Share
Gezondheid

Later lezen?

6 strategieën om de ‘war for talent’ te winnen door je werknemers gezond te houden

The war for talent is on. Bedrijven hebben het almaar moeilijker om vacatures in te vullen en het juiste talent in huis te halen én te houden. Als werkgever heb je er dus alle baat bij om een sterk imago op te bouwen. Dat kan onder meer door je medewerkers een aangename werkomgeving bieden. Daardoor komen ze graag naar het werk, blijven ze langer hangen én scoor je op vlak van employer branding. Want wie wil er nu niet werken voor een bedrijf dat kookworkshops en yogalessen organiseert?

Employer branding

Voor elke 100 werknemers die met pensioen gaan, maken in 2020 amper 78 jongeren hun intrede op de werkvloer. Dat is een hoop expertise die verdwijnt en die je – door schaarste op de arbeidsmarkt – maar moeilijk kan vervangen. Wil je uit de band springen tussen je concurrenten die op dezelfde profielen azen? Dan is je team gezond houden een interessante piste die zowel je medewerkers als je bedrijf ten goede komt.

Bovendien biedt het jou de kans om als werkgever in de spotlights te lopen. Je team zal bijvoorbeeld met plezier verhalen delen op sociale media over die geweldige teambuildingmomenten en de wekelijkse drink. Verder kan je je welzijnsinitiatieven vermelden in vacatures of tijdens sollicitatiegesprekken om zo je rekruteringsproces een duwtje in de rug te geven. Hier zijn 6 opties die je morgen al kan toepassen.

 

1. Verwen met een gratis ontbijt

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Wie ontbijt, krijgt meer vitamines en mineralen binnen en kan zich beter concentreren. Dat geldt ook voor je medewerkers. Waarom hen niet twee keer per maand een gezond en gevarieerd ontbijt op het werk aanbieden? Naast het positieve effect op hun gezondheid en concentratievermogen, kan een gedeeld ontbijt ook bevorderlijk zijn voor het sociaal contact op de werkvloer.



2. Beloon fietsers

Een kwart van alle werknemers in Vlaanderen gaat met de fiets naar het werk. Daar hebben ze alle baat bij: naar het werk fietsen houdt je dagelijks in beweging en beschermt je onder meer tegen hart- en vaatziekten. De cijfers zijn indrukwekkend: werknemers die fietsen naar het werk ervaren 50% stress. Bovendien heeft het ook een groot effect op je ziekteverzuim. Het gemiddeld aantal dagen afwezigheid bij fietsers daalt van 8,7 dagen naar 7,4 dagen per jaar.

Beloon werknemers die hun auto thuislaten bijvoorbeeld met een gratis fietsabonnement of een fietsvergoeding. Zorg er verder voor dat je medewerkers de weg op kunnen met kwaliteitsvolle fietsen, of voorzie bijvoorbeeld gepersonaliseerde fluohesjes met de naam van je bedrijf. Zo schep je extra zichtbaarheid en kunnen je medewerkers trots rondrijden met de naam van hun werkgever op de rug.


3. Bied versbereide maaltijden aan

Als werkgever heb je er alle belang bij om je medewerkers aan te moedigen om gezond te eten. Je personeel krijgt zo meer energie, is productiever en kan zich beter concentreren. Om evenwichtige voeding als aandachtspunt te introduceren op de werkvloer, kan je nu en dan bijvoorbeeld een kok inzetten die verse en gezonde maaltijden bereidt op kantoor. Een eigen kok is niet voor ieder bedrijf haalbaar. Zoek anders een gezonde cateraar bij jou in de buurt. Zit je met een bedrijfsrestaurant of cafetaria, dan kan je gezonde voeding meer in de kijker zetten.

Bovendien is dit een kostenefficiënte manier om je werknemers extra te belonen voor hun prestaties. Je werknemers hoeven dan zelf geen lunch mee te brengen — leuk meegenomen, zo’n traktatie — en je bent zeker dat ze gezond eten voorgeschoteld krijgen.



4. Hou je werknemers in beweging

Googlers – want zo heten de werknemers bij Google – zijn altijd in beweging. Ze hebben een fitnesszaal ter beschikking, maar ook een bowlingbaan. Googlers die werken in het hoofdkwartier van de internetgigant mogen zelfs hun hond meebrengen naar het werk. Of ze kunnen tijdens de pauze gaan wandelen met een van de drie ‘official team dogs’.

Toegegeven, Google gaat hierin bijzonder ver. Maar ook met een kleiner aanbod bewegingsactiviteiten kan je als werkgever het verschil maken. Met een wekelijkse yogasessie, bijvoorbeeld. Yoga op het werk kan mee een oplossing bieden tegen burn-out, opgestapelde stress, fysieke klachten of zelfs een negatieve sfeer tussen collega’s. Geen yogafans op de werkvloer? Dan kan je ook een partijtje basket, een pingpongmatch of een korte middagwandeling organiseren.


5. Voorzie fruit op het werk

Fruit aanbieden op het werk is een lekkere, gezonde en eenvoudige manier om bij te dragen aan de gezondheid van je medewerkers. Stel een gevarieerde fruitmand samen en zet die op een zichtbare, toegankelijke plaats. Aan het onthaal, naast de waterkoeler, op de lunchtafel … Wees creatief en zorg voor voldoende keuze en variatie. Verfrissende frambozen of een sappige watermeloen in de zomer, bijvoorbeeld. Of sinaasappels boordevol vitamine C in de winter.



6. Hou de sfeer erin met gamification

Gamification is een techniek die je ook kan toepassen om een fitte levensstijl te promoten op de werkvloer. Een voorbeeld: sensoren op bedrijfspasjes en trappen kunnen iedereen die de trap neemt automatisch opvolgen. Bij elke trede die een medewerker neemt, krijgt hij is punten en kan hij een plaats omhoogklimmen in de ranglijst. Zo strijden je personeelsleden al snel samen voor de titel van meest fitte afdeling.

Een ander leuk voorbeeld van gamification komt van Next Jump. Dit Amerikaanse e-commercebedrijf stelde een mooi geldbedrag beschikbaar voor hun vijf meest sportieve medewerkers. Ze organiseerden daarvoor competitieve uitdagingen en zo begon maar liefst 80% van de medewerkers actief te sporten.

Een gezonde en interessante werkomgeving wordt een steeds belangrijkere troef om de juiste profielen te vinden én te houden. De inspanning voor jou als werkgever hoeft bovendien niet groot te zijn. Al zijn de voordelen dat wel: werknemers komen graag naar het werk, nieuwe rekruten vinden makkelijker de weg naar jouw bedrijf en je hele team staat mentaal en fysiek sterker. Door bovendien handig om te springen met sociale media, creëer je een hefboom om je imago als werkgever te versterken.

Een fit bedrijf heeft een streepje voor

Zo zet je een fit-beleid op
Door Lisa Ryckebusch
11 maart 2019

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.