Als werkgever krijg je vroeg of laat wel eens de arbeidsinspectie over de vloer. Toezicht op het Welzijn op het Werk (TWW) is de bevoegde inspectie die toezicht houdt op de naleving van de welzijnswet in jouw onderneming.
Tijdens een inspectiebezoek controleert de inspecteur de volledige administratie van de organisatie op het vlak van preventie en welzijn. Klanten van Liantis kunnen voor deze documenten terecht op ‘Mijn Welzijn op het Werk’ op het digitaal platform My Liantis.
Er zijn een aantal algemene vragen die vaak gesteld worden tijdens een (al dan niet aangekondigd) inspectiebezoek. Op deze zaken kan je je op voorhand voorbereiden met de handige tools van Liantis. Dit zijn alvast een aantal voorbeelden:
1. Heb je een identificatiedocument opgemaakt?
Op ons preventieplatform kan je een sjabloon voor het identificatiedocument terugvinden. Klik hier voor het identificatiedocument voor A- en B-bedrijven, hier voor het identificatiedocument voor C-bedrijven en hier voor het identificatiedocument voor D-bedrijven.
2. Heb je een algemene risicoanalyse, jaaractieplan en globaal preventieplan opgemaakt?
Bij Liantis kan je een algemene risicoanalyse van jouw organisatie maken via het preventieplatform. Het globaal preventieplan en het jaaractieplan kan je vervolgens automatisch genereren.
3. Beschik je over het verslag van het laatste bedrijfsbezoek van de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk?
Liantis contacteert je periodiek voor een bedrijfsbezoek. Na afloop krijg je het verslag toegestuurd en kan je dit downloaden op het preventieplatform.
4. Kunnen medewerkers de contactgegevens van de preventieadviseurs voor arbeidsveiligheid, arbeidsgeneeskundige en psychosociale aspecten van de externe dienst op een gemakkelijk toegankelijke plaats raadplegen?
Deze contactgegevens kan je terugvinden op ons preventieplatform onder het tabblad ‘Mijn externe preventiedienst’. Wil je dit afficheren op de werkvloer? Gebruik dan onze handige invulfiche.
Vanaf de zomer 2024 starten er onaangekondigde inspecties in het kader van de psychosociale aspecten op het werk. Deze thema’s staan er op de agenda:
Je vindt alvast heel wat gratis informatie terug op My Liantis / Mijn Welzijn op het Werk om je hierop voor te bereiden (documentatie, templates, checklists en contactfiches).
Wil je graag meer informatie of wil je extra ondersteuning bij deze inspectiecampagnes, dan helpen we je graag persoonlijk verder.
Heb je nog andere vragen, dan kan je steeds bij je vertrouwde klantenadviseur terecht voor gratis advies over de verschillende verplichtingen voor jou als werkgever.
Bedrijven met een verhoogde risico-index moeten een extra forfaitaire bijdrage betalen. Dit zijn bedrijven met meer ongevallen en werkverlet in vergelijking met andere bedrijven uit de sector.
Bedrijven die deze forfaitaire bijdrage niet betaald hebben of die hiertegen een bezwaar hebben ingediend, mogen dit jaar een controlebezoek verwachten.
Bouw
In 2023 voerde de Arbeidsinspectie controles uit op bouwplaatsen in België. Na afloop stelden ze vast dat de meeste inbreuken betrekking hadden tot het risico vallen van hoogtes en de blootstelling aan procesmatig gegenereerd kwartsstof. Als gevolg van deze vaststellingen zal in 2024 extra aandacht besteed worden aan:
In ons handig infodocument ‘werken op hoogte’ geven we je alvast heel wat informatie mee over de technische en organisatorische maatregelen om het risico tot een minimum te beperken.
Om de blootstelling aan vrij kwartsstof te verminderen, zal de inspectie extra aandacht besteden aan producenten van keukencomposietbladen. In dit infodocument geven we je alvast nuttige informatie mee over hoe je aan de wetgeving kan voldoen en hoe je de gezondheid en veiligheid van je medewerkers kan garanderen. Op de website van Constructiv vind je daarnaast ook heel wat nuttige informatie.
Dienstenchequebedrijven
Al enkele jaren loopt een campagne om dienstenchequebedrijven op te volgen. De campagne wordt verdergezet in 2024. Volgende punten krijgen specifieke aandacht:
Personenliften
Werd er in jouw bedrijf meermaals een negatief besluit geformuleerd bij de periodieke keuring van de personenliften? Dan is de kans groot dat de inspectie zal langskomen. Meer informatie over verouderde liften die gemoderniseerd moeten worden kan je vinden op de website van de FOD Economie.
Flitscontroles SIOD
Ook de SIOD (Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst) zal aan de hand van ‘flitscontroles’ de naleving van de wetzijnswetgeving (en andere sociale wetgeving) nagaan. Deze controles hebben voornamelijk een informatief en preventief karakter. Toch is het mogelijk dat je een bekeuring krijgt bij vaststelling van ernstige en/of herhaaldelijke inbreuken.
Dit jaar zullen de volgende flitscontroles worden georganiseerd:
Als voorbereiding op de controles publiceert de SIOD regelmatig checklists en richtlijnen per sector. Via deze link blijf je steeds op de hoogte.
Wat na een inspectiebezoek?
Meestal ontvang je na elk bezoek van de inspectie een schrijven waarin gevraagd wordt om voor elk van de vastgestelde breuken een verbeterplan op te stellen. Hoe begin je daar nu aan en wat moet je hiermee doen? Ontdek het in onze checklist.