Share
EHBO

Later lezen?

Voorkom arbeidsongevallen dankzij een goede preventie-aanpak

Arbeidsongevallen gebeuren jammer genoeg vaker dan we zouden willen. 40% van die ernstige ongelukken treft bovendien medewerkers met minder dan 1 jaar ervaring. Met preventie en een goed onthaalbeleid kom je gelukkig al zeer ver. Want wist je al dat iedere euro die je investeert in welzijn op het werk, 2,20 euro opbrengt? Een veel betere return dan dat je vandaag bij de bank krijgt! En met een positieve invloed op jouw werknemers.

preventieHoe realiseer je dit?

De winst voor jouw onderneming is tweeledig. Via preventie vermijd je grote kosten bij een ongeval (materieel, menselijk en wettelijk) en doordat je actief investeert in welzijn op het werk, krijg je bovendien meer gemotiveerde werknemers.

Het kostenplaatje van een arbeidsongeval

Naast het menselijke leed, dat altijd maximaal vermeden moet worden, heeft een arbeidsongeval rechtstreekse en onrechtstreekse kosten.

Rechtstreekse kosten

  • Medische verzorging, kosten die gepaard gaan met re-integratie.
  • Vervanging van mensen en de bijhorende personeelskosten.
  • Herstelling van schade aan machines, producten en/of gebouwen.

Onrechtstreekse kosten

  • Productieverlies aangezien nieuwe mensen opgeleid moeten worden.
  • Mogelijke schade aan materiaal van externe partijen.
  • Gerechtskosten indien je als werkgever aansprakelijk gesteld wordt.
  • Imagoschade.

Voorkomen is daarom met voorsprong beter dan genezen. Maar hoe pak je dat aan?

Preventie tijdens het onthaalmoment

Preventie op de werkvloer is een thema dat af en toe het nieuws haalt. Of het nu gaat over echte arbeidsongevallen of over een specifiek thema zoals roken op het werk (en vooral dan stoppen met roken). Je kan er dus heel wat richtingen uit.

Het aanschaffen en voorzien van noodzakelijke beschermingskledij en duidelijke signalisatie zijn voor de hand liggende maatregelen. Daarnaast is een goed onthaal van nieuwe medewerkers heel belangrijk. Het zijn zelden geroutineerde medewerkers die een arbeidsongeval meemaken, maar net de nieuwere of tijdelijke collega’s. Zij schatten werkgerelateerde risico’s nog niet altijd goed in. Zeker in drukke tijden.

Die werkgerelateerde risico’s zijn bij de meeste bedrijven goed in kaart gebracht, maar worden niet altijd even duidelijk of grondig besproken tijdens het onthaaltraject van nieuwe medewerkers. Bijvoorbeeld als tijdelijke medewerkers bij een uitzendkantoor de veiligheidsinformatie meekregen, kan het geen kwaad om deze info op de werkplek zelf te illustreren aan de hand van de voorwerpen of machines. Het ter plekke demonstreren, of aan de hand van afbeeldingen, heeft ook als voordeel dat taal minder een rol speelt, mocht je anderstaligen tewerkstellen.

Preventie als een constante

Ook na het onthaalmoment blijven preventie en veiligheid een rol spelen. Voorzie daarom op regelmatige basis een opfrissing van de belangrijkste zaken. Spendeer daarbij ook voldoende tijd aan het waarom achter bepaalde handelingen of regels en niet enkel aan het volgen van de regels.

Preventie hoeft zeker geen saaie bedoening te zijn

Vandaag kan je van bijna alles een spel maken, denk bijvoorbeeld aan het toekennen van punten bij het correct volgen van een handeling. Bij zo’n spel kunnen de punten dan inwisselbaar zijn voor een beloning of een teamactiviteit.

Of maak van jouw preventiebeleid een leuk visueel geheel met filmpjes. Zoals dit Europees project demonstreert. Zo wordt veiligheid een positief en levend gegeven binnen jouw bedrijf en niet alleen een strikte regelgeving.

Welzijn op het werk

Maar preventie kan ook veel ruimer gaan. Denk aan het testproject rond burn-outs bij banken en ziekenhuizen. Of aan andere acties die je als werkgever kan nemen om jouw medewerkers gezonder, vrolijker en productiever te maken. Dit valt onder de noemer ‘Corporate vitality’. Met wat creativiteit kan je heel ver komen:

  • Probeer jouw medewerkers aan het wandelen te krijgen tijdens pauzes. Waarom niet tijdens een vergadering?
  • Zorg voor een aanbod van gezonde snacks, zoals fruit, en alternatieven voor frisdranken.
  • En nog veel meer.

Belangrijk is wel om jouw medewerkers hierin te betrekken, zodat ze niet denken dan je hen betuttelt.

Tot slot, start vandaag nog en stel een volledige onthaalbrochure samen aan de hand van deze gratis checklist.

Zorg voor een vlotte start van je nieuwe medewerker

Vertel me meer
Door Annelien Decan
05 april 2019

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.