In je ondernemingsplan of businessplan is het onder andere de bedoeling om te bepalen waar je met je bedrijf naartoe wil en hoe je daar zal raken. Dit kan je formuleren aan de hand van je missie, visie en strategie. Hoe? Dat lees je hier allemaal!
Om het beste uit je zaak te halen, is het belangrijk om stil te staan bij je missie, visie en bedrijfsstrategie. Dit niet alleen vóór de opstart van je zaak, maar ook regelmatig als evaluatie om te kijken of je nog steeds de juiste richting uit gaat.
Een goede tool om hier eens bij stil te staan is het Business Model Canvas. Met dit model denk je grondig na over je businessplan en krijg je zicht op de volledige structuur van je onderneming. Je missie, visie en bedrijfsstrategie heeft hier zijn eigen vak, namelijk de ‘value proposition’.
Waarom zou een klant kiezen voor jou én niet voor een concurrent? En waar wil je precies naartoe met je bedrijf? Stil staan bij deze zaken kan aan de hand van je missie, visie en bedrijfsstrategie. Termen die vaak door elkaar worden gehaald, maar toch belangrijke verschillen kennen. Waar zitten de nuances nu precies?
Deze twee termen worden het vaakst door elkaar gebruikt. Wat is nu het belangrijkste verschil tussen deze twee?
Je missie vormt de bestaansreden van je eigen zaak. Wat wil je met je bedrijf bijdragen aan de maatschappij en de economie en vooral, wat wil je je klanten bieden? In het business model Canvas gaat het hier om je value proposition: welke meerwaarde biedt jij aan met jouw dienst/product?
Vooraleer je je bedrijfsstrategie kan bepalen, moet je eerst je visie formuleren. Waar zie je je onderneming binnen 3 à 5 jaar? Een visie is dus steeds een meetbare doelstelling en geeft de richting van je onderneming aan.
Je bedrijfsstrategie bepaalt op welke manier je je visie zal nastreven. Je stippelt de koers van je bedrijf uit en zo vermijd je om acties te ondernemen die van geen of weinig belang zijn. Je strategie gaat gepaard met concrete doelstellingen, zoals ‘hoeveel wil ik bereiken?’. De doelstellingen moeten duidelijk en meetbaar zijn. Denk aan:
Voorbeeld 1: missie en visie van een interieurarchitecten bedrijf dat focust op inrichting van wellnesscentra
Missie: Mijn bedrijf wil wellnesscentra en haar gebruikers alle mogelijk comfort bieden, steeds met respect voor de mens en zijn omgeving.
Visie: Het bedrijf binnen de 5 jaar uitbouwen tot marktleider in België, specifiek voor de inrichting van wellnesscentra.
Voorbeeld 2: de missie en visie van een vegetarische vleesfabrikant
Missie: Een volwaardig alternatief aanbieden voor vlees zodat dieren niet meer als een industrieel product gezien worden.
Visie: Binnen 5 jaar worden onze producten door alle grote winkelketens aangeboden en is 30% van het vegetarisch aanbod van ons. Zo vinden mensen in elke winkel een gezond en waardig alternatief voor vlees.
Een missie is een vrij vast gegeven dat niet voortdurend wijzigt. Je strategie, daarentegen, zal wel wijzigen door de economische veranderingen en de veranderingen in je omgeving waar je op moet inspelen. Het kan zijn dat je klanten plots geen behoefte meer hebben aan je product en/of dienst. Daarom is het belangrijk om als zelfstandige jaarlijks je ondernemingsplan te herbekijken en aan te passen waar nodig. Je missie, visie, strategie en bijkomende doelstellingen vormen de basis voor je marketingplan.