Aandacht voor gezonde voeding is een trend die zich ook doorzet op het werk. Daarbij ligt voor jou als werkgever een rol weggelegd in de vorm van een structureel voedingsbeleid. Inzetten op sensibilisering en een voedzaam aanbod komt jouw werknemers zeker ten goede, maar what’s in it for you? Ontdek welke voordelen van gezond eten bijdragen tot het succes van jouw onderneming.
Minder afwezigheid, verloop en werkongevallen verlagen de verzuimkosten
Ziekteverzuim is meteen een van de belangrijkste redenen waarom je gezonde voeding op het werk maar beter promoot. Aangezien je medewerkers doorgaans ruim een derde van hun tijd op de werkvloer doorbrengen, is het logisch dat werk en werkomgeving hun gezondheid kunnen beïnvloeden. En dat blijkt: 30% van het ziekteverzuim houdt verband met de arbeidsomstandigheden.
Ook tonen studies een directe link tussen overgewicht en ziekteverzuim. Gezonde medewerkers zijn minder vaak en minder lang ziek en presteren meestal beter. Zo leert onderzoek dat gezonde werknemers tot vier keer langer per week fysiek actief zijn en 10-30% productiever zijn. Het ziekteverzuim kan 25-50% dalen als werknemers gezond eten en leven.
Dat heeft invloed op de inzetbaarheid van je medewerkers, zeker als je rekening houdt met de vergrijzing van de actieve bevolking en de langere loopbaan. Gezondere medewerkers reduceren niet alleen de afwezigheden, ze zorgen ook voor lagere ongevallencijfers, en dus voor een afname van de medische kosten.
Positief bedrijfsimago
Cruciaal is het beeld dat jouw bedrijf uitstraalt naar de buitenwereld. Het trekt niet alleen klanten aan, maar het verhoogt ook de klantentrouw en het vertrouwen dat beleggers in je stellen. Daarnaast beïnvloedt het de manier waarop de media over je onderneming berichten en hoe tevreden en betrokken je werknemers zijn. Zorg dragen voor je werknemers via onder meer gezonde voeding aanbieden, creëert een positief imago. Bovendien getuigt het van een sterk duurzaamheidsbeleid. En laat duurzaam ondernemen én gezonde voeding tegenwoordig erg in trek zijn, bij je klanten en werknemers.
Streepje voor in de strijd om talent
Het spreekt voor zich dat een positief bedrijfsimago ook je positie op de arbeidsmarkt bevordert. Veel groeiende bedrijven vinden het moeilijk om vacatures in te vullen of nieuw talent aan te trekken. Potentiële werknemers kijken niet enkel naar de jobinhoud of het salaris, maar ook of je onderneming wel fijn is om voor te werken. De reputatie en werkcultuur van een onderneming zijn daarbij van belang. Wie investeert in employer branding en een goed hr-beleid met aandacht en zorg voor de werknemers, hoeft minder wakker te liggen van de ‘war for talent’. Laat de buitenwereld dat weten, zodat kandidaten ontdekken dat je een aantrekkelijke werkgever bent, ze zullen sneller bij je solliciteren. Daarbovenop zullen je huidige werknemers je inspanningen op prijs stellen en minder snel geneigd zijn om het bedrijf te verlaten.
Werksfeer en teamgeest
Nog een niet te onderschatten voordeel van een gezond voedingsbeleid is dat het de teamgeest bevordert onder de medewerkers. Initiatieven die de werk-privébalans vergroten en de verbondenheid tussen collega’s stimuleren, zorgen voor een positieve dynamiek. Samen gezond eten (of op andere manieren aan je gezondheid werken) doet iemand deel uitmaken van een team. Sociale steun is een belangrijke factor bij het streven naar gewichtsverlies en fitheidsdoelen. Collega’s kunnen elkaar aanmoedigen en een positieve vorm van sociale druk uitoefenen. Wanneer anderen positieve resultaten boeken, motiveert dat de rest van de groep.
Verhoogde werkvoldoening zorgt voor verhoogde inzet
Een goede werksfeer draagt bij tot meer arbeidsvoldoening. Dus creëert een voedingsbeleid niet alleen gezondere maar ook tevredener medewerkers. Twee variabelen die de productiviteit de hoogte injagen. Want gezonde werknemers zijn productiever.
Return on investment
Het is duidelijk: de gezondheid en het goed functioneren van je medewerkers hebben een directe impact op het succes van je onderneming. De investering in gezonde voeding en een uitgewerkt voedingsbeleid, verdien je zo terug: minder ziekteverzuim, je bedrijfsimago vaart er wel bij en het geeft de dynamiek en productiviteit van het team een boost. Deze inspanningen hoeven niet altijd handenvol geld te kosten, ook met kleine ingrepen kan je een verschil maken. Ontdek hoe je met een voedingsbeleid aan de slag gaat in jouw onderneming.