste stoorzenders van zelfstandigen zijn te veel afleiding en te weinig organisatie. Doordat je vaak geen openingsuren hebt, word je op elk moment van de dag gestoord door telefoons en mails. Dat in combinatie met een overload aan werk zorgt ervoor dat je ad hoc gaat werken. Alles is dringend, dus telkens opnieuw wordt het dringendste tussengenomen. Maar door die chaotische aanpak verlies je natuurlijk veel tijd.

Gelukkig bestaan er handige trucjes om efficiënter te werken. Of je kan een ondernemingscoach in de arm nemen om je situatie te analyseren en je op maat te laten adviseren. Tijdens een gesprek bekijk je samen waar het precies foutloopt en zoek je naar oplossingen.

Efficiënter werken als ondernemer? Download de gratis toolkit.

Ik wil mijn productiviteit verhogen!
Door Marianne van der Wielen
11 augustus 2023

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.