Share
Ergonomie

Thuiswerken én toch goed zitten: handige tips

Meer en meer werknemers werken van thuis uit. Het bespaart heel wat tijd én helpt files te voorkomen. Als je één van de gelukzakken bent die regelmatig vanuit  je thuis-bureau werkt, dan denk je het best eens na over ergonomie om lichaamsklachten zoals nek-en rugpijn te voorkomen. Hoe zit je goed als je thuis werkt? En welk materiaal schaf je het best aan?

Thuiswerken én toch goed zitten: handige tips

Waarom je het best niet vanuit de zetel werkt

Pyjama aan, laptop aan. Als je niet naar kantoor moet vertrekken, is het heel verleidelijk om in je bed te computeren of je dag al tokkelend in de zetel door te brengen. Het voelt zó comfortabel, maar toch is het niet zo’n goed idee voor je nek, rug en de rest van je lichaam. Wil je pijnvrij werken? Dan werk je toch het best aan je bureau. Pyjama’s daarentegen zijn wél toegelaten in je thuis-bureau, yes!

 

Welk materiaal heb je nodig om thuis te werken?

Als je regelmatig zittend werkt, zit je het best goed. Dit wil zeggen dat je een zo natuurlijk mogelijke houding moet aanhouden. Te veel naar boven of beneden kijken of voorovergebogen zitten aan je pc, is dus geen goed idee. Daar heb je dus wat materiaal voor nodig.

 

1.     Basismateriaal voor een goede ergonomie

Veel mensen hebben het idee dat er een serieus prijskaartje vasthangt aan ergonomisch materiaal. Dat is gelukkig niet het geval. Er zijn heel wat oplossingen om ergonomisch te werken, zonder veel geld te moeten uitgeven. Bovendien is het de investering meer dan waard, want je investeert in jezelf en je lichaam. Een betere reden is er niet, toch?

Nog enkele tips:

  • Plaats je computerscherm juist: om nekklachten te voorkomen, moet je computerscherm net op ooghoogte staan.
  • Zorg voor een afzonderlijk toetsenbord en muis: als je je laptop hoger zet, heb je uiteraard een apart toetsenbord en bijhorende muis nodig. Die plaats je op ellebooghoogte, 15 à 20 cm verder dan het begin van je bureau.

Hiermee  tover je het bureau al om tot een lichaamsvriendelijke en pijnvrije omgeving. Buiten ergonomisch materiaal, is het belangrijk om niet te lang aan één stuk te zitten. Zorg dat je dus regelmatig eens rechtstaat, en voldoende beweegt.

 

2.     Extra materiaal voor de ultieme ergonomische werkplek

Met een laptophouder, een afzonderlijk toetsenbord en muis kan je al heel wat pijnklachten voorkomen. Ideaal dus als je meer op kantoor werkt dan thuis. Zit je toch het grootste deel van de werkweek aan je eigen bureau? Dan is het een goed idee om extra in je welzijn te investeren. Wat schaf je dan het best nog aan voor een goeie ergonomie?

 

Een ergonomische bureaustoel

Je hebt thuis misschien al een bureaustoel staan. Is dat niet het geval? Dan schaf je het best een deftige stoel aan. Je zit er tenslotte de hele dag op. Maar hoe herken je nu een goeie stoel? Volgens de ergonomische richtlijnen (NPR 1813) hangt de keuze van de soort stoel af van het persoonsgebonden gebruik en de duur:

  • bij kort gebruik (< 2u) moet de stoel op de persoon zijn afgestemd.
  • bij lang gebruik (>2u) moet de stoel op de persoon zijn afgestemd én een bewegingsmechanisme hebben.

Het belangrijkste is dat je de stoel volledig aan je eigen lichaam kan aanpassen. Een basismodel van bureaustoel voldoet dus, een keukenstoel niet! Wat houdt dat dan precies in?

  • Zitting hoger of lager plaatsen: zodat je met beide voeten aan de grond kan.
  • Rugsteun: een ondersteunende stoel waarvan je de hoek kan aanpassen en die in de hoogte aanpasbaar is.

Lees in deze blogtekst hoe je je bureaustoel volledig moet aanpassen aan jouw noden. Wil je weten welke bureaustoelen voldoen aan de ergonomische vereisten? Bekijk dan deze lijst. Zo ben je zeker dat je de goede keuze maakt.

 

Een aanpasbare bureau

Een standaard bureau heeft voor het grootste deel van de mensen niet de aangepaste hoogte. Dit zorgt voor een ergonomisch risico voor de nek, schouders en de bovenrug. Om lichaamsvriendelijk te werken, moet je je werkmateriaal perfect kunnen aanpassen aan je lichaam. Dit wil zeggen dat je dus volledig in rustpositie aan je bureau kan zitten, zonder dat je bijvoorbeeld onnatuurlijk naar boven of beneden moet kijken.

Ga dus op zoek naar een bureau die je hoger of lager kan zetten. Welke hoogte is dan goed voor jou? Als je met je ellebogen in rustpositie voor je kijkt, moet je bureau je ellebogen net ondersteunen. Wil je je bureau graag aanpassen? Lees dan hier hoe je dat precies moet doen.

 

Dekt je werkgever de kosten van dat ergonomisch materiaal?

Hoe zit het dan met de kosten van dat materiaal? Kan je hiervoor naar je werkgever stappen? Ga met je werkgever in overleg of hij kan tussenkomen in de kosten van het materiaal. Lees hier verder voor meer informatie over de verplichtingen rond ergonomie bij thuiswerken.

 

Waarom is een laptop geen goed idee?

Veel mensen die van thuis uit werken, gebruiken een laptop. Toch is er een groot nadeel: een laptop kan op lange termijn voor serieus wat klachten zorgen. Langdurig naar je laptop staren met een gekromde rug en nek, zorgt voor nek- rug- én schouderpijn.

Je werkt het best niet langer dan twee uur op een laptop. Werk je de hele dag van thuis? Dan is het geen goed idee om de hele dag naar je laptop te staren. Het is wél ideaal om snel te werken tussen meetings of om wat werk te doen op de trein. Een desktop wordt dus aangeraden. Heb je dat niet? Dan is een laptophouder aangewezen.

 

Ergonomie= de werkplek aan de mens aanpassen

Het belangrijkste om te onthouden? Een goede ergonomie is je werkplek volledig kunnen aanpassen aan jouw lichaam, zodat je in een neutrale en pijnvrije houding kan werken. Schaf dus het nodige materiaal aan, zodat je gelukkig en productief aan de slag kan gaan!

Zit je vaak neer aan je bureau en wil je graag meer tips om ergonomisch te werken? Download dan gratis een brochure! 

Download de gratis brochure vol nuttige tips voor een betere ergonomie op kantoor

Ik zie het zitten!
Anne Hallez
Door Anne Hallez
18 januari 2019