Advertenties op het internet winnen steeds meer terrein, ten koste van traditioneel ‘papieren’ reclame. Groot voordeel is de veel betere meetbaarheid van het aantal clicks, die je, bijvoorbeeld via een zogenaamde ‘click tag’, in de link op je advertentie zelf kan volgen. Nadeel is het ‘oerwoud’ van websites die allemaal beweren zich tot je prospects te wenden. Het zijn er massaal veel meer dan het aantal bladen waaruit je als adverteerder kan kiezen, wat het er allemaal niet makkelijker op maakt.
Online adverteren = een hoge kostprijs
Als starter is de selectie vaak een klus die je niet in je eentje geklaard krijgt en waar beter een bekwaam reclame-adviesbureau of een centrale media-aankoop (grote budgetten) aan te pas komt. Tenminste, als dat tot je financiële mogelijkheden behoort en in verhouding staat tot het reclamebudget dat je als zelfstandig ondernemer te besteden hebt. Online adverteren op kwalitatieve websites met het juiste bezoekersprofiel en een voldoende groot bezoekersaantal is trouwens sowieso niet goedkoop.
De financieel meest laagdrempelige manier van online adverteren voor KMO’s blijkt in de praktijk vaak een optimale benutting van de mogelijkheden die moderne sociale media vandaag bieden, in combinatie met de maximale promotie van de eigen bedrijfswebsite met alle mogelijke middelen.
Enkele richtlijnen
Als (meteen) online adverteren voor jou, als zelfstandige, (toch) opportuun blijkt, zijn dit enkele belangrijke aandachtspunten:
- Adverteer op websites met het juiste bezoekersprofiel, in functie van je producten- of dienstenaanbod
- Bekijk en vergelijk grondig de advertentietarieven van de verschillende websites die in aanmerking komen
- Kies enkel voor websites met officieel (CIM) gecontroleerde bezoekerscijfers. Zonder die controle kan iedereen beweren wat hij wil
- Wed niet op één paard, spreid je advertentie over meerdere websites
- Volg het aantal clicks zelf zo goed mogelijk op via campagnetracking en leg ze naast de statistieken van de site waarop je adverteert. Belangrijk hierbij: afhankelijk van de gekozen bron en optelwijze kunnen de geregistreerde bezoekerscijfers onderling afwijken. Om discussies en misverstanden hierover te vermijden spreek je het beste duidelijk af welke bron van meting als referentie voor beide partijen wordt aanvaard (bijvoorbeeld Google Analytics).
Adverteren via Google Adwords
Overweeg ook eens een Google AdWords-campagne, waarbij je website tegen betaling en op basis van vooraf gekozen trefwoorden bij de gesponsorde zoekresultaten van Google verschijnt. Dit is een ook voor KMO’s erg betaalbare manier van adverteren, indien de campagne goed wordt aangepakt en opgevolgd.