Share
Werving en selectie

Later lezen?

Drie tips om de perfecte werknemer te vinden

De perfecte werknemers zoeken en vinden is een tijdrovend proces. Het is dan ook belangrijk om elke stap in dit proces te optimaliseren. We sommen hieronder enkele tips op!

Vind de perfecte werknemer

TIP 1: Stel een duidelijk functieprofiel samen

De eerste stap tijdens de zoektocht naar een nieuwe werknemer, is het functieprofiel. Zo’n profiel somt de belangrijkste functie- en competentievereisten op voor de job. Je lijst met andere woorden op welke taken de nieuwe medewerker zal uitvoeren en welke attitudes, vaardigheden en kennis nodig zijn om deze taken goed te kunnen uitvoeren. In het functieprofiel beschrijf je :

  • de taken die bij de functie horen
  • bevoegdheden en verantwoordelijkheden
  • de arbeidsvoorwaarden
  • vereiste opleiding
  • minimale werkervaring
  • de benodigde competenties

Neem je voor het eerst een werknemer aan? Dan heb je tot voor kort deze taken zelf uitgevoerd. Probeer dus goed op te lijsten in welke taken iemand je kan ondersteunen. Bedenk ook welke competenties en persoonlijkheidskenmerken hier goed bij van pas kwamen.

Heb je al werknemers in dienst of voerde iemand anders deze taken tot voor kort uit? Probeer dan te analyseren wat goed en wat minder goed liep. Welke competenties en persoonlijkheidskenmerken zijn van toepassing voor deze job? Denk ook goed na over wat je nog mist binnen jouw bedrijf.

Heb je hulp nodig bij het opstellen van een functieprofiel? Bekijk dan ter inspiratie eens de beroepsfiches op de website van VDAB en analyseer de opgesomde competenties en de beschrijving van de taken en persoonlijkheidskenmerken.

 

TIP 2: Schrijf een goede vacature

Eenmaal jouw functieprofiel op punt staat, is de volgende stap om een een vacature of advertentie te schrijven. Een goede vacature biedt antwoord op een aantal belangrijke vragen.

 

Wie zoek je ?

Over welke functie gaat het en welke taken zal de nieuwe medewerker moeten uitvoeren? Zorg voor een duidelijke omschrijving van de job.

 

Wat vraag je ?

Wat zijn de vereiste kerncompetenties? Welke vaardigheden, talenten en persoonlijkheidskenmerken zijn belangrijk voor deze job? Wat is er noodzakelijk? Welke diploma(s), ervaring en kennis zijn er nodig voor het uitvoeren van de functie?

 

Wat bied je ?

Om welk soort arbeidsovereenkomst gaat het? Een contract van onbepaalde of van bepaalde duur? Een voltijdse of een deeltijdse job? Welke extralegale voordelen bied je aan?

 

Hoe solliciteren?

Vermeld duidelijk hoe kandidaten kunnen solliciteren en licht kort de verdere procedure toe. 

 

TIP 3: Kies de juiste wervingskanalen

Een duidelijk profiel en een goede vacature zijn niets waard als de vacature niet bij jouw ideale kandidaat terechtkomt. Het is dus heel belangrijk om de vacature via de juiste kanalen te verspreiden. We sommen hieronder de belangrijkste rekruteringskanalen op.

 

Verspreid jouw vacature via eigen medewerkers

Enthousiast en tevreden personeel is het perfecte kanaal voor de promotie van jouw openstaande vacature. Schakel dus jouw huidige medewerkers in om de juiste mensen te bereiken.

 

Gebruik de database van VDAB of Actiris

De Vlaamse dienst voor Arbeidsbemiddeling (VDAB) of het Brusselse Actiris, is het perfecte kanaal om vacatures te verspreiden. De consulenten zullen zelf op jouw vraag potentiële sollicitanten uit hun database benaderen. Bovendien is dit een gratis dienst, niets te verliezen dus! Bezoek deze pagina voor werkgevers  om alle mogelijkheden te bekijken. 

 

Plaats jouw vacature op jobsites

Naast de VDAB bestaan er talloze jobsites waar je als werkgever vacatures op kan plaatsen. Denk maar aan sites zoals JOBAT, Vacature of Stepstone. Het nadeel van deze sites is dat je moet betalen om jouw vacatures te verspreiden. Wil je toch een vacature verspreiden via een jobsite? Zoek dan een gespecialiseerde of regionale site. Zo betaal je minder en kan je je toespitsen op jouw doelgroep.

 

Neem contact op met uitzendkantoren

Sinds de afschaffing van de proeftijd, maken steeds meer bedrijven gebruik van een uitzendkantoor bij de zoektocht naar nieuw personeel. Uitzendkrachten zijn ook een goede oplossing voor een tijdelijk personeelstekort. Je leest er meer over op deze paginaHet grootste voordeel is dat een nieuwe werknemer de eerste maanden op de payroll van het uitzendkantoor blijft. Als de samenwerking niet loopt zoals verwacht, vermijd je zo hoge opzegvergoedingen en -termijnen

 

Sta open voor spontane sollicitaties 

Het is belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan spontane sollicitaties. Krijg je een brief van iemand voor wie je geen vacature hebt, maar die op termijn wel een goede aanwinst kan zijn? Nodig die persoon dan uit voor een gesprek. Wees steeds open over het feit dat er nu geen plaatsen zijn, maar dat je op termijn wel interesse hebt.

 

Maak gebruik van sociale mediakanalen

Sociale media kan een heel efficiënt wervingskanaal zijn, op voorwaarde dat je er voldoende tijd insteekt en nadenkt over jouw doelgroep. Zo kan een goed onderhouden Facebook-pagina een uitstekend kanaal zijn voor bedrijven om een vacature te delen. LinkedIn is dan weer een goed medium voor rekrutering van kennisjobs. 25% van de werkzoekenden gebruikt sociale media om op zoek te gaan naar een job. Reden genoeg dus om als werkgever te investeren in 'social recruiting'.

 

Efficiëntie: de sleutel tot succes

Nu beschik je over enkele belangrijke tips in de zoektocht naar de ideale kandidaat. Zodra je enkele kanshebbers gevonden hebt, is de volgende stap het kiezen van jouw nieuwe werknemer. Besteed dan zeker aan al deze stappen de nodige tijd. Zo vind je in een handomdraai de perfecte persoon voor de job. Veel succes! 

Klaar om je eerste medewerker aan te werven?

Ontdek alles over personeel aanwerven
Anne Hallez
Door Anne Hallez
06 februari 2019

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.