Share
Stress

Later lezen?

Je medewerkers wapenen tegen stress en burn-out: 5 tips

Langdurige stress zet een rem op de productiviteit en kan zelfs tot uitval leiden. Een slechte zaak voor de werknemer in kwestie, maar zeker ook voor je bedrijf. De oplossing: inzetten op veerkracht. Want een veerkrachtig team pakt stressvolle situaties slim aan en kan tegen een stootje. Met deze vijf tips zetten we je op weg. 

stress en burnout bij medewerkers

Tip 1: herken en bespreek tijdig noodsignalen

Zodra jij of je medewerkers een of meerdere van deze gedragingen opmerken, moeten de alarmbellen afgaan:

  • je medewerker is regelmatig afwezig;
  • hij/zij heeft duidelijk een lager energieniveau en geeft een vermoeide indruk;
  • hij/zij is minder gemotiveerd en presteert zwakker dan normaal;
  • hij/zij is minder optimistisch en vrolijk, of hij/zij stelt zich minder sociaal op.

Ga in dat geval zo snel mogelijk met de collega in kwestie rond de tafel zitten. Zo maak je de situatie bespreekbaar en kan je bekijken waar je kan ondersteunen.

 

Tip 2: creëer een motiverende werkomgeving

Veerkrachtige medewerkers zijn gelukkig en voelen zich goed in hun vel op de werkvloer. Intrinsieke motivatie is hier de de sleutel voor. Daar maak je zo werk van:

  • zorg ervoor dat de takenpakketten optimaal afgestemd zijn op de interesses en competenties van elke medewerker;
  • laat je medewerkers voelen dat ze cruciaal zijn voor het welzijn van je bedrijf;
  • betrek hen door transparant te communiceren en open te staan voor feedback.

 

Tip 3: waak over de werk-privébalans

Een goede balans tussen werk en privéleven zorgt ervoor dat je medewerkers er elke dag opnieuw met verse moed in vliegen. Flexibele werkuren kunnen hierbij helpen, net zoals voldoende pauzemomenten en zo weinig mogelijk overuren. Want één ding is zeker: wie zijn batterijen voldoende kan opladen, is tijdens de werkuren extra productief.

 

Tip 4: reik de juiste tools aan

Een grote plus is wanneer je medewerkers zelf de noodsignalen van stress of burn-out leren herkennen bij zichzelf en/of collega’s. Er bestaat een uitgebreid aanbod aan infosessies en workshops rond deze thematiek.

Op 1 oktober organiseren de Vlaamse Logo’s, Gezond Leven, Steunpunt Geestelijke gezondheid en Té Gek de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid. Via tal van activiteiten – van workshops over lezingen tot concerten en theatervoorstellingen – zetten ze het belang van veerkracht in de verf.  Doe mee en versterk de veerkracht van je team.

 

Tip 5: stimuleer een gezonde levensstijl

Wie er een gezonde levensstijl op nahoudt, verhoogt automatisch zijn veerkracht. Voldoende beweging, een gevarieerd eetpatroon en voldoende slaap zijn de beste wapens tegen stress en burn-out. 

Gezonde medewerkers functioneren beter, zo luidt ook het motto van het Vlaams Instituut Gezond Leven. Wie gezond leeft, is minder vaak afwezig, stressbestendiger en dus productiever. Stippel een duurzaam gezondheidsbeleid uit en geef je medewerkers tips om binnen én buiten de bedrijfsmuren gezonder te leven.

 

Conclusie: veerkracht stimuleren is dé oplossing tegen stress en burn-out

Medewerkers die zich mentaal én fysiek gezond voelen, zijn beter bestand tegen stress en hebben een lagere kans om (langdurig) uit te vallen. Zorg daarom voor een veilige, motiverende en positieve werkomgeving waar ze zich gesteund voelen. Wees waakzaam voor vroege alarmsignalen en maak af en toe tijd vrij voor een goede babbel.

Waarom gezonde en gelukkige werknemers het verschil maken?

Download de gratis whitepaper
Anne Hallez
Door Anne Hallez
18 september 2019

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.