Betrokken medewerkers zijn goud waard. Niet alleen stralen ze doorgaans met plezier uit waar je bedrijf voor staat, ze zullen vaak ook sneller geneigd zijn om hun verantwoordelijkheden op te nemen. Omgekeerd: medewerkers die zich helemaal niet betrokken voelen, verzetten vaak minder kwaliteitsvol werk of leveren mogelijk een mindere klantenservice. Ontdek hier enkele praktische tips om de betrokkenheid van je medewerkers te vergroten.
Wat is betrokkenheid?
Betrokkenheid betekent dat je medewerkers zich emotioneel verbonden voelen met hun job en enthousiast hun tijd spenderen aan hun werk. Ze zetten mee hun schouders onder de missie, visie en strategie en werken actief mee aan de doelstellingen. Kortom: betrokken medewerkers willen dat je bedrijf het goed doet, wat een serieuze boost kan geven aan de productiviteit.
Er bestaan verschillende gradaties van betrokkenheid:
- Betrokken medewerkers zijn trouw en emotioneel betrokken in de organisatie. Ze bekleden functies of rollen waarin hun talenten tot hun recht komen. Ze investeren enthousiast hun tijd in hun werk en nemen ook verantwoordelijkheid op voor opdrachten of projecten die buiten hun officiële takenpakket vallen. De kans dat ze later een leidinggevende functie zullen opnemen en langer bij je bedrijf blijven, is bovendien groter.
- Niet-betrokken medewerkers zijn moeilijker te herkennen, omdat ze meestal gelukkig en tevreden lijken in hun rol. Vaak doen ze echter slechts het absolute minimum en staan ze niet achter de missie, visie en doelen van het bedrijf. Ze zijn mogelijk ook minder gefocust op klanten en minder bezorgd over de productiviteit of winstgevendheid van het bedrijf. Maar goed nieuws: mits de juiste aanpak kan je van deze collega’s op termijn wel tevreden en betrokken medewerkers maken.
- Actief onbetrokken medewerkers creëren een negatieve sfeer of zelfs toxische omgeving. Vaak voelen ze zich ongelukkig in hun job en zijn ze heel uitgesproken over hun ontevredenheid. Zo delen ze makkelijk en snel hun negativiteit met andere medewerkers.
Betrokken medewerkers als doel
Van hogere betrokkenheid op de werkvloer kan je als leidinggevende een strategisch doel maken om de productiviteit en het welzijn in je onderneming te verhogen. Stel concrete actiepunten op en meet regelmatig de resultaten van je inspanningen. Bied je medewerkers daarnaast opleidingen aan om te tonen dat je op hun expertise rekent. Dat is trouwens een win-winsituatie: je medewerker wordt niet alleen beter in zijn vak, maar tegelijk ook nauwer betrokken bij je bedrijfsdoelstellingen.
Inzetten op betrokken medewerkers
Een belangrijke voorwaarde voor hogere betrokkenheid is transparantie. Deel dus je missie, visie en doelstellingen mee aan alle werknemers. Communiceer ook openlijk over wat er gaande is in de onderneming. Zo toon je dat je je medewerkers actief wil betrekken.
Engagement meten
De betrokkenheid of het engagement van je personeel meten, kan op verschillende manieren:
- Korte surveys. Stel 5 à 10 vragen over hoe je werknemers zich voelen op het werk en wat ze eventueel zouden veranderen.
- Een-op-eengesprekken. Pols naar de betrokkenheid van je medewerkers én stel op basis van hun feedback actiepunten op. Hou de drempel om open te communiceren tijdens het gesprek zo laag mogelijk.
- Stay- en exitinterviews. Zulke gestructureerde ondervragingen zijn uitstekend om feedback te ontvangen. In stay-interviews praat je over hoe graag de medewerker in je bedrijf werkt en wat hij of zij er zo positief aan vindt. Staat een collega op het punt om je organisatie te verlaten, dan kan je bij een exit-interview informeren waarover hij of zij niet tevreden was. Door de antwoorden van beide interviewtypes naast elkaar te leggen, weet je op welke aandachtspunten je het best focust.
- Employee Net Promotor Score (ENPS). Deze methode meet de betrokkenheid op een relatief eenvoudige manier aan de hand van twee korte maar inzichtrijke vragen. Vraag 1: “Zou je ons bedrijf aanraden als een goede werkgever?” Vraag 2: “Zou je de producten of diensten van ons bedrijf aanbevelen bij vrienden, kennissen of familie?”
Belangrijk is om de algemene resultaten van je metingen te communiceren naar alle medewerkers. Licht daarbij een aantal verbeterpunten toe, blijf de resultaten regelmatig opvolgen en herhaal de hele meetoefening om de zoveel tijd.
Tips om de betrokkenheid te vergroten
1. Plaats de juiste persoon in de juiste rol
Sommige medewerkers zijn gelukkig in het bedrijf, maar niet zozeer in hun functie. Zorg ervoor dat medewerkers die ongelukkig zijn met hun takenpakket, goed opgevolgd worden en eventueel kunnen doorvloeien naar een andere functie waarin ze zich wel goed voelen.
2. Denk samen na over oplossingen
Laat je personeelsleden zelf meedenken over en oplossingen suggereren voor eventuele problemen die een hoger engagement in de weg staan. Dat kan tijdens workshops, rondetafelgesprekken, teambuildingmomenten …
Schep duidelijkheid over doorgroeimogelijkheden
Communiceer transparant en helder over de mogelijkheden om door te groeien binnen je bedrijf. Dit kan medewerkers extra motiveren.
3. Geef blijk van erkenning
Een schouderklopje kan wonderen doen voor de motivatie. Laat je team zich goed voelen over hun werk door hen te tonen dat je hun prestaties waardeert.
4. Wees transparant
Houd je werknemers op de hoogte van de bedrijfsactiviteiten en -resultaten. Als je medewerkers weten waar hun collega’s mee bezig zijn, dan wordt het makkelijker voor hen om een totaalbeeld te vormen van wat er zich afspeelt binnen het bedrijf en waarom.
5. Zet in op levenslang leren
Door trainingen en opleidingen op maat te voorzien, toon je dat je geeft om de groei van je personeel. Zo vergroot je niet alleen hun inzetbaarheid, maar ook de kennis en kunde in je bedrijf.
6. Communiceer over betrokkenheid
Succesvolle bedrijfsleiders zijn eerlijk en open over hoe ze het engagement op de werkvloer willen verbeteren. Praat er dus voldoende over met je personeelsleden en organiseer meetings om zoveel mogelijk collega’s te ‘betrekken’ in de discussie over engagement.
Alleen maar voordelen
Betrokken medewerkers willen net zoals jij dat je bedrijf het goed doet en zijn daarmee een belangrijke sleutel tot succes. Volg goed op hoe het zit met het engagement van jouw personeel, toon dat je om hen geeft en investeer in hun groei en welzijn. Voor je het weet, creëer je een team van enthousiaste medewerkers die mee een lans breken voor een succesvol en winstgevend bedrijf.