Share
Ergonomie

Later lezen?

In 3 stappen naar een goede zithouding aan je bureau

Niets zo belangrijk voor iemand die lang aan de computer moet werken, als een comfortabele werkpost. Enkel zo voorkom je klachten en afwezigheid. Volg deze simpele stappen voor een goede zithouding op kantoor!

In 3 stappen naar een goede zithouding aan je bureau

Het belang van een ergonomische werkplek

Voor een bouwarbeider is het belangrijk dat zijn gereedschap in orde is. Anders kan hij zijn werk moeilijk goed uitvoeren. Voor een beeldschermwerker – iemand die lange tijd achter een beeldscherm werkt – zijn dat zijn tafel, stoel en computer. Deze zogenaamde arbeidsmiddelen zijn broodnodig om goed en comfortabel te kunnen werken.

Maar iedereen is natuurlijk anders: groot, klein, lange benen of korte benen. Ergonomie betekent ‘het werk aanpassen aan de mens’. Een ergonomische werkplek is dus volledig aangepast aan je eigen maten en noden. Met deze 3 stappen maak je elke werkpost ergonomisch!

 

Stap 1: je bureaustoel aanpassen

We starten met de stoel. Een goede bureaustoel is belangrijk, je zit er tenslotte de hele dag op. Je bureaustoel moet je lichaam op alle juiste plaatsen ondersteunen.

Leer je stoel daarvoor eens eerst goed kennen. Bekijk alle mogelijke hendels, knoppen of bekijk de handleiding. Gelukt? Dan is het nu tijd om je stoel aan te passen.

 

Rugleuning

Zoals het woord ‘rugsteun’ al verklapt, moet het je rug perfect ondersteunen. Goede stoelen hebben vaak een extra rugsteun voor de onderrug. Span deze dus meer of minder aan, zodat je onderrug de nodige steun krijgt. Ook de hoek van je stoel is belangrijk. Die zet je het best in een hoek van 95-115 graden. Zo zit je relaxed, met de nodige ondersteuning.

 

Hoogte stoel

Om de hoogte van je stoel te bepalen, verklappen we speciaal voor jullie de ultieme truc: zorg dat je met je beide voeten stevig op de grond staat. Pas dan staat je stoel perfect. Als je voeten niet plat op de vloer staan (of je gebruikt een voetensteun), dan kan het zijn dat je stoel te hoog staat. Een extra controle is de hoogte van je bekken. Zorg dat je bekken iets hoger zitten dan je knieën, met een licht hellende bovenbeen. Simpel, maar efficiënt!

 

Stap 2: een goede bureauhoogte

Zit je volledig goed in je stoel? Dan is het tijd om je bureau aan te passen. Want de hoogte van je bureau is van zeer groot belang.

Heb je een tafel die niet in de hoogte aangepast kan worden? Dan helpt het om een voetbankje te plaatsen als je bureau te hoog staat. Toch is een bureau die aanpasbaar is in hoogte, een betere optie op lange termijn. Een instelbare tafel is gelukkig niet zo duur, zeker in vergelijking met pakweg 10 jaar geleden. Het overwegen zeker waard dus.

Hoe hoog moet je bureau precies staan? Je ellebogen helpen je verder!

Hou je ellebogen in rustpositie (hoek van 90 graden) en hou de schouders ontspannen (niet hoger of lager). Als je voorarmen dan op de armsteunen liggen, komt de tafel even hoog als de armsteunen. Staat je bureau te hoog of te laag, dan kan je al snel lichamelijke klachten ondervinden.

 

Stap 3: beeldscherm op ooghoogte

Iets waar veel mensen ongetwijfeld niet aan denken, is de hoogte van het beeldscherm. Je scherm staat meestal gewoon op je bureau, zeker als je met een laptop werkt. Tenzij je één van de zeven dwergen bent, is dit geen goeie positie. Hoe hoog moet je scherm dan wel staan?

Kijk met ontspannen schouders, recht voor je. De bovenste takenbalk van je scherm zou net op ooghoogte moeten zijn. Zo kan je in neutrale houding naar je scherm kijken, zonder je nek naar beneden of naar boven te moeten buigen. Die rustpositie moet natuurlijk aanvoelen, en mag geen pijn veroorzaken.

Opgelet: voor mensen met een bifocale bril, die door het onderste gedeelte van hun bril kijken, geldt deze regel niet. Hier is de laagste stand van het beeldscherm meestal de goede hoogte.

 

Samengevat: zo zit je goed

Pas altijd eerst je bureaustoel aan, dan pas de hoogte van je bureau en als laatste je schermpositie. Zo weet je zeker dat je goed zit. We vatten alles even samen in 5 handige tips.

  1. Zit altijd in een neutrale houding: een onnatuurlijke houding veroorzaakt heel wat klachten op lange termijn zoals nekpijn, rugpijn of een polsmuis.
  2. Zorg voor een rechte hoek in je ellebogen: in rustpositie moeten je ellebogen in een hoek van 90 graden staan, met de bovenarmen naast het lichaam.
  3. Hou je knie gebogen in iets meer dan 90 graden: met je voeten plat op de grond en licht hellende bovenbenen, zit je met je knieën in een rechte hoek.
  4. Hou je rug ongeveer in 95 à 115 graden: je zit met je rug naar achter geleund, in een hoek van iets meer dan 90 graden.
  5. Kijk recht voor je: zorg dat je scherm iets hoger staat, zodat je recht voor je kan kijken en dus niet onnodig naar boven of beneden moet kijken. Zo bespaar je serieus wat nek- en schouderklachten.

 

Goede ergonomie is de investering waard

Ergonomisch materiaal is de investering waard. Waarom? Je investeert in je mensen en in hun gezondheid. Bovendien doen medewerkers hun werk beter, als ze over het juiste materiaal beschikken. Zorg bij de start van elke nieuwe medewerker dus dat je deze stappen doorloopt.

Wat moet je onthouden? Het belangrijkste is dat je lichaam zich zoveel mogelijk in een neutrale positie bevindt. Een neutrale, rechte en ontspannen zithouding zal op lange termijn heel wat klachten vermijden. Doorbreek je dan regelmatig het zitten en zorg je voor voldoende houdingsafwisseling, dan ‘zit’  je helemaal goed.   

Download de gratis brochure vol nuttige tips voor een betere ergonomie op kantoor

Ik zie het zitten!
Door Laurence Vanparys
11 januari 2019

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.