Share
Ergonomie

Later lezen?

Een correcte zithouding aan een bureau: tips voor werkgevers

Niets zo belangrijk voor je medewerker die lang aan de computer moet werken, als een comfortabele werkpost. Het is dé manier om klachten en afwezigheid te voorkomen. Lees de volgende stappen om de zithouding bij jou op kantoor te verbeteren en de productiviteit te verhogen.

In 3 stappen naar een goede zithouding aan je bureau

Het belang van een ergonomische werkplek

Voor een bouwarbeider is het belangrijk dat zijn gereedschap in orde is. Anders kan hij zijn werk moeilijk goed uitvoeren. Voor een beeldschermwerker – iemand die lange tijd achter een beeldscherm werkt – bestaat dat uit een tafel, stoel en computer. Ze zijn noodzakelijk voor je medewerker(s) om te kunnen werken. Liefst ook op een zo comfortabel-mogelijke manier.

Ergonomie betekent ‘het werk aanpassen aan de mens’. Maar iedereen is natuurlijk anders. Een ergonomische werkplek is dus volledig aangepast aan de maten en noden en die van je medewerkers. 

 

Maak je werkplek meer ergonomisch in 3 stappen

Stap 1: pas je bureaustoel aan

We starten met de stoel. Een goede bureaustoel is belangrijk, je zit er tenslotte de hele dag op. Je bureaustoel moet je lichaam op alle juiste plaatsen ondersteunen. Leer je stoel daarvoor eens eerst goed kennen. Bekijk alle mogelijke hendels, knoppen of bekijk de handleiding en pas je stoel aan naargelang je eigen maten. Raad je medewerkers of collega’s aan om hetzelfde te doen.

Rugleuning

Zoals het woord ‘rugsteun’ al verklapt, moet het de rug perfect ondersteunen. Kwalitatieve stoelen herken je meestal aan de extra rugsteun voor de onderrug. Span ze meer of minder aan, naargelang de steun die je terug steun krijgt. Ook de hoek van je stoel is belangrijk. Een hoek van 95-115 graden is ideaal. Zo zit je relaxed, met de nodige ondersteuning.

Hoogte stoel

De hoogte van je stoel bepalen is eenvoudig: zorg dat je met je beide voeten stevig op de grond staat. Pas dan staat je stoel perfect. Als je voeten niet plat op de vloer staan (of je gebruikt een voetensteun), dan staat je stoel waarschijnlijk te hoog. Een extra controle is de hoogte van je bekken. Zorg dat je bekken iets hoger zitten dan je knieën, met een licht hellende bovenbeen.

 

Stap 2: stel de bureauhoogte in

Heb je voorlopig nog geen tafel waarvan de hoogte verstelbaar is? Voorzie dan een voetbankje voor medewerker wiens bureau te hoog staat. Op lange termijn is een bureau die aanpasbaar is in hoogte, een betere optie. Dankzij groeiende bewustwording rond ergonomie stijgt ook de vraag en het aanbod. Hierdoor worden instelbare tafels gelukkig steeds goedkoper en zijn ze zeker het overwegen waard.

Hoe hoog moet je bureau precies staan? Je ellebogen helpen je verder!

Hou je ellebogen in rustpositie (hoek van 90 graden) en hou de schouders ontspannen (niet hoger of lager). Als je voorarmen dan op de armsteunen liggen, komt de tafel even hoog als de armsteunen. Staat je bureau te hoog of te laag, dan kan je al snel lichamelijke klachten ondervinden, zoals een verkrampte pols

 

Stap 3: beeldscherm op ooghoogte

Iets waar veel mensen ongetwijfeld niet aan denken, is de hoogte van het beeldscherm. Onze ogen kijken steeds naar het zelfde punt, dan volgt je lichaam ook al snel mee. Dat kan ervoor zorgen dat je in een verkrampte houding zit. Dat geldt zeker voor laptopgebruikers. 

Hoe hoog moet een scherm dan wel staan?

Kijk met ontspannen schouders, recht voor je. De bovenste takenbalk van je scherm zou net op ooghoogte moeten zijn. Zo kan je in neutrale houding naar je scherm kijken, zonder je nek naar beneden of naar boven te moeten buigen. Die rustpositie moet natuurlijk aanvoelen, en mag geen pijn veroorzaken.

Opgelet: voormedewerkers met een bifocale bril en door het onderste gedeelte van hun bril kijken, geldt deze regel niet. Hier is de laagste stand van het beeldscherm meestal de goede hoogte.

 

Samengevat: zo zitten je medewerkers gezond

Pas alles in de juiste volgorde aan: eerst de bureaustoel, dan pas de hoogte van de bureau en als laatste de schermpositie. Zo weet je zeker dat je goed zit. 

Hier alles samengevat in 5 handige tips voor je medewerkers

  1. Vermijd een onnatuurlijke houdingdie je niet goed kan uitvoeren of volhouden in een bureaustoel, zoals kleermakerszit. Het veroorzaakt heel wat klachten op lange termijn zoals nekpijn, rugpijn of een polsmuis.
  2. Zorg voor een rechte hoek in je ellebogen: in rustpositie moeten je ellebogen in een hoek van 90 graden staan, met de bovenarmen naast het lichaam.
  3. Hou je knie gebogen in iets meer dan 90 graden: met je voeten plat op de grond en licht hellende bovenbenen, zit je met je knieën in een rechte hoek.
  4. Zit zoveel mogelijk met je rug naar achter geleund tegen je stoel, in een hoek van iets meer dan 90 graden. 
  5. Kijk recht voor je: zorg dat je scherm iets hoger staat, zodat je recht voor je kan kijken en dus niet onnodig naar boven of beneden moet kijken. Zo bespaar je serieus wat nek- en schouderklachten.

Ergonomie is de investering waard

Ergonomisch materiaal is de investering waard. Waarom? Twee redenen:

1) Je medewerkers doen hun werk beter als ze over het juiste materiaal beschikken.

2) Je verlaagt de kans op uitval. 

Hoewel we bij uitval met rugklachten en dergelijke eerder denken aan fysiek belastend werk zoals werken in een magazijn of aan een lopende band, is veel zitten evemin gezond. Doorloop bij de start van elke nieuwe medewerker snel deze stappen. Dat duurt zo’n kwartiertje en op die manier is je laatste aanwinst meteen bewuster van een correcte zithouding.

Download de gratis brochure vol nuttige tips voor een betere ergonomie op kantoor

Ik zie het zitten!
Door Laurence Vanparys
19 november 2019

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.