Ik wil starten

Een goede uitvoering: de sleutel tot een succesvolle zaak

Geschreven door Florence Van Coillie | 28 maart 2022

Speel je met het idee om te ondernemen? Dan krijg je wellicht vaak het advies om het befaamde ‘gat in de markt’ te zoeken. Maar iets volledig nieuws uitvinden en met succes aan de man brengen, is meestal onrealistisch. En onnodig. Vaak ligt de sleutel tot succes eerder in het uitstekend uitvoeren of optimaliseren van een bestaand concept. Lees hieronder waarom en hoe je dit zelf toepast.

Van originaliteit over innovatie naar optimalisatie

Dat je voor je businessplan met de uitvinding van de eeuw moet komen aandraven, is een idee dat nog sterk leeft bij startende ondernemers. Nochtans is de kans is groot dat iemand anders hetzelfde geniale idee heeft als jij. Bovendien is baanbrekende innovatie geen garantie voor succes. Stel, je lanceert een revolutionair product, maar de markt is er nog niet klaar voor. Dan flop je alsnog.

Voorbeeld: in 2002, twee jaar voor de oprichting van Facebook, zag Friendster het levenslicht. In enkele maanden telde het socialemediaplatform maar liefst drie miljoen gebruikers. Een bliksemstart. Maar veel te snel voor het platform. Friendster kon het succes niet aan en verloor gebruikers aan MySpace. Uiteindelijk verloren beiden van Facebook.


Goed nieuws: je onderneming heeft geen ongelooflijk origineel concept nodig om te slagen. Het volstaat soms om een bestaand concept te verbeteren. Meer nog, bijna niemand onthoudt wie als eerste een product of dienst lanceerde, maar wel wie het grootmaakte. Zo haalde McDonald’s de mosterd bij White Castle en was de iPhone van Apple zeker niet de eerste smartphone op de markt. Het kan dus interessanter zijn om de succesvolle delen van een ander idee te verbeteren met jouw eigen visie.

Voorbeeld: Spotify was niet de eerste muziekstreamingdienst. Er bestonden al heel wat andere spelers. Wel lukte het Spotify om de grootste te worden door meer in te zetten op gebruiksvriendelijkheid en andere succesvolle concepten samen te brengen in één toepassing. Ze kozen ook voor een vaste en duidelijke prijszetting, maar laten ook gratis gebruik toe (het freemium-verdienmodel).


Pas dit toe op je eigen businessplan


Volg de markt op de voet

Hou een vinger aan de pols van de laatste trends en hou je ogen open voor nieuwe kansen. Stel bijvoorbeeld een waarschuwing in via Google Alerts om nieuws rond bepaalde sleutelwoorden binnen je sector makkelijk te volgen. Trends duiden vaak op moderne manieren om aloude problemen op te lossen. Vergeet ook niet om regelmatig te netwerken op sectorevenementen en (internationale) beurzen. Zo hoor je meteen uit eerste hand wat er speelt bij ondernemers. En wie weet loop je iemand tegen het lijf die een geniaal idee heeft, maar nog een partner zoekt.


Kijk over de grens

Hoe zit het met de markt in het buitenland? Wat zijn de trends daar? Zijn ze toepasbaar op de Belgische markt? Zo ja, kan je hier iets soortgelijks doen en er je eigen stempel op drukken? Zo niet, ben je in staat de drempels weg te werken?


Probeer alternatieve pistes uit

Is je businessplan in zijn huidige vorm onhaalbaar? Vóór je het in de prullenbak gooit, doe je er goed aan het probleem grondig te analyseren. Heb je bijvoorbeeld te weinig kapitaal? Leg je oor dan te luisteren bij organisaties die je met mogelijke investeerders in contact kunnen brengen. Of onderzoek voor welke steunmaatregelen je in aanmerking komt. Soms is een partnership dan weer de geknipte manier om je ondernemingsplan kracht bij te zetten.

Tip: Vul het Business Model Canvas in om je idee in een ondernemingsplan te gieten.



Onderscheid je van je concurrenten

Aan de hand van een marktanalyse schat je in wie je concurrenten zijn. Maak je huiswerk grondig en zoek uit wat hun sterktes en zwaktes zijn. Zo spot je opportuniteiten om op in te spelen met een beter aanbod of door extra meerwaarde voor je klant te creëren.

Voorbeeld: je wil een webshop openen voor T-shirts, sweaters en bureau-artikelen met toffe slogans en opdrukken. Natuurlijk zijn er nog ondernemingen die dit doen. Jij waakt er echter over dat je T-shirts beter in de smaak vallen door samen te werken met een bekende cartoonist. Je merkt dat de concurrentie een lagere prijs hanteert. Na wat rekenwerk besef je dat je jouw prijzen niet kan laten zakken. En dat hoeft ook niet. Jouw klanten zijn immers bereid meer te betalen om een uniek kledingstuk in hun kast te hangen. Speel verder in op je meerwaarde – authentiek en uniek – door een gepersonaliseerd kaartje of een gratis sticker mee te sturen bij elke bestelling.